Марко, Мирослав и световнопризнатото им уиски

Говорим с д-р Марко Димитров и Мирослав Владиков - пионерите в уиски изкуството у нас

  • 12.12.2019
  • от Кристина Димова
  • снимки: Иван Коловоз

„Уиски Галери“ е първият бранд на Балканите, специализиран в бутилирането на едномалцово шотландско уиски. Д-р Марко Димитров и Мирослав Владиков са основателите и ние смело ги наричаме „истински иноватори в сферата у нас“. Затова ти представяме един разговор за любовта като основа и уискито като изкуство...

Да започнем отначало – защо изобщо започнахте да се занимавате с уиски?

Марко: Моят първи контакт с уискито като една различна напитка беше в края на далечната 2012. Изпихме бутилка качествено малцово уиски с двама колеги. Доста ни хареса. След около месец си позволихме отново да си купим нещо интересно и така аз се заинтересувах малко повече от напитката не само като алкохол, но и като култура, начин на пиене и т.н. Започнах да ходя на дегустации на редки уискита и през около месец си купувах по някоя интересна бутилка. След година дегустации, срещи с хора в тази сфера в България, посещение на първите уиски фестивали в България, се запознах с г-н Владиков, който ми подсказа, че освен за пиене уискито може да се колекционира и впоследствие продава, тоест да се печели от него. Така от края на 2014 започна съвместният ни път в тази необятна сфера.

Мирослав: Аз лично се запалих доста преди да се запознаем с Марко. По онова време много исках да работя в един известен столичен пиано бар с доста различни бутилки. За да работя там, трябваше да съм запознат и да уча и чета. И в този ред на мисли искам да благодаря на Тихомир Христов – управител на бара по онова време, той е главен виновник аз да се влюбя в уискито.

На фона на това, че сте от Източна Европа, как изведнъж се озовахте в земите на уискито?

Запалихме се от страстта, която шотландците, ирландците и японците влагат в производството на уиски. Зад този процес стоят години работа. При нас също е така – стремим се да избираме не само най-добрата бъчва за пиене, но и да влагаме страст във всяка бутилка. От перфектните характеристики на уискито до визията – така показваме себе си.

Какви са трудностите в това да бъдеш независим бутилатор в България?

Както знаете, целият процес се случва в Шотландия.

Бутилките ни носят запазеното наименование за произход Scotch Whisky.

За да носи един продукт това име, цялата направa трябва да се проведе там. Ние бутилираме Scotch single malt и Scotch single grain whisky. Нашите селекции са само от единични бъчви и в повечето случаи без допълнително добавяне на карамел и разреждане на дестилата, т.е. стремим се да запазваме класическия характер на бъчвата.

Как всъщност избирате бъчвите си?

Това е дълъг процес, свързан с пътувания до Шотландия. Всяка една от бъчвите се избира както от дестилата, който е в нея, така и от нейния вид.

Няма как да не отбележим и етикетите, които бутилките ви носят. Можете ли да ни разкажете повече за тях, откъде дойде идеята за визуалното представяне на уискито?

Една от важните за нас цели е, освен ние самите да избираме балансирани уискита, и да представяме самите себе си във визията на нашите бутилки. Зад всяка една от нашите колекции седи много история и смисъл на нещата от живота, които ние харесваме.

Къде стоите вие на уиски картата на света?

За добро или за лошо ние сме единствената компания в Източна Европа, която се занимава с това.

Заради любовта и отдадеността ни все повече хора разпознават България като място за създаване на уиски изкуство, а не само за консумация.

Какви са най-големите предизвикателства, които срещате в производството на напитката?

Ако питате за България, отношението на институциите към малките компании като нас. Все сме някъде в ъгъла, което ни тежи ужасно много. Освен това е и доста трудно средностатистическият любител на уиски да повярва, че има такива хора в България. Все ни питат дали е истинско и дали не им продаваме менте от казана на дядо.

Успехът ви е още по-голям, защото представяте бранда и извън Европа. Как се котира той по света?

Бутилките ни са много по-добре приемани в чужбина, особено в Япония, Сингапур и Италия, отколкото у нас. Българинът обаче все повече се интересува от уискито не само като напитка, а и от духа и историята му.

Скоро се завърнахте от един от най-престижните фестивали – Milano whisky festival, където вашето уиски спечели бронзов медал за най-добро...

Да, за нас е огромна чест от общо 1460 селектирани уискита да попаднем в 60-те избрани да участват в последния кръг на дегустациите. Това са слепи дегустации, провеждани от изключително компетентно жури. В продължение на 8 часа то опитва уискитата и избира топ три от тях, в който ние попаднахме. Това е третото ни участие и с гордост казваме, че

едно от нашите предложения завоюва истински успех със спечелилия бронзов медал.

Това отваря още по-широко пътя ни към световната индустрия.

В самото начало предполагахте ли, че продуктът, който създавате, ще достигне до престижни конкурси и награди? Беше ли това цел?

И двамата сме адски амбициозни и обичаме да си поставяме цели, които да гоним. Винаги сме го желали и сме се трудили за това. Да, предполагахме, но просто не очаквахме да се случи на такъв ранен етап от нашето развитие.

Кое задържа интереса ви в сферата вече толкова години?

Освен любовта към висококачественото уиски се водим и от стремежа към усъвършенстване на визията, която имаме. Уникалната идентичност на етикетите ни дължим на нашия приятел и голям професионалист Сърджан Кръстевски.

Какво си взехте от срещите с един от корифеите в сферата – Джорджо Дамброзио?

О, той е изключителен! Жива легенда, изключително смирен и благ човек. Научи ни на любов, уважение, на това човек да държи на думата си и че ако искаме да сме на високо ниво в тази индустрия, трябва да сме готови да платим цената за това, в прекия и преносен смисъл на израза.

По какво се познава хубавото уиски? Можете ли да изброите няколко признака, по които обикновеният любител може да се води?

Няма лошо уиски, има просто по-добри уискита от другите!

Светът на уискито е достатъчно обширен, за да може всеки да намери нещо за себе си, а най-важното е напитката да бъде балансирана. Нито да е тежко, нито да е без характер. В това е голямото предизвикателство за нас – винаги да откриваме баланса.

Защо избрахте България за дом на вашия бранд?

Защото сме българи! Ако бяхме другаде, щеше да ни е по лесно, но щяхме да сме поредните в тази сфера. В България сме основоположниците, което ни кара да сме изключително горди.

Къде можем да открием Whisky Gallery?

За съжаление – на много малко места в България. Повечето добри барове и дистрибутори предпочитат да работят с големите мастодонти вносители на алкохол. Като цяло подкрепата от така наречената уиски гилдия в България към нас е равна на нула. Но пък това ни амбицира още повече.

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.