От кое поколение си? (нека разберем веднъж завинаги)

Каква е разликата между милениъл, джен екс и джен зи

  • 20.07.2020
  • от Тео Чепилов

Милениълите и буквичките от цялата азбука – какво точно означават те? Напоследък стана модерно да се говори за поколенията, така че отвсякъде валят лейбъли, които описват групи хора на база възрастовата им група. В случая ключовите фактори при формиране на светоусещането са на колко години си бил при определени глобални събития. Всяко поколение обединява в себе си хора, родени през период от близо 20 години, и със сигурност между Gen X иGen Zняма нищо общо, макар буквичките да са една след друга.

Ето кои са поколенията през последните 50 години:

БЕЙБИ БУМЕРС

Първото поколение с име от модерната история – за да си бумър, трябва да си „набор“ между ’44 и ’64, с други думи да си вече човек на сериозна, улегнала възраст. Повечето представители на бумърите живеят с едно вътрешно усещане, че „преди беше по-добре“, и обичат да цъкат с език по „днешните млади“. Оттам идва и резонният отговор на другите дженерейшъни с мемета стил OK boomer. Това поколение използва смарт телефони, интернет и социални мрежи по принуда, но повече предпочита сядане на маса и отпускане на душата с истории за казармата (примерно). Когато решат да се правят на модерни, резултатите са 9 от 10 потресаващи. Обожават да гледат телевизия и се умиляват по спомена за „Всяка неделя“. Не могат да различат фейк нюс от истинска новина, даже животът им да зависи от това. Телефоните им звънят. Учудващо са в тикток като канал за комуникация с внучетата.

Не знаят какво е Били Айлиш и грам не ги интересува.

ДЖЕН ЕКС

Самият факт, че Били Айдъл е измислил името на поколението им, казва много. Все пак това са хора на възраст между 41 и 55, които в повечето случаи са еманация на думата „киселяк“. Най-малкото защото са преживели хиперинфлация, деноминация, режим на тока и купонна система. Последното няма нищо общо с партитата. Джен Екс са имали плочи, преди да е станало модно. Също така помнят Кравай. Израснали са с „Пинко“ по „Всяка неделя“. Все още гледат телевизия, макар и основно за да я хейтят. Имат фейсбук, без да постват, не разбират инстаграм и за тях тикток е „пълна простотия“. Видеоигрите са нещо за деца. Гледали са повече от един филм на Луи дьо Фюнес, част от тях на лятно кино. Иначе с джаджите или са в крайна технологична зависимост, като купуват всеки нов продукт с „i“ пред името, или отричат прогреса и ползват нокия фенерче (съответно дизайнерски еквивалент за 800 лева). Още приемат вестника за медия. Обичат парите кеш. Активни са в мрежите, но често по модела на форумите, като превръщат всеки пост в говорилня.

Мадона е била тяхната Били Айлиш и това ще остане завинаги. Тайно им липсва ICQ.

КСЕНИЪЛИ

Това е наскоро създадено, все още набиращо популярност микропоколение, което да покрие петте години разлика между ранните милениъли и късните дженерейшън екс. Помнят 90-те, но имат малко по-романтична представа, свързана със беззаконие по клубовете, скейт и субстанции от по левче. Попа е бил техният Кристал. Израснали са с джойстик в ръка – без значение дали в игрите на Синьото или с менте на Atariвкъщи. Превъртали са миничките.

Гледали са филми с нинджи с дублаж на пиратска касетка.

Имат фейсбук от времето, когато интерфейсът включваше обяснение откъде познаваш човека. Ползват инстаграм за прелистване, стил списание във фризьорски салон. Чудят се кога ли ще се наложи да си направят тикток. Имали са Android1.1 или iPhone 3G, така че не се впечатляват лесно. Израснали са с MTV и Cow and Chicken. Сега телевизорът седи пуснат за фон, колкото да цъкат сторита и мемета. Още помнят прякора си в mIRC и аутфита от Стрийт Парейд. Могат да разпознаят звука от дайъл-ъп модем и са все така скарани с дуплекса. Ползват печатните медии само за филтърчета и почистващи материали. Не обичат да плащат за нищо. Все тая им е за Били Айлиш, както и за цялата нова музика.

МИЛЕНИЪЛИ

В Америка за всичко обвиняват милениълите, но в България те са хората с най-голяма покупателна сила, затова и повечето бизнеси се крепят на техния вкус и светоусещане. Характерно качество за тях е позитивизмът към света – все пак са расли с отворени граници и лоу-кост полети. Интернетът за тях е даденост във всеки дом, както електричеството и течащата водата. Смартфонът е единственият вид телефон, социалките са основна форма на комуникация.

Дотолкова, че вместо да натиснеш звънеца, пишеш „долу съм“.

Цъкали са на плейстешън от ранна детска възраст, така че видеоигрите не са нещо много по-различно от филмите – чудесен начин да убиваш време. Те са и една от малкото причини да имат телевизор.

Иначе милениълите не си спомнят свят преди zamunda.net. Въпреки това изпитват необяснима носталгия към грамофони, VHS и фотоапарати Skina.  Friends е библията на милениълите. Иначе имат всички апове на света, но ползват тикток основно с цел подигравки. Половината време от вечерта им навън минава в задаване на въпроса "Мога ли да платя с карта?". Поне в един период от живота са минали през Tinder. Били Айлиш им е окей, но не биха си я пуснали, нито пък купили. И без това не са плащали никога за музика. 

ДЖЕН ЗИ

Обикновено едно поколение се сдобива с име чак когато стане на възраст достатъчна активно да консумира – в случая на джен зи това се случи сравнително скоро. Все пак това са хората, родени между 1995 и 2015. Джен зи-тата са седнали първо на таблет, после на тоалетна чиния. Те са поколение, израснало в състояние на хиперсвързаност – каквото и да се случи в личен или глобален план, те са част от него. Оттам и страхът от изпускане и непрестанната нужда от лайкита даже в личен план. За тях да се срине фейсбук е шок, равносилен на природен катаклизъм стил земетресение с магнитуд 9 по Рихтер или поне цунами. За тях инстаграм е даденост, а тикток е нещо вълнуващо и напълно естествено. Джен Зи не помнят свят преди Netflix, за тях старата телевизия е като телефоните с шайба –

звучи екзотично, ретро и напълно ненужно.

Без значение дали четеш, гледаш или твориш, всичко се случва на телефона.

Имат либерално отношение към света и искрено ги шокира хомофобията на Friends. Не знаят кой е Къци Вапцаров, а „Всяка неделя“ не значи нищо повече от препратка към ден от седмицата. Също така искат да запазят жалките останки от свят, които предишните поколения са им оставили, затова се борят с всички сили и средства срещу пластмасата във всичките ѝ грозни проявления. Били Айлиш им е прекалено стара и скучна. Вместо това слушат стилове, които не могат да бъдат обяснение с думи.

Джен зи със сигурност са запознати с тези три персони. А ти?

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.