Двайсетарските красавици на Michael Creagh

Серия изящни ретро красавици демонстрират почти акробатични номера

  • 23.11.2013
  • от Таня Петрова
  • снимки: Michael Creagh

Майкъл Крей е моден фотограф, който работи в Ню Йорк. А това значи, както сам казва, че носи много шапки. Освен това има малък бизнес и се определя като комерсиален артист, човек, който може да излезе от всяка ситуация, който свързва визията си с визията на другите. И странно, плаща му се да е креативен.


Ако го попитате, откъде е дошъл интересът му към фотографията, няма да знае, въпреки че от близо 10 години той се е отказал от корпоративния начин на живот между 9 и 17 часа. Крей прескача до Франция и Италия, след като се дипломира  и прекарва времето си там като обикаля по улиците и просто снима. Най-прекрасният момент от живота ми, никога преди това не предполагах, че ще се зарибя.


Крей държи много на техниката си. Основната му камера е 39-мегапикселовият Hasselblad H3D – великолепен за студийни снимки, супер рязък с огромна градация между тоновете. Когато иска да бъде по-свободен, използва Canon 1DS Mark III, който му върши чудесна работа при слабо осветление и при по-минималистични локации сред природата и в градска среда. Или просто – когато иска да направи повече снимки за кратко време.

Крей избира локациите си според това, доколко те са важни за конкретния му проект. Обикновено стартира от един детайл, който го вдъхновява и го развива във всеки следващ. Работи със стилист или дизайнер, които познава много добре, като например Сузана Монако. Заедно са снимали близо 20 модни каталога и той споделя, че това са любимите му проекти, които му костват доста планиране и постпродукция. Обикновено Сузана дава първоначалната идея и после заедно сядат, разиграват кадри и развиват идеи. Разглеждат подробно дизайна на всяка дреха и се опитват да усетят цялостното им излъчване. По-често работата им наподобява построяването на инсталация, но понякога става дума и за нещо доста по-фино, като например разцъфването на едно чувство.


Крей описва себе си като минималист по душа, дори и в най-комплексираните проекти. Фотографът казва, че харесва красотата и линиите. Според него стилът е въпрос на светоусещане – как възприемаш красотата, пространството, достигането до истината в творческия процес. Как трябва да изглежда жената? Да се държи? Това са тези фундаментални разлики, които определят работата му.

Майкъл харесва да снима в ограничена цветова палитра. Харесва бялото и черното. Подрежда кадрите си последователно: подбира групичка и ги подрежда според визията им. Унифициращите елементи, които позволяват да играе с перспективата, композицията, реквизита, употребата на черното и бялото: елементът или дреха, които стоят в основата на безупречната снимка.

Крей казва, че когато става дума за осветление, предпочита да избира сред много източници – дали ще е голямо студио с мощни прожектори с дузина различни модификатори на силата или пък всички малки промени в слънчевата светлина, когато се прокара през филтъра на облаците. Светлината за перфектния кадър може да идва и от обикновена неонова реклама, светкавица, автомобилни фарове, настолна лампа или осветлението от витрина. Крей проучва всичко, което може да му свърши работа – смесва ги и ги използва максимално.



Постпродукцията е съществена част от работата на всеки фотограф, но и основната. Според Крей фотошоп е един начин да перфекционизираш работата, тонът, да се премахнат всички онези малки неща, които разсейват вниманието от важните моменти в кадъра. Най-голямата грешка, която според Крей възниква в постпродукцията е, когато човек се увлече с еърбръша и се опита да превърне снимката в перфектния кадър. Понякога тези фотошоп гурута прекарват цялото си време да превърнат една ужасна снимка в перфектна, вместо да се посветят на добрите снимки, които имат нужда от малко обработка.

Попитахме го кое е най-важното за него, когато снима, а той ни отговори, че най-важното е да се съберат всички елементи заедно в една плавна идея, която да заговори на този, който я гледа. Да бъдеш фотограф значи да бъдеш и режисьор. Добър стайлинг с кофти модел няма да покори никого. Няма значение колко добър техничар е един фотограф, ако зрителите не виждат връзка между себе си и кадрите му. Друг важен момент преди снимките е намирането на подходящите хора, с които ще се заснеме. Страхотната фотосесия се случва много преди да започнат снимките.


Майкъл харесва работата в студио и на локация заради различните провокации, които пораждат. В студио фотографът трябва да извлече вдъхновение, усещания, пози от себе си. Независимо дали са идеите на човека с камерата, на дизайнера или стилиста, движенията на модела – всички те са в изкуствено пространство. Все пак когато е на локация, Крей вижда толкова много външни стимули, които пораждат идеи или дори насочват хода на снимките. Освен това има и още много променливи, с които да се съобразява: променяща се светлина, метеорологични условия, издържливост на батериите, разрешения да се снима на улицата и т. н.

Крей не крие, че работата му е сложна: Хората приемат за даденост всички момичета от типа на Кейт Мос и кориците на жълтите списания и не осъзнават колко трудно се правят тези неща. Толкова много енергия се влага в тази работа, че накрая искаш просто хората да го оценят и харесат.

Майкъл харесва работата си заради това, че му позволява да се развихри. Макар понякога да е трудно с новите идеи, наградата да ги видиш осъществени е страхотна. А и всеки ден е различен и предлага срещи с много интригуващи хора.

Виж още вечно младите модели на Жак Оливар.