Тери Гилиъм – съвременният Дон Кихот

След близо 30-годишна борба със силите на мрака „Човекът, който уби Дон Кихот“, още известен като „Филмът с най-лош късмет в историята“, вече е факт и можете да го гледате на Cinelibri

0 коментара Сподели:

Някъде през далечната 1989 английският режисьор тип маверик Тери Гилиъм (започнал с Monty Python, минал през Brazil и разцепил с Fear and Loathing in Las Vegas) се размечтава да направи филм по романа на Мигел де Сервантес „Дон Кихот де ла Манча“, като по това време все още не е чел книгата, само има бегла представа за нея. След като се сблъсква с текста лице в лице, открива, че адаптацията ще бъде хм… пълна с предизвикателства. По това време той няма и представа към какво приключение се е засилил, съвсем като странстващия рицар в литературното произведение, което ползва за основа.

Великаните вятърни мелници, които първи се изпречват на пътя му, естествено, са финансовите затруднения при събирането на бюджета, въпреки че по това време Дон Кихот е Шон Конъри, а Дани де Вито – Санчо Панса.

Тери Гилиъм стиска зъби и продължава напред с филми като The Fisher King и Twelve Monkeys. В 2000 година планетите най-после се подреждат по правилния начин и снимките започват в Испания, при това с бюджет от 32 милиона долара и звезден каст: Жан Рошфор е в главната роля, а Джони Деп играе на режисьор, който се опитва да заснеме филм за Дон Кихот, като Венеса Паради съвсем резонно е неговата любима.

Снимачният процес е, меко казано, прокълнат: френският актьор има проблеми с простата и не може да язди; до локацията има база за изтребители, които развалят непрекъснато звука; удря ги буря, която унищожава част от техниката и променя пейзажа, правейки заснетите кадри неизползваеми; накрая снимките са прекратени, а застрахователната компания получава правата върху сценария. Цялата епопея е увековечена в документалката Lost in La Mancha – започнала като бекстейдж филмче, но превърнала се в ънмейкинг оф.

През следващите 17 години Тери Гилиъм не се предава и продължава да бута проекта, през който в определени периоди минават хора, като Юън Макгрегър, Джон Хърт, Майкъл Палин и Робърт Дювал.

В крайна сметка невъзможното се случва – на седмия опит филмът най-после е заснет с Адам Драйвър в ролята на режисьора, Джонатан Прайс като Дон Кихот, Стелан Скарсгорд играе продуцента, а Олга Куриленко – жената на шефа.

Малко след приключване на снимките Тери Гилиъм пуска съобщение в социалните мрежи, че инцидентно е изтрил суровия материал, но шегата не е никак смешна. След толкова много мъки щеше да е тъжно, ако филмът беше станал бозав – вместо това той е шедьовър, изпратен с 15 минути овации на крака при премиерата си на фестивала. Тери Гилиъм, който винаги се е плъзгал на ръба на лудостта, този път смело се е гмурнал в дълбокото с нещо, което по размах на фантазията и ниво на сюрреализъм напомня младия Алехандро Ходоровски и е предопределено да бъде класика.

Имате още 4 шанса да гледате филма на голям екран, така че не ги пропускайте:

18 октомври (четвъртък) в Cine Grand, Park Center, 19:00 часа

19 октомври (петък) в „Одеон“, 21:00 часа

20 октомври (събота) в Cine Grand, Park Center от 19:00 часа

21 октомври (неделя) в „Люмиер“ Лидл от 17:30 часа

Виж как Райън Гослинг се готви да пътува в космоса.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *