Бъдеще в миналото: дизайните, които изпревариха хода на времето

Двама дизайнери и техните иконични костюми, които изпревариха хода на времето

0 коментара Сподели:

Роклята броня

Под звуците на музиката вместо предпочитаните блондинки на подиума поклащат бедра чернокожи модели. Някои от присъстващите възмутено напускат шоуто, останалите наблюдават как авангардното изкуство връхлита в традиционната мода. Годината е 1966 – кутюр колекцията Twelve Unwearable Dresses на Пако Рабан е облякла съвременните амазонки в дрехи от друго време… Всички забелязват нея: малката алуминиева рокля.

Тази смела скулптура е изработена от плочи, съединени с метални пръстени и медна тел.

Рядък екземпляр не само за времето, но и за цялата „непригодна“ колекция на Рабан. Със своята алюзия към ризницата дизайнерът загатва исторически елементи в една космическа епоха. Нова конструкция, нови материали, ново настояще, което така прилича на бъдеще…

Майстор на високи скокове и експериментални пируети, Рабан винаги се приземява, точен като котка. „Космически дизайнер“ или „Пикасо на модния свят“ – както и да го наречем, той е еклектика, достойна да спечели слава и в някоя далечна галактика. Дипломираният архитект в него е прецизен в култа към предметите и неуморим в стремежа към революции. През 60-те, анатемосал класическите техники и заклеймил шиенето като „робство“, той първи започва да работи с метал, флуоресцираща кожа и алуминиево фолио.

За да отвори вратата на „космическата ера“ и в модата. 

“Ефектът беше поразителен. Желанието на жените за еманципация е необходимост от външна защита, от носене на някаква броня. В онова време, когато колите бяха направени от метал и художници създаваха своите арт предмети от желязо, аз облякох жените в същите материали. Беше точно на място“, казва дизайнерът и бърза да се скрие в ателието, където „кове“ изкуство с елементи на пророчество. Шумен провокатор или просто човек, прогледнал преди другите, испанецът предупреждава: Апокалипсисът е близо. Това не значи краят на света. По-скоро – край на този свят, който сме познавали досега.

„Бъдещето никога не гледа към миналото. Децата отхвърлят знанието на родителите си. Това е напредък. Който се опитва да спре времето, опитва да го убие. Животът се променя. Искам да бъда жив, точно затова не поглеждам назад.“

Тя, роботът

Когато на подиума излиза немският супермодел Надя Ауерман, модата се изкачва едно стъпало по-нагоре. Шоуто е AW Couture, годината – 1995. Един дизайнер – създател на кралици и египетски богини, сега е преобразил Надя във фембот –

секси жена полуробот, облечена в изкусителен позлатен костюм от метал.

Гледката е доказателство за една дълго зряла метаморфоза. Тиери Мюглер е надбягал хронологията. Дори ъндърграунд музиката по време на шоуто е нетипична за времето. Така футуристичната дреха в колаборация с еъркрафт специалиста Jean-Pierre Delcros се превръща в нещо, което „все още не съществува“. По-късно моделът е обезсмъртен от Хелмут Нютон и инспирира дизайнери като Александър Маккуин, Никола Гексиер и Гарет Пю за техните лични колекции.

Зареденият с абстрактни понятия талант на (Тиери) Мюглер избухва в края на 70-те. През дрехите, които създава,

прозира личността на жената – мощна, интересна, специфична.

Кройките обгръщат тялото ѝ като втора кожа и се превръщат в продължение на онова, което носи отвътре. „Исках моделите ми да бъдат по-големи, силни и високи от обикновените простосмъртни“, казва Мюглер. „Наложи се да измисля свой собствен свят, нещо, за което да мечтая.“  

„Тиери ми каза, че когато е създавал дизайна за този костюм, жената, която си  представял, съм била аз. Със сигурност се почувствах много поласкана. Той обожава женствеността, но държи тя да отговаря на конкретната ситуация. В дрехите му се чувстваш секси и силна едновременно. Те са архитектура за тялото – структурирани по специален начин, търсещи най-добрата форма. С Fembot костюма, който носех, трябваше да направя много фитинги, а преди шоуто отне известно време да бъда „зашита“ в него. Не беше много удобно. Но беше като броня. И онова усещане, че всеки гледа към теб, защото си впечатляваща…“ 

„Винаги съм бил очарован от най-красивото животно на Земята: човешкото същество. Използвах всички инструменти, с които разполагам, за да сублимирам това създание: мода, шоу, парфюми, фотография, видео…“

„Аз не съм човек, който обитава в миналото.“

Короната ти подхожда, градска принцесо

Малка бяла рокля за събличане

Гледа ли новото ни видео?! Виж кои са топ местата за брънч в София

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *