in orbit

Внушителна инсталация, която позволява на посетителите си да ходят във въздуха

  • 20.08.2013
  • от Ели Цонова

Скулпторът и архитект Томас Сарацено, известен с художествените си експерименти с различни инсталации, отново успя да създаде нещо наистина впечатляващо и необичайно. Новият му проект се нарича “in orbit” и се издига на цели 25 метра в сградата на бившия парламент, сега част от Музея на Изкуствата Нордрейн-Вестфален в Дюселдорф, Германия. Конструкцията представлява стоманени мрежи, които са опънати под стъкления купол на К21, както наричат накратко старинната сграда, построена през 1880.

изкуство, инсталация, музей, Томас Сарацено

Статиката на мрежите, свързани помежду си с шест големи сфери, пълни с въздух, позволява на посетителите на музея да се разхождат върху трите нива на инсталацията, а прозрачността ѝ създава усещането за ходене във въздуха.

“in orbit” силно напомня на облаци, а когато се намираш на най-високото ѝ ниво, посетителите на музея долу могат да те сбъркат с някоя звезда на небосклона.

Ако има повече от един човек на конструкцията, нивата се разместват и променят позицията си в зависимост от движенията и броя на хората. Така, ако посетителите координират движенията си, могат да се придвижват в мрежата като паяк в паяжината си.

изкуство, инсталация, музей, Томас Сарацено

Самият Сарацено говори за нова хибридна форма на комуникацията. По неговите думи, „за да се опише произведението, трябва да се опишат хората, които го използват, и техните емоции“. С “in orbit” той изследва реакциите на хората – дали са готови да превъзмогнат страховете си, или искат само да наблюдават от дистанция.

На Сарацено са му били нужни три години, за да завърши инсталацията, като за целта се е консултирал с инжинери, архитекти и биолози. Той твърди, че това е най-сложният проект, с който се е заемал досега. Въпреки че произведението му изглежда леко, само металните мрежи тежат над три тона, а най-голямата сфера е 300кг. Основната си идея Сарацено е заимствал от природата – изследвайки с години паяжини, той прилага наученото за красотата, функционалността и силата им върху своя проект.

изкуство, инсталация, музей, Томас Сарацено

Всяка една от неговите инсталации е част от големия проект на Сарацено “Air-Port-City“ – визията му за висящ град на бъдещето. Посланието, криещо се зад интересните конструкции е да изрази недоволството си от заобикалящия ни свят и как той все повече се разрушава под драстичния растеж на населението и увеличаващите се екологични проблеми.

Колко важно е да се обърне внимание точно на това, показва и фотосесията на двойка фотографи, посетила 30 семейства от целия свят, за да заснеме с какво се хранят.