SPOILER: АВЕ, ЦЕЗАРЕ!

Предпремиерно за новия филм на братята Коен от нашия скрининг агент

  • 18.02.2016
  • от Димитър Лазаров

Когато излиза филм на братя Коен, кинолюбителите са в очакване на поредния шедьовър, който би бил сред претендентите за най-престижните награди в света на седмото изкуство.

„Аве, Цезаре!” се появява на екран в едно „спряло” време, в което картите са раздадени и всички изчакват кой ще бъде с най-печелившата ръка в края на играта. Защо обаче един такъв филм не се състезава с останалите, след като има необходимите съставки­­­, които гилдията на кинодейците така обича да поощрява и да дава за пример всяка година?

Налице е история, разказваща по един оригинален и симпатичен начин за същата тази индустрия в своя „златен век” през 50-те години на миналия век, в която главно действащо лице е Еди Маникс (Джош Бролин - по-добър от всякога), семеен религиозен мъж на средна възраст, натоварен с отговорната задача да „поправя” проблемите на студиото, касаещи предимно личните драми на големите звезди.

Звездите в този филм са от А отбора на Холивуд. Най-ярката от тях - Беърд Уитлок (Джордж Клуни) е похитен по време на снимките на най-мащабната и епична историко-християнска филмова продукция „Аве, Цезаре!” с цел да му бъде разяснено кой е той всъщност и за какво се бори, от мистериозните хора от „бъдещето”. Проблемите на Маникс не се изчерпват дотук, принуден е да открие решение за това, как да обясни пред холивудската преса бременността на палавата, играеща невинна пред камерите русалка ДиАнна Моран (Скарлет Йохансон).

Същевременно и намирането на „точния човек” за новия филм на изтъкнатия и прецизен до съвършенство британски режисьор Лорънс Лоренц (Рейф Файнс), а по-точен е само един каубой с добро сърце и момчешки чар - Хоби Дойл (Олдън Еренрайх), готов да даде най-доброто от себе си в непознатия за него жанр на любовната драма.

Сестрите близначки Тора и Тесалия (двойна роля на хамелеона Тилда Суинтън), отразявайки последните клюки от света на звездите, са колкото еднакви, толкова и различни в преследването си на късове информация, които г-н Маникс умело им подхвърля.  За цвят е прибавен танцуващият и пеещ еднакво добре актьор - агент на СССР (Чанинг Тейтъм).

Объркахте ли се вече? Ами няма как да е иначе, тъй като

братя Коен обичат да карат зрителя да мисли малко по-надълбоко от общоприетото. Всяка малка сцена е част от големия пъзел на историята, която са създали двамата сценаристи и режисьори на филма.

Продукцията е на ниво Холивуд, всички критерии са изпълнени класически, операторската работа на големия Роджър Дийкинс е образец в жанра, костюми, декор, музика, монтаж, актьорските изпълнения (прибавям към по-горе изброените „комеди - ставащ все повече оскаров” Джона Хил, „шотландския боец” Кристоф Ламбер и любимката на братята още от превърналия се в класика „Фарго”, Франсис Макдормънд), всичко би следвало да е наредено така, че „Аве, Цезаре!” да е сред големите заглавия за изминалата година. Но пък кой знае, може да се класира за следващия сезон или да остане в графата на непризнатите класики, а такива не липсват във филмографията на братя Коен.

Оригинален, забавен, философски… малко са филмите в днешно време, които съчетават в себе си такава палитра от теми и емоции, поднесени по начин, в който да не се чувстваш предаден със „забит нож в гърба” след прожекцията, казвайки си наум „И ти ли, Бруте?”, а да възкликнеш доволен „Аве, Цезаре!”.

Виж какво излезе миналата седмица и очаквай новото на големия екран още утре! "Aве, Цезаре!" гледай по кината от днес.