Тити или Тото – кой ще покани Гешев на кафе и кой ще поеме журналистическата отговорност?

Откакто инфлуенсърите станаха новите „журналисти“, медийното съдържание, което консумираме, стана точно като кофти инстаграм статус

0 коментара Сподели:

снимки от протеста: Етюд-и-те на София / Sketches of Sofia

„Някой трябва да поеме политическата отговорност“, пеят Ъпсурт, а ние повтаряме припева и казваме – колеги, картината е по-голяма, проблемът е малко друг и той се нарича медийна среда в последните 5–7 години.

Насилието е неприемливо, да разказваш как си насилвал на живо или в интернеТА също е неприемливо,

да насилваш е болезнено неприемливо, да излъчваш съдържание с разказ за насилие също. Позицията ни е категорична, но като хора, създаващи съдържание всеки ден, ще кажем само едно – каруцата отдавна летеше по хълма надолу и беше въпрос на време да се разбие с Тити, Тото, Гешев или друг. Новите ни идоли станаха новите ни „журналисти“, станаха новите ни най-достоверни и сигурни източници на информация, станаха пилоти, без да имат книжка за самолет, станаха лекари без диплома, станаха лидери на мнение, които си играят на интервю, без въобще да са стъпвали във Факултета по журналистика. Станаха медии, а съдържанието, което предлагат тези медии, е нещо средно между прах за пране, наргиле и селфи с напомпани джуки – уж чисто, ама от нелепост горчи.

Да създаваш съдържание е професия – весело е, ама трябва тапия

Stop making stupid people famous са казали древните, а ние ти показваме как се стигна до това хора без реален медиен опит да ни говорят от телевизора важни неща. Пътят тръгна надолу и всичко беше уж невинно в началото – питаме откога медиите у нас спряха да ползват услугите на журналисти, експерти, професионални медийни анализатори и започнаха да канят актриси, готвачи, певици и хора, известни с това, че имат снимки по дупета в инстаграм и много последователи да коментират актуални теми, като войната в Украйна, инфлацията, проблемите в образованието и външната ни политика? Инфотейнмънт е популярна медийна тенденция, в която медиите с цел рейтинг и трафик се стремят да привлекат повече аудитория, като канят звезди и хора, популярни в масовата култура, да коментират сериозни проблеми. Така съчетават нуждата от информация и забавление за масите и разнообразяват съдържанието си. По света  инфотейнмънтът си върви, но експертите не девалвират – продължава да се показва сериозно и експертно журналистическо съдържание.

У нас обаче медийната тенденция не само се изврати, ами инфото съвсем си отиде – остана само ентъртеймънт и това беше началото на края.

Медиите ни убедиха, че звездите са достатъчно достоверни и надеждни източници на съдържание, звездите си повярваха и изведнъж плеймейтки ни разказват за процедури с капацитета на мозъчни хирурзи, а фолк певици разсъждават за нуждата от допълнително образование за нашите деца. На власт в медийната среда дойдоха инфлуенсърките от Карнобат, експертите безславно напуснаха мача, защото нямат селфи в инстаграм по дупе и гърди, и нещата станаха, меко казано, грозни. Това даде зелена светлина на всички рапъри, футболисти, бивши треньори, модели, танцьорки и плеймейтки да започнат да създават отчетливо медийно съдържание и да са новите „журналисти“, определящи темите и разговорите, които гледат от деца до баби. И стана тя каквато стана – един подстригва, друг се смее, трети си проси да го поканят в популярен подкаст, защото медиите вече не са важни. Важни са известните „нови журналисти“, важни са смешките и пиянските истории от дискотеките и мутренското поведение. Важно е да сме топ. Само дето май всички забравихме, че тези новите криейтъри, те дипломи, етични и професионални норми за разпространение на съдържание нямат, пък и не е нужно. Тяхното съдържание е за забавление, нали?

По гърба ѝ татуси, в ръката статуси

Тити Папазов разказва публично унизителна история как е извършил насилие върху бивша негова приятелка, Тото и цялата зала, в която гостува Тити, се смее. Тото качва клипа от гостуването, хората гледат, шерват и лайкват. На никого не му прави впечатление нито разказът за насилието, нито липсата на реакция от страна на водещия, нито бруталната история. Следва ужасният случай с обезобразената Дебора от Стара Загора и изведнъж аудиторията се събужда.

Тя не само се събужда, но се сеща, че Тити е насилник, Тото не е журналист, а това, което гледат, е пълен ш*т.

Изведнъж осъзнаваме, че тези, от които решаваме да се информираме, не знаят как се работи тая професия, изведнъж ни хрумва, че сме на операция при доктор без диплома и при зъболекар без сертификат от Стоматологичния. Изведнъж някак си правим публична вендета на съдържание, което допреди месец-два сме лайквали и гледали. Жената на Тото пише гневен статус, че Тото е съсипан от негативната вълна, Тити никой не го закача за нищо, при положение че той е извършил злодеянието, а за капак Гешев очевидно си проси гостуване при Тото и леко го сваля в патетичен статус в негова защита.

Циркът е тежък, темата сериозна, а актьорите съвсем истински. Сурването надолу по хълма обаче не започна сега. То започна, когато решихме, че новите известни ще са новите ни професионални комуникатори и ще се информираме за важните неща от социалните мрежи.

Каквито ни търсенията и авторитетите, такова ни и съдържанието, такива ни и разказите и рапърите… пардон инфлуенсърите и журналистите.

Инфлуенсърите са лидери на мнение, не рекламни лица на гащи, носят етична и нормативна отговорност за разпространеното съдържание, насилниците носят правна отговорност за извършеното насилие, а ние носим отговорност какво съдържание консумираме и кого правим известен. Нека всеки си носи отговорностите и нека всички, докато си ги носим, кажем НЕ на насилието… и поканим Гешев на кафе с елементи на интервю, може да му е самотно.

За още от същото – виж 24 май вместо 3 март за национален празник – жегите започнаха да ни се отразяват

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *