Талантът не е професия

Хубавите манекенки проститутки ли са? Последно танго в Париж порнография ли е? Селинджър професионалист ли е?

  • 24.05.2013
  • от Ирен Леви

Гледам мейкинга на "Полет над кукувиче гнездо" на Милош Форман. Лудите в този филм са... наистина са луди повечето, не знаех. Форман често снима с непрофесионалисти, но чак пък с луди... Колко луд трябва да си!
Цялата история е куку. Много трудно му е било да намери лудница за снимките. Но най-накрая попаднал на директор, който бил чел книгата и не само дал помещенията, а помолил и неговите хора да участват като част от тяхната социализация. Форман естествено само това чакал. Накрая и самият директор получил роля във филма, нещо като да играе себе си. Форман е разчитал на този подход, търсил е подходящите непрофесионалисти. Най-трудно са открили индианеца – толкова огромен, колкото го е описал Кен Киси. Когато го довели при Форман, той заподскачал от радост и за да го огледа по-добре. Привърженик на автентичността, непосредствеността, спонтанната човешка реакция, често оставял актьорите да водят дълги, импровизирани диалози, без да ги прекъсва. Искал е да бъде истинско. Смело е събирал професионални с непрофесионални актьори. Не се е опитал да научи лудите да играят, по-скоро разчитал актьорите да се почувстват луди. После само снимал.
Това не е ново за Форман. Той е започнал да работи с непрофесионални актьори още по време на чешкия си период и не е някакво голямо изключение като подход.


За италианския неореализъм е характерно режисьорите да взимат актьори буквално от улицата и да ги снимат в естествената им среда, за да постигнат усещане за документалност. Този подход е познат и в американското кино. Има го и в руското.


Много български режисьори правят същото. В "Тревога", "Лачените обувки на незнайния войн", "Слънцето и сянката", "Инспекторът и нощта", "Оркестър без име"... и в по-новите: "Писмо до Америка", "Източни пиеси", "Подслон", "Мила от Марс", "Лора от сутрин до вечер", режисьорите смесват двете групи актьори – професионални и непрофесионални.

Всъщност, какво означава професионални и непрофесионални? Това е несъществуваща категория.

Избират ги, за да направят роля, също като професионалните. Самата идея за разделянето на двата вида актьори е странна. Коя е границата? Кое ги дели? Кога един актьор спира да е непрофесионален и става професионален? Когато завърши Школата? Когато изиграе първия си филм? Когато получи първия си хонорар? Хората слагат етикети, за да се ориентират.  


Разбирането на същността ще дойде само от разбирането на абсурдността на тези две категории. Не съществуват и половината категории, с които ума ни работи. Той сам ги е измислил, за да обясни света. И се е объркал в тях. Тях ги няма. Има хора, играещи роля пред камерата. Завършили НАТФИЗ, школата на Лий Страсбърг или Станиславски, Нов български университет, школата на Вельо Горанов... Има и хора, които никога не са били в никакви школи. Кое прави едните професионалисти, а другите – не? Какво е професионалист и какво не? Дефинирай професионалист. Не можеш. Няма такава дефиниция. Или има 100 взаимоизключващи се. Опитвайки се да опишеш това, затъваш в блатото на нещо, което не съществува. Не, не е някой, който има диплома. Има ли още хора, които използват тази дума? Колко звезди на всички времена имат дипломи за завършено актьорско майсторство? Не повече от 10 %. Колко режисьори? Почти никой. Това са илюзии, създадени за тълпата. Подредба. Илюзии на мисълта. Индианецът от "Полет над кукувиче гнездо" непрофесионалист ли е? А в следващия си филм вече би трябвало да е професионалист, така ли? Или може да се счита за професионалист от третия?

Опитът да се замислим над това понятие напълно го обезсмисля. Няма такова. Форман професионалист ли е? Очевидно не е. Той е творец.
 

Творецът не може да бъде професионалист. Талантът не е професия.

Децата, които играят в киното, какви са? 11-годишната Ана Пакуин взима Оскар за поддържаща роля в "Пианото". Тя професионалист ли е? Или става, когато докосва Оскара ? Веселин Прахов от "Куче в чекмедже", Олег Ковачев от "Рицар без броня", Иван Ласкин от "Васко да Гама от село Рупча", испанските чаровни хлапаци от "Синьо лято" и също Маколи Кълкин – първото дете звезда-милионер – всички те явно са непрофесионалисти.

Киното е творческо занимание. В него няма професионалисти и аматьори, има талантливи хора с искра и такива без искра. В това е разликата.

Най-добрите писатели завършили ли са Училище за писатели?

Аз съм професионалист е мантрата, с която някои оправдават бездарието и липсата на искра. Като нямаш въодушевление, не ти остава нищо друго, освен да се наречеш професионалист. Професионализмът е убежището на бездарието и изчерпаното вдъхновение.
Поставяме етикети, мятаме думи, които не значат нищо, зад които няма консенсус. Живеем в свят, наводнен от думи, шаблони на мисълта.
Хубавите манекенки проститутки ли са? Последно танго в Париж порнография ли е? Селинджър професионалист ли е? Две книги достатъчни ли са, за да станеш такъв?