Banksy или Massive Attack. Massive Attack или Banksy

Safe From Harm ли е самоличността на мистериозния райтър?

0 коментара Сподели:

Докато на родна почва някои представители на музикалния бранш превъртат интернета с битово-патриотична разпра на наказателен паркинг, в глобален мащаб набира скорост конспиративна теория, според която не кой да е, а Massive Attack стоят зад загадъчния графити артист Banksy. Или поне така твърди шотландският журналист Craig Williams, установил съмнително много на брой съвпадения между местата, където трип-хоп бандата е имала участия на живо, и внезапната поява на стрийт арт творбите.

Източник на снимката

По-рано тази година се появи информация, че личността зад псевдонима Banksy е разкрита чрез географско профилиране от изследователи от лондонския университет „Кралица Мария“. След като анализирали локациите на около 140 произведения, за които се смята, че са негово дело, учените стигнали до извода, че те се припокриват в голяма степен с барове, футболни игрища и домашни адреси, на които е пребивавал някой си Робърт Кинингам. Всъщност човекът си го подозираха години наред и най-накрая успя да пребори конкуренцията на още деветима като него.

Съществува и друга версия, според която става въпрос за група активисти, изразяващи политическите си позиции чрез рисунки със спрей. Тезата отново е базирана върху преглед на хронологията и местонахожденията на графитите. Действително изглежда почти невъзможно един и същи човек да е обходил и сътворил собственоръчно всичко, което му се приписва.

Източник на снимката

А предполагаемата връзка с Massive Attack съвсем не изглежда безпочвена. Robert Del Naja, сочен за криейтив двигателя на групата, през 80-те се е подвизавал по бристълските улици като графити артиста 3D. Същите онези улици, по които се смята, че се e шляел и Banksy, преди да стане част от стрийт арт бандата DryBreadZ Crew. И за капак, през 2008 г. 3D се появява във филма „Exit Through The Gift Shop“, режисиран от анонимния райтър, за да коментира графити сцената в Бристъл през онзи период.

Източник на снимката

В статията на шотландеца са изброени места като Ню Йорк, Лос Анджелис, Сан Франциско, Бостън, Торонто и Мелбърн, където трип-хоп групата и графити артистът са били почти по едно и също време. Журналистът не отрича и възможността зад иконата на съвременното улично изкуство да стои група от съмишленици на Massive Attack, която обикаля заедно с тях по турнета и участия. През годините бандата се е доказала като една от най-ангажираните със случващото се на световната обществено-политическа сцена.

Източник на снимката

Още по-необясними са някои обстоятелства, свързани с личния живот на Robert Del Naja. През 2004 г. той посещава домакински мач на любимия си футболен отбор Наполи. Точно тогава в Неапол се появява и една от първите рисунки на Banksy.

Източник на снимката

Като неуморен критик на политиката на британското правителство, Del Naja се обявява твърдо против войната в Ирак, и година по-късно организира двудневен благотворителен концерт в подкрепа на бедстващите палестински младежи в ивицата Газа. По същото време разделящата стена между Западния бряг и Израел осъмва изрисувана с антивоенни рисунки на неуморния райтър. През 2007 г. артистичните пътища на двамата се отново засичат в друга необичайна дестинация – Мали.

Източник на снимката

Две конкретни събития от миналата година изглеждат доста съмнително в контекста на изказаните подозрения. Графити художникът се оказва автор на интрото към книгата „3D & the Art of Massive Attack“. A бандата се отказва в последния момент от свое шоу в Dismaland – най-грандиозната инсталация на Bansky, която според неговите собствени думи представлява „семеен лунапарк, неподходящ за малки деца“.

Източник на снимката

Парадоксалното в цялата тази история е, че интересът към провокативни послания на потайния бунтар, всъщност го превръща в едно комерсиално явление. Някои от произведенията му са оценени на баснословни суми, които далеч надхвърлят цената на имотите, където са нарисувани. Но именно тази популярност е и причината графитите все по-често да се възприемат като форма на социален протест и изкуство, отколкото като вандалска проява. А спекулациите със самоличността на Banksy задължително ще продължат, защото са част от брилянтната му стратегия да бъде най-влиятелния невидим човек на планетата.

Пусни си нещо любимо на Massive Attack.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *