Градската легенда Ray Ban

Какво става, когато чифт очила се превърнат в статус символ

  • 19.10.2013
  • от редакторите

Прашно, пусто шосе, раздрънкан кадилак кабриолет с раздрана от нокти тапицерия, превишена скорост, радио, потънало в прах, но все пак дънещо на максимум Cardigans, секси жена зад волана, кърпа за коса, и... чифт класически Ray Ban.

Очилата Ray Ban са емблемата на американския начин на живот, на задокеанската фриволност от средата на миналия век. Символизират липсата на лимит в страната на неограничените възможности. Под американски начин на живот далеч не визираме света на провинциален чиновник, с усмихната любяща съпруга, две деца, семейна кола (комби или мини ван) и едноетажна къщичка с добре поддържан райграс. Ray Ban e за свободните, артистичните, сбъркалите времето и пространството хора, за европейците и за тези, които е трябвало да се родят в Европа, но не им се е получило. Полетът на въображението не ни праща в Южна Дакота, а направо в облаците.

RAY BAN НАБИРА ВИСОЧИНА

Последното го разбирайте съвсем буквално, защото през 1929 г. това е самата истина. Първият чифт очила Ray Ban бил създаден за нуждите на американските военновъздушни сили. Всъщност в основата на всичко стои едно приключение с нагорещен въздух. Преди да си помислите, че сме под пара и говорим врели некипели, ще ви разкажем, че по онова време генерал Джон Маккреди успява да прелети с балон Атлантическия океан, но се оплакава, че зрението му е съсипано от слънчевата светлина. Изводът, който прави е, че същите поражения слънцето нанасяло и на пилотите при продължителни полети. Маккреди се свързал с Bausch & Lomb, споделил драмата си, и така се появил първият модел очила с антирефлексно покритие (anti glare) и зелени стъкла. Чиф­тът, представен официално през 1936 г., днес познаваме като модела Aviator.

Самата марка Ray Ban е регистрирана една година по-късно. Компанията лансира модела с тънки метални рамки, който става популярен сред пилотите в американския военновъздушен корпус. Не е за вярване, но в голяма степен славата на марката идва от снимка на Дъглас Макартър, смятан за военен гений, командващ американските сили по време на Филипинската кампания през 1941-1942, когато островите са окупирани от Япония. Въпреки първоначалния си неуспех, САЩ все пак успява да неутрализира Япония, и Филипините преминават под управлението именно на генерала. Приземяването му на филипинска земя е заснето от фотографи, на които не убегнали чифтът Ray Ban, който той носи. Тази снимка обикаля света.

 

Моделът Aviator e един от най-копираните в историята. Bolle, Oakley, Dior, Swiss Army и други популярни марки създават свои вариации на авиаторския тип, но истинската класика си остава Ray Ban.

ЩУРМЪТ НА ХОЛИВУД

През 1952 г. Ray Ban представят втория си супер успешен модел – Wayfarer (името идва от стара английска дума, която означава пътешественик). Оказва се напълно достатъчно Одри Хепбърн да ги носи по време на ролята си на парти момиче (кодът за повикване) в легендарния Закуска в Тифани. Очилата бързо достигат култовия статус на самия филм. В арт средите Анди Уорхол, Пати Смит и Джим Морисън се влюбват в модела.

Освен Aviator и Wayfarer, Ray Ban лансира и други модели като Predator, Olympia, Balorama. Марката тотално щурмува Холивуд благодарение на хитрото позициониране на очилата в касови американски филми. Лентата, която буквално запраща продажбите в космоса, е Top Gun, където Том Круз играе млад секси пилот. Говорим още за Питър Фонда и Денис Хопър във Волният ездач (1969), Томи Лий Джоунс и Уил Смит в Мъже в черно (1997), Кери-Ан Мос в Матрицата (1999). За римейка на седемдесетарския тв сериал Ангелите на Чарли Ray Ban създават специален модел за всеки ангел.

Макар и Ray Ban да са с американски корени, преди няколко години ги осиновихме на Стария континент. До 1999 г. собственик е Bausch & Lomb, след това обаче брандът e продаден на италианската компания Luxitta за 1,2 милиарда евро. Въпреки че марката попада в ръцете на италианците, класиката остава непроменена. Американският президент Барак Обама често е засичан с чифт Aviator, което е повече от показателно, че въпреки мигрирането на бранда на Стария континент, зад океана очилата остават символ на американското.

Митът Ray Ban се крепи на концепцията за индивидуалност, а историята на марката е показателна за това, че класиката намира място дори при бързо подменящите се култури на миналия век. Всъщност през 80-те слънчевите очила били задължителна част от парти аутфита. Шоуто преминавало на тъмно под звуците на Corey Hart и I wear my sunglasses at night. Колкото до модела Wayfarer – той се вписал добре със скъпите костюми и бързите коли на Съни Крокет и Дон Джонсън в Маями Вайс.



ТРАНСФОРМАЦИИТЕ



Ray Ban не разчитат само на стара слава. Моделът Aviator има вариации с различни цветове на рамката и различни видове стъкла (поларизираните са много подходящи за шофьорите), това, което не се променя обаче, е формата. При Wayfarer нещата стоят малко по-различно. Също като своя предшественик този модел е създаден за пилоти, изненадата е, че става изключително популярен сред жените. Очилата могат да се намерят в абсолютно всеки цвят, за който си помислите. Последното залитане на Wayfarer в интересна посока е линията Rare Prints – принтовете на цветя не са изненада, но пък картата на нюйоркското метро от вътрешната страна на рамката ни заинтригува.



FORMULA 1 И RAY BAN



На марката не й стигнаха само едни пилоти. Естествено не е скъсала връзката с авиацията, но малко освежаване не е навредило никому. През юли 2004 г. Ray Ban официално става партньор на отбора на Honda във Формула 1. Логото попадна на шлемовете на Дженсън Бътън, Рубенс Баричело и Антъни Дейвидсон. През 2006 г. подписът на Ray Ban се появява и на самия болид. През април 2009 г. Ray Ban съобщава, че ще продължи да спонспорира тима на Brawn GP, който бил сформиран след напускането на Honda oт F1. Уви, към днешна дата и Brown GP са вече в историята.

15 МИНУТИ СЛАВА



Never hide е кампанията, която прави феновете на Ray Ban известни. 12 екрана, позиционирани на Times Square, показваха снимки на почитатели на марката. Единственото условие е да носят любимия си чифт. Рекламната стратегия прерасна и в серия от Never Hide Films. Последният от тях се появи в началото на 2010 г. В мини лентата е сниман мъж с чифт Wayfarer, татуирани на лицето (Guy has glasses tattooed on his face). Видеото се завъртя бързо из мрежата, придружено от спора дали татуировката е истинска или не (изводът: не е). Какъв по-добър начин за маркетингов успех от това да накараш хората да говорят? При това видеото изглежда напълно аматьорско, което май е най-хубавото. Не Том Круз или Брат Пит са снимани в него, а някой съвсем обикновен млад човек. Клипът е видян повече от 500 000 пъти само за два дни.



Ray Ban e от марките, на които не им трябва да летят във въздуха, просто защото вече са били там. Брандът успешно напипва пулса на градската култура, и ако държим на ърбан дрескода, няма как да го лишим от един чифт. В този ред на мисли, къде е слънцето? Let’s ray banning!