Стани веган в три лесни стъпки

Откъде да започнем, ако искаме да станем вегани?

  • 23.07.2019
  • от Рада Бонева

Независимо дали го правиш по здравословни, по екологични или по етични причини, или просто избираш да постиш понякога, веганството изисква някои познания и подготовки. Чудиш се откъде да започнеш... Затова трябва да се самообразоваш и да пригодиш живота и тялото си за някои промени. Дори да звучи сложно, всъщност не е.

Ние сме тук, за да направим "мисия веган" възможна и за теб.

Важно е да посочим разликата между вегетарианците и веганите. Докато първите са изключили месото от хранителния си прием, то вторите не консумират абсолютно никакви животински продукти, в това число яйца, мляко, сирена, често и мед. Разбира се, съществуват и много разновидности между двете - пескатарианец (който яде риба и морски дарове), суровоядец, ово вегетарианец (яде яйца), но няма да се спираме на тях. Веганството, или иначе наричано веганизъм, се разпростира много отвъд чинията. То определя и начина на живот - говорим за категоричното отказване да се носят кожени изделия или определени видове козметика. 

Едно е сигурно обаче, една от най-големите мистерии покрай този мироглед е “какво ядат веганите?!”, “то нищо друго не им остана”. Противно на възприетото, че веганите са немощни и редуват маруля със спанак, растителната кухня крие доста съкровища. Отваря очите за продуктите, които сме възприели за даденост, развихря въображението и прави чинията ни много по-цветна. Чрез него обръщаме внимание на съставките и техните комбинации, които, трябва да признаем, се усвояват и прилагат във времето. Въпреки че в някои държави достъпът до растителни продукти и алтернативите на животински такива е буквално на всяка крачка,

в България напредъкът в био сектора вече е много по-осезаем и можем да се похвалим с немалко разнообразие.

Откъде си набавяте протеини?

Любимият въпрос на веганите, задължително последван от минимум въртене на очи и обяснения. Сред другите досадни въпроси са: “Е как така без сирене?”, “А не ти ли липсва?”, “Не е ли скъпо?”, “Не си ли вечно гладен?” и най-вече “Защо?!”. Докато последното е въпрос на лична преценка и вътрешни убеждения, личен избор, за останалото можем да говорим и със снимки на веган ястия, от които определено ни се иска да си хапнем (поне малко).

Проблеми се предполага, че идват, ако си спортист например. Нивото на набавяните белтъчини при тях трябва да е още по-високо. Те поддържат и  изграждат мускулните тъкани, кожата, кръвта, подобряват мозъчното функциониране.

Истината е, че всички храни (с изключение на алкохола, захарта и мазнините) съдържат протеин. Ключът е в количеството и разнообразието на менюто.

И все пак веганите опровергават скептиците - сред най-богатите растителни източници на висококачествен протеин са леща (18 г/чаша), червен или друг вид боб (17 г/чаша), чия семена (17 г) нахут (15 г), киноа, конопено семе, грах, спанак и по-малко в броколи, аспержи, авокадо. 

Виж повече: 5 причини да сложиш авокадо в косата си

Най-разпространените растителни протеинови храни, които лесно могат да се интерпретират в любими ястия, са тофу (подобен на сирене продукт от соя, ~ 15 г/ 100), темпе (продукт от ферментирали соеви зърна, ~ 11 г), сейтан (т.нар. пшеничено месо от пшеничен глутен, с месоподобна текстура). За допълнителен прием може да се приема и растителен протеин на прах (грах, ориз, киноа или друго), който лесно се разтваря във вода или в сутрешното смути.И тъй като растителните протеини са т.нар. незавършени, е необходимо да съчетаваме различни храни, за да получим протеиново допълване и да си набавим необходимите за тялото аминокиселини, градивния елемент на белтъците.

Ами Омега 3 и 6?

Омега 3 мастните киселини се срещат в храни като риба и рибено масло, телешко, говеждо месо. Ако режимът ви е растителнояден обаче, е добре да добавите към дневния си прием ленено семе, чия, горски плодове, орехи, конопено семе, сусам. 

Значи ядеш много ядки?

Една от често срещаните грешки при прохождащите вегани е, че се хвърлят с все сила към суровите ядки - било то орехи, бадеми, бразилски орехи, лешници, кашу и т.н. Не бива обаче да се забравя, че отново ключът е в количеството – да, ядките освен достъпни, вкусни и полезни са богати на протеини и минерали, но също така и на мазнини. Не усещаме кога си заминават, но са висококалорични и трябва да се има наум. Същото важи и за таханите от ядки и семена.

Виж повече: 5 уау ефекта на чудото алое вера

No eggs? No problem!

Друго неточно схващане е, че липсата на животински продукти лишава веганите от палачинки, кексове, бисквитки, или други храни, в които основна съставка са яйцата. Като спойка на такива смеси може да се използва намачкан банан, пюре от ябълка или най-добре – накиснато ленено семе или семена чия. 1 ч.л. чия или ленено семе с четвърт чаша вода, оставени настрана за 10 минути, се равнява на количеството на 1 яйце. 

No milk? No problem!

Някои от нас не могат да пият кафето си без мляко. Е, растителни алтернативни напитки вече има навсякъде – така не само улесняваме усвояването от организма, но и ъпгрейдваме вкуса на всяка напитка или ястие. Един от тези магически за всеки веган варианти е предложението на Joya. Те ни предлагат богат избор от ядков вкус (бадем, лешник), класически (соя, овес) или по-екзотичен (кокос, ванилия)! След него нито фрапето, нито овесената каша, смути или домашен сладкиш ще бъдат същите. Подобни напитки са подходящи и за хора с непоносимост към лакозата, а и са по-нискокалорични, значително по-здравословни и с добавени витамини B12, D12, калий, калций. 

Показваме ти как да си направиш 3 вкусни веган смутита във видеото:

Ключовата дума тук е баланс! И експерименти. Можете да приготвяте “кюфтенца” от гореизброените продукти, яхнии, супи, салати с добавка варива – хем здравословно, хем питателно. А защо не и десерти? Така че когато вече имате базата, можете само да надграждате! Да комбинирате с въглехидрати, с плодове и зеленчуци, да експериментирате с подправки и семена, за да ги пригодите и към нуждите на тялото (така че то да не остава в дефицит на вещества), но и към личния вкус и предпочитания. 

Ново място в София: Благичка, където няма боклук .

Подай лимона там: 5 яки неща с любимото кисело.

Гледа ли новото ни видео?! Виж бюти тайните ни за лятото.