РАЗКАЖИ МИ

...универсалната идеална история

  • 11.08.2016
  • от Мирела Василева

Едно от нещата направили хората – хора е тяхната способност да предат мислите, чувствата и представите си чрез езика си по начин, който да ги направи достъпни за другите около тях. От разказването край огъня преди хиляди години, през митовете и легендите на Древна Индия, древногръцките трагедии та чак до наши дни добрите истории са намирали особено място в живота ни.

Аристотел в своята „Поетика“ събира елементите на доброто повествование и създава учебник за бъдещите поколения за писането и преживяването на катарзис. След него не един и двама се опитват да анализират и изведат най-важните елементи на добрата история, която да съпреживееш. Владимир Проп разчленява на съставните й частни вълшебната приказка, за да намери формулата, която ни влияе и кара да съпреживяваме персонажите. Джоузеф Кембъл събира митове от цял свят, за да разкрие „мономита“ или „пътят на героя“ в книгата си „Героят с хиляда лица“.

Опитите да се открие универсалната идеална история продължават и не един и двама писатели и критици се опитват да я намерят. Съвети към младите писатели дават автори като Стивън Кинг в „За писането“ и Умберто Еко в „Изповедите на младия романист“.

Авторката на „Яж, моли се и обичай“ Елизабет Гилберт пък споделя своята рецепта за творчество в този Тед Талк.



A Кърт Вонегът формулира точно 8 правила на добрата история, които споделя с всички ни.

1. Използвай времето на някой непознат по такъв начин, че той/тя да не се чувстват сякаш са си го изгубили.

2. Дай на читателя поне един персонаж, в който той/тя да се припознае.

3. Всеки персонаж трябва да иска нещо, дори да е чаша вода.

4. Всяко изречение трябва да прави едно от две неща – да разкрива нещо за някой герой или да развива действието.

5. Началото трябва да е максимално близо до края.

6. Бъди садист. Независимо колко сладки и невинни са водещите ти персонажи, прави така, че да им се случват ужасни неща. Така читателя ще разбере истинската им същност.

7. Пиши така, че да се харесаш на един човек. Ако отвориш прозореца и се опиташ да угодиш на всички, историята ти ще хване пневмония.

8. Давай на читателите колкото е възможно повече информация, колкото се може по-скоро. Изненадата да върви по дяволите. Читателите трябва да разбират толкова добре какво се случва, къде и защо, че да могат да завършат историята сами, в случай че хлебарки изядат последните няколко страници.


Въпреки всички съвети и правила обаче търсенето продължава и с него са се заели от Фабрика 360. В семинара Storytelling те си поставят за цел да те научат как да разказваш своята история. В рамките на половин ден, няколко лектора ще запретнат ръкави и ще ти предадат своето know-how , а ти ще имаш възможност да експериментираш и преоткриваш писането и говоренето.

Повече информация можеш да научиш тук, а за мотивация можеш да изгледаш и следващото видео.