ЗЕЛЕНА ЛИНИЯ ВИТОША: КНЯЖЕВО – ЗЛАТНИТЕ МОСТОВЕ

Малка глътка лятна свежест за един уикенд време

0 коментара Сподели:

Няма друга европейска столица с толкова висока планина, издигаща се непосредствено до нея. Днес връзката между двете е по-тясна от всякога заради многобройните туристи и благодарение на проекта на Лидл България – Зелена линия Витоша. Разположена южно от големия град, Витоша е наричана „белия дроб на София“, с който можеш да дишаш и ти. А ние ще те вдъхновим с няколко материала за леки и приятни разходки, започващи или свършващи oт мecтнocттa Злaтнитe мocтoвe.

ЗЕЛЕНА ЛИНИЯ ВИТОША: КНЯЖЕВО – ЗЛАТНИТЕ МОСТОВЕ

Маркировка: лентова, жълта
Продължителност на прехода: 2 ч. 30 мин.
Денивелация: 690 м (изкачване)

Приключението започва от последната спирка на трамвай № 5 в кв. Княжево, при чешмата с минерална вода. След като изкачиш 10-те стъпала ще попаднеш в източната част на малка квартална градинка, където ще трябва да минеш покрай каменната чешма и стъпалата, за да прекосиш т.нар. княжевска гора.

Пресича се шосето Княжево – Бояна и се продължава право нагоре към планината по широка, настлана с каменни плочи алея. Вляво, по посока на движението, има 3 – 4 вековни дъбови дървета – останки от някогашната княжевска вековна дъбова гора. Пешеходната алея преминава вляво от ресторанта, продължава право нагоре, като след 25 мин. се излиза на стария Беловодски път. Продължава се по него нагоре, пресича се шосето Бояна – „Златни мостове” и се стига до м. Бялата вода.

Тук също ще видиш голяма каменна чешма. Можеш да отдъхнеш на дървените маси и столове и да пиеш вода от нея, но внимавай да не си навлечеш белята. Някои я наричат „Белята вода”  затова, че стигайки до тук, уморените и запотени туристи понякога пият веднага от ледено студената вода и се разболяват

Покрай чешмата и по левия бряг на потока, който се спуска край нея има каменни стъпала, откъдето започва пътеката към хижите „Планинец”, „Момина скала” и Копитото.

За м. Златни мостове се тръгва от дървеното мостче в западна, а после в югозападна посока. Продължава се нагоре, покрай изоставената кариера, в подножието на която има масички с пейки. Алеята, която е с голям наклон нагоре, прави остър завой наляво и през смесена широколистна гора достига (след 15 мин.) до обширна поляна, известна на туристите като м. Старчески поляни. В някои пътеводители и туристически карти тази поляна е обозначена като Голямата ливада.

В най-долния й край е добре оформената и поддържана пътека за Златните мостове. След поляната алеята навлиза в широколистна гора, минава покрай “подпрения” камък, пресича десния приток на Планинишката река, а след десетина метра и шосето за Златни мостове. Продължава нагоре с остър завой наляво, а след това вдясно се доближава до десния бряг на Планинишка река. Тук алеята пресича асфалтиран път и в западна посока след 1 км достига до м. Игликина поляна и п.д. „Иглика”. Пътеката за Златни мостове продължава нагоре по левия бряг на Планинишка река като вляво от нея, на изток, е Дендрариума. Няколко пътеки, отклоняващи се вляво на маршрута, позволяват влизането в него. След два стръмни и остри завоя отново и за последен път се пресича автомобилния път за Златните мостове. С умерен наклон и плавен завой надясно пътеката преминава в горната част на обширна поляна, заобиколена с широколистна гора, където преобладават брезите. Достига се до разклонение с табелка, сочеща посоката към х. „Планинец”.

След разклона за п. д. „Белите брези” алеята за м. Златни мостове продължава в югоизточна посока. Първоначално наклонът е много голям, но постепенно намалява. След около 1000 м се излиза на асфалтирания автомобилен път от м. Златни мостове за хижите „Септември”, „Момина скала”, хотел „Елица” и почивните домове „Тинтява”, „Родина”, „Бор” и „Средец”. Тук е ресторант „Елените”. Пред него има обширна поляна със заслон, огнище, пейки и маси. Поляната и заслонът са разположени непосредствено под м. „Бели бряг”.

Маршрутът за "Златни мостове” продължава по автомобилния път в югозападна посока и след още 400 м достига до каменната река в м. Златни мостове. И ако след почивката там нямаш сили да се върнеш обратно по същия маршрут, можеш да се възползваш от Зелена линия Витоша за пешеходци.

Автобусите, които са абсолютно безплатни, се движат двупосочно. И съответно тръгват в 8:00 ч. и 9:00 ч. от стадион „Васил Левски” и в обратната посока в 17:00 ч. и 18:00 ч. от „Златни мостове”.

Всички маршрути на Зелена линия се движат през уикендите и официалните празници между 9 юли и 25 септември.