От депресия към експресия

Кои са подсъзнателните модели, причиняващи ни най-много страдание

  • 11.03.2019
  • от Димана Йорданова

Питали ли сте се някога откъде идва думата депресия? При положение че тя е антипод на експресията, означава, че депресия не е нищо друго освен купчина неизразени емоции. Критичността, гневът, възмущението и чувството за вина са дулото, което сме обърнали към собствената си глава. Превърнали сме себе си в емоционален склад, вместо да изхвърлим всичко това навън, където му е мястото. Ето няколко стъпки, с които да започнем разчистването.

Изграждане на рутина

Ежедневният график, ставането в определен час, физическите упражнения, поставянето на цели за деня или на по-дългосрочни такива е изключително важно за хората, които се борят с депресия. Така чувството за безобразен хаос намалява и животът започва да придобива по-ясен контур.

Поемане на отговорност

Да, знаем, че дори това да станете от леглото ви коства много, но отговорността ни връща чувството за значимост и контрол. Спрете да избягвате ситуации и дейности само защото ви се струва, че те нямат смисъл. Изиграйте го, докато не стане истина.

Промяната в действията води до промяна в мислите. Един ден - и до промяна в чувствата.

Преодоляване на наследения от родителите страх

Родителите ни предават един основен страх - този за детето. Всички отгледани от треперещи да-не-ни-се-случи-нещо родители сме израснали по-несигурни и уязвими от останалите. Създайте в себе си чувство на защитеност. Култивирайте вяра в мъдростта на живота. Прежалете се, за да спрете страха. В крайна сметка какво е най-лошото, което може да ви се случи? Отговорете си на този въпрос и преодолейте паниката, която отговорът поражда. Успеете ли, победили сте.

Напускане на нефункционалната семейна среда

Дали физически или емоционално, един ден всички ние трябва да си тръгнем от проблемите на своите родители, да се освободим от зависимостта си към другите и да се фокусираме върху собствените си нужди. Да се абстрахираме от нестихващото влияние на чужди виждания, чужди настроения и злоупотреби с добрината ни. От по-неуверените хора тези действия се четат като егоизъм. Истината обаче е, че никой няма нужда от човек, поставил се на второ място. Защото да даваме можем само ако разполагаме със себе си.

Коригиране на обсесивното мислене

Не анализирайте състоянието си. Не се самонаблюдавайте, сравнявайки дали сте по-зле или по-добре от вчера. Депресията рядко е състояние, което се побеждава с анализи. (Да ме прощава Фройд.) Разсейвайте се от натрапчивите мисли и помнете, че те са лъжа, която самите вие измисляте и започвате да се страхувате от нея.

Осъзнайте разликата между рационални и ирационални страхове.

Приемане

Първо - на ситуацията, второ - на себе си такива, каквито сте. Ако слеете своята истинска персоналност с онази, която показвате пред другите, нещата ще придобият по-уютна форма. Фалшивите маски и стресът - какво-ще-кажат-хората са едни от основните причини да потънем в депресия.

Предаване

Парадоксално, но може да имаме контрол само ако го пуснем. Истината е, че ние не управляваме почти нищо, не и чрез начина, по който сме научени. Дайте си сметка за важното - "депресия" са вашите задушени емоции, които някога сте си забранили да изпитате пълноценно. По някаква причина те са били "неприемливи" за вас. Това може да са били емоции като гняв, сексуално желание или радост. Да ги усетите тогава е пречело на оцеляването ви.

Така че сега бъдете тотално уязвими и отворени към изчистването на "склада". Позволете на емоцията да ви "убие". Което, разбира се, няма да се случи, защото тя не убива. Отказът да я погледнем в очите го прави.

Ето и примера олицетворен в 5 жени, без които светът нямаше да е същия

Обратът, който носи признание

Какво се случва в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв