Защо „Паразит“ спечели „Оскар“ за най-добър филм?

Или как южнокорейският филм направи история на най-важните кино награди за годината

  • 10.02.2020
  • от Кристина Димова

Сила. Това е първата дума, която изниква в съзнанието ни, след като прочетем списъка с номинациите на Академията за най-добър филм тази година. В предложенията няма нито една слаба лента, всяка е изпипана до най-дребния детайл и има своите безспорни качества. Темите, които са разгърнати в 9-те заглавия, обхващат огромна част от спектъра на човешкото битие и независимо дали говорим за драмата на любовта в лицето на 'Marriage Story', или за абсурда на войната в 'Jojo Rabbit', дали ще се обърнем към величието на Скорсезе или към феноменалните режисьорски решения на Тарантино - със сигурност ще намерим част от себе си в най-доброто от киното на изминалите 365 дни. Тази година обаче имаше едно заглавие, което се отличи на 100% от другите.

"Паразит" е филм отвъд Холивуд. Това е филм отвъд интернационалните различия, южнокорейските кино традиции, езиковата бариера.

Това е филм за класовото неравноправие, което е една от най-важните теми на нашето време. Чрез изключителен хумор, представен през призмата на суровата действителност, ние ставаме част от феноменалната схема на обикновения човек да се изкачи до илюзията за успех. И точно когато започне да те свива коремът от смях, в него се загнездва усещането за тревожност. Защото виждаш действителността отблизо. 

Виж повече: Филми за любовта във всичките ѝ цветове през февруари

Режисьорът на филма - Пон Джун-Хо, е точно толкова смирен, колкото никой не би очаквал четирикратен победител на наградите "Оскар" да бъде. Феноменалният му успех е от огромно значение не само за Южна Корея, а за цялата интернационална кино сцена. Холивуд за пръв път призна колко по-добри могат да са чуждоезичните предложения (а тази година в категорията им няма нито едно слабо предложение, включително и северномакедонският филм). Това е и една от огромните победи на "Паразит" - той отваря широко вратите на чуждоезичното кино (нещо, което продукцията на Нетфликс - "Рома", миналата година не успя да постигне).

Не можем да не споделим колко щастливи сме от наградата за Хоакин Финикс за гениалното му превъплъщение в "Жокера", както и за Брад Пит в "Имало едно време в Холивуд" и Рене Зелуегър в "Джуди". Академията определено оцени подобаващо изкуството тази година и няма нито един пренебрегнат в изключително оспорваната надпревара във всяка категория.

Сега остава само да преброим дните до следващите награди и след обрата тази година нямаме търпение да видим какво ще ни предложи седмото изкуство догодина. 

Go Movie: "Екшън" с Тео Чепилов и София Бобчева

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.