Стефан Иванов – момчето, което оцеля и започна да рисува автомобили „Шкода“

Той е първият и единствен човек в света, който рисува историята на една автомобилна компания. Разказваме ти приказката на „автомобилния историк“ и художник Стефан Иванов

0 коментара Сподели:

Историята на Стефан Иванов, когото срещнахме почти случайно, е изключително впечатляваща. Стефан е от град Дряново и е художник на автомобили, който открива рисуването след изключително тежък инцидент и етап от живота си.

През ноември 2005-а той претърпява тежка катастрофа с мотоциклет, когато е едва на 18 години.

В резултат от катастрофата е 14 дни в кома с две черепномозъчни травми, а след изписването му от болница преживява едни от най-трудните месеци в живота си. В процеса на дълго и мъчително възстановяване в неговия живот навлиза рисуването. Съвсем от нищото, той решава да нарисува модел на автомобил „Шкода“. Тогава магията кликва и на Стефан му се получава толкова добре с автомобилите, че от лятото на 2006-а до ден днешен не е спирал да рисува. През това време успоредно с рисуването започва и да изучава историята на „Шкода“ и постепенно освен впечатляващ художник на автомобили с всички техни детайли става и нещо като автомобилен историк.

В последните 4 години целият автомобилен свят обръща поглед към работата му

и тя започва да се радва на успех в Чехия, Англия, Италия, Испания, Нидерландия, Германия, Ботсвана, Пакистан, Австралия, Аржентина и САЩ. За Стефан пишат американки електронни медии, български и чешки издания и един от най-големите световни таблоиди – PressReader. Внимание му обръщат дори от „Форбс Чехия“. Той се оказва първият и единствен човек в света, който рисува историята на автомобилна компания. През 2023 и 2024 г. открива свои изложби, включително и в града на Шкода – Млада Болеслав, Чехия, като към момента води преговори за изложба с няколко музея за класически автомобили в САЩ. Решаваме да ти го представим точно днес, защото вярваме, че талантът и вдъхновението са заразни, а също смятаме, че точно за такива млади хора трябва да се говори. Казваме му огромно браво и слушаме разказа му за борба, автомобили и още нещо.

Здравей! Стефане, научихме за твоята история, която е изключително впечатляваща, но разкажи ни първо – кой е Стефан? Как би се представил с три думи на напълно непознат?

Ако можех да се опиша с няколко думи, бих казал – мечтател, бунтар, непокорен, отхвърлящ обществените рамки и етикети, които потискат душевната и физическата свобода и поставят човека на поточната линия. Стефан е и широко скроена личност в редица сфери. Обича пътешествията, адреналина, морето, шума на вълните, които се разбиват в брега. Също така съм любител на класическите автомобили.

Как навлезе рисуването в твоя живот? Знаем, че ти е помогнало да преодолееш изключително тежък инцидент и период от живота ти?

Още от малък обичах да си драскам с моливи и флумастери, но с рисуването на автомобили започнах да се занимавам през лятото на 2006-а, което се превърна в средството за преодоляване на последствията след тежък пътен инцидент с мотоциклет, след който бях 14 дни в кома с черепномозъчни травми и фрактури по различни части на тялото.

Самото възстановяване отне години, през които не съм спирал да рисувам. Вече 18 години рисуването заема огромна част в ежедневието ми.

Защо реши да рисуваш точно автомобили и защо точно „Шкода“?

Когато бях малък, баща ми имаше „Шкода“. Ходехме на много места с нея. Разказвал ми е за двете си пътешествия до Чехословакия през 80-те. Стоях до него, когато я ремонтираше, и му помагах. Започнах да се интересувам от марката и да чета за историята ѝ. Повратните моменти бяха, когато разбрах, че е една от най-старите компании в света, което ме провокира да разуча историята ѝ в детайли.

Изключително динамична и увлекателна история, която е почти на 130 години.

Кои са произведенията, с които ти най-много се гордееш? Любими рисунки, признание на твоята работа?

Всяка рисунка отнема немалко време и усилия. Гордея се с всяка една от тях. Всеки автомобил има своята история. Някои не са толкова интересни, други са с епични истории. Търся информация за всеки модел, за да може да бъде описан. За някои модели това е доста трудна задача.

Разкажи ни за успехите си в чужбина?

От лятото на 2023-та до сега мога да кажа, че трудът ми получи голямо внимание от медии по целия свят. Статии има от всички континенти без Антарктида, разбира се. Хората проявяват интерес и любопитство към труда ми и самата компания „Лаурин“ и „Клемент“ („Шкода“ от 1925-а). Тази година през месец март открих изложба в родния град на „Шкода“ в Млада Болеслав, Чехия. Самото събитие беше плод на едногодишен труд. Бях поканен от представители на българската общност със съдействието на местни организации и личности и финансирано от фонда за културни събития на „Шкода“.

Събитието се проведе в търговски център „Олимпия“, а само по себе си се превърна в първата подобна изложба, правена някога.

Каза ни, че се определяш като „автомобилен историк“ – какво ще рече това? Колко интересна е историята на автомобилите по света и в частност на „Шкода?

Освен с рисуване на модели трябва да се запозная с историята им. Това означава, че трябва да търся информация. Колкото повече чета, толкова по-интересно става. Историята на „Лаурин“, „Клемент“ и „Шкода“ е обвързана с редица други автомобилни компании, за които също трябва да чета. Така навлязох в сфера, която е увлекателна и обръща представата ни за автомобилните компании и техните истории. Историята на автомобилите е материя, която е силно развита в Централна и Западна Европа и особено в Щатите. У нас не се прави нищо на политическо ниво за класическите автомобили, за изучаване на историята им и придобиване на знания, които може да помогнат за реализация на запад. У нас няма дори национален институт или музей за класически автомобили, където могат да се развиват и прилагат такива знания.

Защо според теб у нас за такива млади таланти не се говори толкова масово, а успехът ти е основно в чужбина?

Живеем в много объркан свят. Вниманието на масите е насочено към „модерните” тенденции като визия, поведение и др. Никому нужни новини се превръщат в сензации, престъпниците и жените със спонсори – в модел за подражание. В целия свят се наблюдава спад в качеството на кинопродукциите, актьорската игра, музиката, изкуството и т.н. У нас не е по-различно. Обяснявам си слабия интерес към работата ми и с факта, че немного хора могат да разберат какво изобразява творчеството ми.

Хората виждат автомобил, аз виждам историята му.

Затова целта ми е да реализирам изложби на запад, защото знам, че интересът на хората ще е истински.

Какво да очакваме от теб в бъдеще и къде хората могат да видят твои неща?

Комуникирам с редица музеи за класически автомобили, предимно в Щатите. За 2025-а няколко музея изразиха желание за откриване на изложба там. Два от Калифорния, Мейн, Тенеси и Илинойс. Преди време получих изненадващо писмо от началника на отдел мениджмънт от Оберой Груп от Индия за евентуална изложба по време на някои от техните автомобилни събития. Очаквам обратна връзка и от редица други музеи и организатори на автомобилни събития от Европа и САЩ. Всичко това е на ниво преговори и засега нямам дата за сигурно участие.

И за финал – предстои септември и новият работен сезон, какво да кажем на всички хора, които искат да сбъдват мечтите си?

Пътят към успеха често е много дълъг и изпълнен с препятствия. Човек трябва да си постави цел на първо място. След това да запретне ръкави и да се въоръжи с търпение. Нищо не идва наготово. Труд и постоянство. Ще има възходи и падения. Ще има хора, които ще ги подкрепят, и такива, които ще ги дърпат надолу. Човек не трябва да се страхува, че ще бъде подиграван или осмиван, или отхвърлян от част от обществото, и не трябва да се колебае,

а да работи много за постигане на мечтите си и те ще се случат!

За още от същото – виж Рамо до рамо в автомобилния занаят – срещаме те с Драго и Тодор

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *