5 ФИЛМА НА УЕС АНДЕРСЪН, КОИТО ТРЯБВА ДА ВИДИШ

Режисьорът, който превръща думите в магия - искрена и в пастелни цветове

  • 24.03.2014
  • от Стефан Димов

С премиерата на новия му филм, който гледахме по време на тазгодишния София Филм Фест, решихме да съставим една миникласация с петте ни любими филми на големия Уес Андерсън – мечтател, вдъхновител, un veritable auteur! Eдин от малкото хора, които могат да превърнат думите стерилност и бутафория в нещо положително, нещо отличително, искрено и живо. Авторът ни спечели като почитатели преди доста време със своя неповторим стил, препълнен с чудатост, странни герои, детинска игривост, прекрасна музика, страхотни широки кадри и тази топла магия, която отприщва към нас от началото до края (та и след това) на филмите си. Очевидно не само ние смятаме така. През 2012 италианската група I Cani пускат видеото към песента си Wes Anderson – почит към режисьора и творчеството му.

Преди да минем набързо през четирите ни любими и да стигнем до горещия “Гранд хотел Будапеща”, тръгнал си от Берлинале миналия месец със Сребърна мечка за Андерсън и номинация за Златна, нека погледнем последния късометражен филм на режисьора, направен за Прада – Castelo Cavalcanti, разказващ за катастрофиралия пилот от Формула 1, който неволно се връща към корените си. Разбира се, Джейсън Шварцман в главната роля!



КОЛЕЖЪТ РЪШМОР (1998)

Вторият пълнометражен филм на Андерсън всъщност е написан от него и Оуен Уилсън години преди дебюта им Bottle Rocket, но се сбъдва две години по-късно. Филмът не успява да събере вложения бюджет от 20 милиона долара, но се превръща в хит сред фестивалите в Торонто и Ню Йорк през 98-а, а по-късно получава номинация на Бил Мъри за Златен глобус. “Ръшмор” е отчасти биографичен за създателите си, след като Оуен Уилсън е изключен от училище в 10 клас, а Уес Андерсън, влюбен в по-възрастна жена, е получавал слаби оценки въпреки голямата си активност и амбиция – точно като героя им Макс Фишър, блестящо изигран от дебютанта Джейсън Шварцман. Двамата с Мъри стават чести сътрудници на Андерсън (Шварцман играе в още 5 филма на Уес, а Мъри – във всичките му следващи). Освен много жив и приятен, “Колежът Ръшмор” е важен филм в творчеството на Андерсън, който успешно полага и развива основите на новаторския му стил, проличал си още в Bottle Rocket. Завидна е работата с деца, отношенията между младите и възрастните герои, както и впечатляващата камера и цветове на оператора Робърт Д. Йеоман (заснел всички филми на Андерсън).



КЛАНЪТ ТЕНЕНБАУМ (2001)

Уменията на Андерсън едновременно да разсмива и затрогва за първи път силно си проличават в ансамбловия “Кланът Тененбаум”. Дълбоко изследване на едно голямо и отчужденото семейство от бивши гении и деца-чудо, които се събират отново, след като вече са се разделили. Трети съвместен сценарий на Уес Андерсън и Оуен Уилсън им спечелва номинации за Златна мечка в Берлин, Оскар и БАФТА, но по-важното – показва блестящите им драматургични качества. “Кланът Тененбаум” заема 159-о място в класацията за най-великите филми според списание Empire.



ФАНТАСТИЧНИЯТ МИСТЪР ФОКС (2009)

През 2009 Уес Андерсън най-накрая прави директна адаптация на любимия си автор – Роалд Дал по “Фантастичния мистър Фокс” – първата книга, която Андерсън притежава още от дете. Майсторската стоп-моушън анимация е истински шедьовър, който определяме като най-важната анимация за миналото десетилетие. Към типичния за Андерсън актьорски състав добавяме Джордж Клуни (в ролята на мистър Фокс), Мерил Стрийп и Уилям Дефо и получаваме не друго, а един феноменален voice acting във филм, комбиниращ смешното, трогателното и милото както никой друг! Ограбен от Оскара за най-добра анимация в полза на “В небето”.



В ЦАРСТВОТО НА ПЪЛНОЛУНИЕТО (2012)

Фестивалът в Кан през 2012 открива със седмия пълнометражен филм на Андерсън “В царството на пълнолунието”, за който получава и номинации за Златна палма и Оскар за най-добър сценарий. Детското във филмите на Андерсън се проявява чрез герои от всички възрасти още от дебюта му, за да достигне пълната си сила в любовната история за Сам и Сузи, изиграни прелестно от Джаред Гилман и Кара Хейуърд. Магическото приключение е моментална класика, както и да го погледнеш, а музиката на мосю Деспла разтапя душата ти! Ако никога не сте гледали филм на Уес Андерсън, започнете с този! Брус Уилис не е бил толкова адекватен и добър от Sin City насам, а искрено обявяваме момента със Сам и Сузи на плажа за най-добрата танцова сцена от “Криминале” насам.



ГРАНД ХОТЕЛ БУДАПЕЩА (2014)

Истинско пиршество, наслада за сетивата, която ще приповдигне настроението ви моментално и ще ви кара да тананикате звучните мелодии на Александър Деспла. Последната лента (да, филмът е сниман на лента и това се забелязва в цветовото усещане) на Андерсън помещава завиден брой актьорски имена и таланти дори за негов филм. Резюмето на филма семпло съобщава – “Приключенията на Гюстав Х., легендарен консиерж в известен европейски хотел в Зубровка, и Зиро Мустафа, пиколото, което става най-довереният му приятел”. Но всъщност трудно може да си представите през какъв черно-хумористично-пародийно-епично-драматичен низ от събития ще ви прекара блестящият артистичен мозък на Уес Андерсън. Ако до момента сте смятали филмите му за “странни”, вижте този – истински фестивал на Андерсоновата стилистика и абсурдизъм – един пълен и всестранно изграден свят, от мащабните локации и декори, имената на героите, до най-малките детайли, педантично избрани и поставени на мястото им.

Гранд хотел Будапеща можеш да гледаш в рамките на София Филм Фест в Дом на киното на 30 март от 18:30 часа.

Виж и нашия топ 5 от лентите на Ларс фон Триер.