Как #travelaesthetics разваля туризма за всички

Социалните мрежи преливат с перфектно курирани кадри, но това е проблем - както за дестинациите, така и за туризма

0 коментара Сподели:
follow me travel photo

Дори и да не разпознаваш терминът, със сигурност знаеш за какво говорим.

Когато някой спомене Япония в главата ти изникват сякаш филмови кадри. Черешови дръвчета, от които вали нежен бледо розов цвят. Величествени храмове от дърво, или може би футуристични неонови знаци. Гърция свързваме с бели фасади и острови, около които се разливат тюркоазени вълни. Може би се сещаш за хотелът от Mamma Mia, или за изпъстрените със зокум калдъръмени улички. А Париж… е, той е Айфеловата кула, надничаща в изгледа на цъфнали през пролетта дървета и ясно, синьо небе.

Реалността е, че всяка една от тези сцени, вероятно няма да те посрещне в точно този си вид.

Внимателно композирани, тези „картички“ са еднократно представяне на естетиката на града или държавата. С години са подсъзнателно лансирани от телевизията, филмите, статиите и пътеводителите. В днешно време – и от социалните мрежи.

Няколко неща съставляват класическия #travelaesthetic пост. Сладка уличка, обагрен в огнени цветове залез, забележителностите на региона и, разбира се – зеленината. Хората в тези кадри липсват, освен главният герой на преден план. И можеш да си зададеш въпроса „Какво от това? Това не е ново.“ Откакто пътуването се превръща от лукс в масова дейност, опитите да се дестилира цяла една култура или дестинация в един образ, не спират. Хората искат да се отдалечат от ежедневието си, а чрез този тип запечатване на спомени естетиката ни връща назад във времето към класическите туристически брошури и пощенски картички.

Но в ерата на визуалните медии забелязваме все по-често тенденцията за посещаване на конкретни локации от филми, сериали или други постове, в търсене на същия кадър със самите нас на преден план. Снимките сякаш водят желанието на хората да пътуват и да посещават конкретни места, подходящи за фотосесия. Разбира се, мястото е представено доста по-романтично от реалността.

Тук идва проблемът

Пътувайки с глава, пълна с тази естетика, рискът френската столица да бъде тотално разочароваща в трите дни на твоето пътуване, се оказва доста голям. В TikTok се появи цяла серия от видеа на разочаровани туристи, които не очакват купчини боклук и бездомници на гарата в Париж. Увлечени сме от версията на Милано в TikTok – град с грандиозни сгради, бутици за висша мода и готическа катедрала на всеки ъгъл. Ако не знаем къде да отидем обаче, възможността да се озовем в постиндустриален метрополис, който се открива пред теб, е голяма.

Факт е, че ако посещаваш някоя дестинация само заради травел естетиката, изкушаваш съдбата да ти сервира сериозно разочарование. В края на краищата, ако всички най-живописни места в града са превзети от TikTok туристи, никой няма да получи перфектния кадър, който е дошъл да заснеме.

Ние и те

Това обаче не е единственият проблем. По своята същност #travelaesthetics свежда цели държави до поредица от клишета и стереотипи. Често това означава свеждане на една култура до нейните най-основни карикатури – понякога расистки и ксенофобски.

Когато гледаме на една култура като на нещо изцяло визуално, изключваме човешкия фактор. Не можем да възразим на факта, че жителите на много различни полулярни дестинации се превръщат в дехуманизиран стереотип. И той не винаги е особено красив. Япония е мистична и прекрасна, навсякъде летят цветчета сакура, а небостъргачите в стил Blade Runner пробиват градския небосвод. Това е само крачка преди фетишизирането на всички жени като гейши, прислужници или ученички в униформи.

И докато винаги е било вярно, че никоя култура не може да бъде ефективно обобщена в едно изображение, социалните медии променят рязко играта.

Съревновавайки се за само няколко секунди внимание, всеки създател на съдържание опростява и редуцира ненужното. Кой обаче не би искал да изгради образа на перфектният пътешественик, замечтано бродещ из пусти, блестящи места с повече дълбочина от филмов декор?

В идеалния случай се отправяме към някоя от по-недооценените дестинации в света. Местата, които се нуждаят от повече туризъм, който да им помогне да се развият.

Ако искаш да отбележиш bucket list дестинациите си, винаги има вариант да избягаш от визуалните клишета и #travelaesthetics. Преди всичко не забравяме, че влизаме в истинска култура, където живеят реални хора. Нещата винаги имат повече дълбочина, отколкото има в Instagram – без значение от филтрите.

Дали една снимка може да разкаже за целия ни народ?

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *