WATCHLIST: ХИРОШИМА, МОЯ ЛЮБОВ
Широко почитаният филм на Ален Рене от 1959 г. разказва историята на кратката връзка между френска актриса, заснемаща антивоенен филм за Хирошима, и японски архитект
Въпреки че основното действие – от първата до последната сцена с двамата герои, обхваща малко повече от един ден, филмовият разказ се простира в много по-големи граници. Поради своята структура лентата на Ален Рене няма ясно обособено начало и край – започва с документално изобразяване на последиците от бомбардировката над Хирошима, докато двамата безименни герои разговарят, но ние не ги виждаме изцяло до 15-ата минута на филма. Не виждаме тяхното запознанство, но виждаме пламтящия романс между тях, който е на път да свърши съвсем скоро. Актрисата приключва снимките на филма си и трябва да се връща в Париж.
Колкото повече време прекарват заедно под сянката на ужасяващата война, толкова повече тя започва да си припомня травматичните спомени от родния й град Невер и да споделя с архитекта неща, който не е споделяла с никого.
"Хирошима, моя любов" всъщност не е романтичен филм. Това е едно дълбоко изследване на войната, последиците й и как човек не може да избяга от миналото си.
Паметта винаги го връща наяве. Въпреки,че главните герои са от съвсем различни краища на земята, те се свързани с нещо – Втората световна война. Тя същевременно им е отнела много – архитектът е изгубил семейството си по време на бомбардировката. Актрисата е изгубила първата си любов на много млада възраст – немски войник, с когото е имала връзка, е застрелян и тя го открива мъртъв. Освен травмата по изгубената любов актрисата е била наказана за връзката си с немски войник – с отрязване на косата й – което е съпоставено с окапването на косата при жените като последствие от атомната бомбардировка. Освен всеобщите травми и загубите, които двамата са преживели заради войната, тя е тази, която ги е събрала дори за кратко – антивоенният филм, който тя снима в Хирошима. След като се разделят, най-вероятно никога повече няма да се видят… "освен ако не избухне нова война".
Освен интимните разговори, дълбоките размишления и паралелите между събития, които героите извеждат, филмът впечатлява силно със своя стил. Темата за времето, любовта, войната и паметта е прокарана чрез уникалния новаторски нелинеен монтажен стил, чрез който Рене постоянно комбинира минало и настояще, и неразривната връзка между двете. В съчетание с брилянтното операторско майсторство, музиката и прочувствената актьорска игра на Еманюел Рива и Ейжи Окада "Хирошима, моя любов" се превръща в един от "виновниците" за френската Нова вълна.
Въпреки че е правен още през 59-а година, филмът носи усещането за модерност, което го прави част от световната киноистория.
Виж още един филм от нашия watchlist – "Приключението".