50 най-велики филмови плаката на всички времена

Класики в дизайна: някои от най-смазващите с визия кино постери

  • 17.06.2020
  • от Даниел Левенджиев

Великите филми често идват със смазваща визия на постера. Ето най-големите класики в графичния дизайн, категория киноплакат. В тази селекция има примери, известни със своя минимализъм, също и такива, които са претрупани с детайли. Някои са имитирани толкова много пъти, че вече сме забравили кой е оригиналът. Други са по-известни от самите филми. Всички до един обаче са класика на класиките.

Ето кои са най-любимите ни филмови плакати на всички времена:

Vertigo

Автор е графичният класик Сол Бaс, дизайнер на надписите в много от филмите на Хичкок и стори борда за сцената под душа в Psycho.

The Graduate

Интересен и изненадващ факт: кракът на плаката не е на актрисата Ан Банкрофт, а на Линда Грей (жената на Джей Ар в Dallas).

А тук ти показваме 3 филма, снимани в Пловдив

Jaws

Агенция работила цели 6 месеца по плаката без успех, преди да им хрумне идеята да покажат зъбите на акулата, за по-шокираща визия.

Star Wars

Кари Фишер отказала да позира разголена, затова тялото на плаката е жената на художника.

Full Metal Jacket

Автор е Филип Касъл, работил с бандата на Пол Маккартни Wings и рок списанието Hard'n'Heavy.

X-Men: Days of Future Past

Постерът за първи път показва двете страни на супергероите в един кадър. Феновете естествено избухнаха в радост.

Little Miss Sunshine

За актьора Грег Киниър микробусът VW от плаката бил най-опасната кола на света, особено ако се кара със сто, както се налагало във филма.

The Dark Knight Rises

Тийзър серията и плаката са носители не на една, не на две, а на три награди „Голдън Трейлър“ за 2012.

American Beauty

Коремчето на плаката всъщност е на актрисата Кристина Хендрикс (Джоан от Mad Men), по това време изявяваща се на модния подиум.

Blade Runner

Този микс между филм ноар и сай-фай е дело на краля на 80-арските постери Джон Алвин (Gremlins, The Goonies, The Color Purple).

A Clockwork Orange

Британският еърбръш артист Филип Касъл е редовен колаборатор на Стенли Кубрик, рисувал също плаката за Full Metal Jacket.

The Truman Show

Преди разните апове да превърнат този ефект в клише, филмът използва фасетната картина с много кадри, за да предаде символично историята на филма.

Dawn of the Dead

Дизайнерът Лани Пауърс е автор на плешивата зомби глава, съвсем заслужено ужасяваща публиката.

The Exorcist

Кадърът с Макс Фон Сюдов е постер на Бил Голд, автор на плакати за най-големите класики на Хичкок, Ийстууд, Кубрик и Ридли Скот.

Taxi Driver

Автор на картината е Гай Пийлиърт, на когото Скорсезе е фен от обложките на Diamond Dogs на David Bowie и It’s only Rock’n’Roll на the Rolling Stones.

Star Wars: Episode I – The Phantom Menace

Тийзър постерът, останал като един от най-великите в историята, е на художника Дрю Стразън, като Джордж Лукас принудил дистрибуторите да подпишат договор, забраняващ да го променят – толкова вярвал в гениалността му.

The Godfather

Емблематичното лого на „Кръстникът“ е дело на Нийл Фуджита, иначе нашумял с работата си по обложките на Майлс Дейвис.

Showgirls

Провокативният кадър на постера всъщност няма нищо общо с филма и е адаптиран от книгата The Body на чешкия фотограф Тоно Стано.

Scarface

Стартирал като абсолютен провал, сега този филм се изучава в университетите, постерът му също, със символиката на черно, бяло и червено с лице, разделено на две.

Pulp Fiction

Плакатът, който прилича на кориците на книгите, откъдето идва името на филма, е дело на Джеймс Вердесото от Венецуела, работил по The English Pacient, Ocean’s Eleven и Training Day.

The Usual Suspects

Идеята за постера всъщност хрумнала на Кристофър Маккуори и Брайън Сингър преди самия филм – те си представили петима престъпници на стената в полицията, оттам се родила историята.

Apocalypse Now

Невероятно, но факт – илюстраторът оптимист Боб Пийк (Star Trek филмите, Superman и Excalibur) е работил по това визуално пътешествие в мрака.

Moon

Един от най-емблематичните постери в историята всъщност е създаден от сама по себе си доста скучна рекламна агенция – Cardinal Communications.

Manhattan

Вечният колаборатор на Уди Алън и цар на минимализма Бърт Клийгер е създал тази класика, както и подобните Interiors, The Purple Rose of Cairo и Shadows and Fog.

Lord of War

Тази спираща дъха концепция е дело на тогава още младата дивизия на A Trailer Park Company – Art Machine, също оставила красоти в дизайна като Hard Candy и Triple 9.

Jurassic Park

Емблематичното лого, останало завинаги в Музея на дизайн славата, е поредният шедьовър на Джон Алвин през 90-те, наред с Batman Returns, Aladdin и The Lion King.

Halloween

Автор е Боб Глийсън (артистът, не серийният убиец), иначе направил траш шедьоври като плакатите на The Winged Serpent и Game of Death.

Ghostbusters

Логото със задраскано духче, което е символ на цяла една епоха, всъщност било предложено на Дан Акройд, докато пишел сценария, от негов приятел извън индустрията, по прякор Викинга.

Fear and Loathing in Las Vegas

Този сайкиделик шедьовър е създаден от Concept Arts, в последните години превърнали се в институция с работата си по Blade Runner 2049, Roma и 1917.

Fargo

Постерът тип домашна бродерия е по дизайн на студио Optic Nerve, иначе работили по една друга 90-арска класика – Mallrats.

Raiders of the Lost Ark

Майсторът на приключенските постери Ричърд Амсел е оставил шедьоври като Flash Gordon, The Dark Crystal и The Sting и също има картини, изложени в Смитсониън.

Back to the Future

Един от много шедьоври на Дрю Стразън, работил по плакати за епизоди на Indiana Jones и Star Wars, както и класиката The Shawshank Redemption.

Attack of the 50 Foot Woman

Рейнълд Браун е художник със собствен стил, автор на безброй уникални плакати на, меко казано, негледаеми филми като Creature from the Black Lagoon и The Incredible Shrinking Man.

Alien

Преди Ридли Скот да изработи сложното яйце на пришълеца, което виждаме във финалната версия на филма, ползвали кадри с класическо кокоше, затова и то се озовало на плаката. Също така тук е най-гениалният таглайн евър – „В Космоса никой не може да чуе писъците ти“.

Airplane!

Автор на този усукан самолет е Робърт Гросман, политически и шоубизнес карикатурист за издания като TIME, Newsweek, Rolling Stone и Esquire.

Rosemary's Baby

През годините са се натрупали толкова много версии на този плакат по цял свят, че в Полша е имало специална изложба с най-колоритните версии на име The Many Faces of Rosemary’s Baby.

The Thing

Уникалната визия в плаката за класиката на Джон Карпентър показва другата страна на Дрю Стразън – онази от постери като First Blood и The Cannonball Run.

Breakfast at Tiffany's

Неслучайно плакатът напомня корица на стар английски роман, Робърт Макгинис има над 1200 такива в актива си заедно с постерите за Barbarella и няколко за Джеймс Бонд.

Nymphomaniac

Смазващата серия от визуални провокации, шокираща почти колкото самия филм, е дело на съпрузите от Дания Филип и Мария Айнщайн, работещи под името The Einstein Couple.

Trainspotting

Плакатът на шотландския антисоциален епос е създаден от компания без опит в кино постерите Stylorouge, нашумели с обложките на Blur.

The Silence of the Lambs

Един от първите постери на вече водещата компания BLT Communications, които само последната година са направили неща като Ford vs. Ferrari, The Mandalorian и Once Upon a Time... in Hollywood.

Terminator 2: Judgment Day

Този стълб в 90-арския дизайн е дело на The Cimarron Group, компания, работила по емблематични комерсиални плакати като There's Something About Mary и Me, Myself & Irene.

Chinatown

Нео-ноар класиката, предефинирана от студиото Diener-Hauser, иначе работили по постери за класики като Marathon Man, Nashville, Death Wish и The Graduate.

The Shape of Water

Това не е кино плакат, а серия от картини на тайвански американски визуален художник Джеймс Джийн, работил също по постера на Mother!

The People Vs. Larry Flynt

Автор на този микс от религиозни препратки и еротични алюзии е Дан Чапман – царя на чийзи постерите през 90-те (Speed, Bad Boys, Naked Gun 33 1/3).

E.T. the Extra-Terrestrial

Най-високата точка в бележитата кариера на Джон Алвин, един постер, дотолкова променил индустрията, че официално бил въведен терминът alvinesque, в значението „алвинов плакат“.

Mean Streets

За първия си истински филм Скорсезе наема гения Питър Страусфелд, предефинирал представата за кино постера с над 300 творби за лондонското Academy Cinema.

The Social Network

Един от най-запомнящите се плакати на всички времена е дело на Франк Окенфелс, фотограф и дизайнер, работил с Дейвид Бауи и Кърт Кобейн, както и за Breaking Bad и House of Cards.

Metropolis

Всепризнат за най-великия постер на всички времена, намерил свое място в музеите за модерно изкуство, класиката в три части на Хайнц Шулц-Нойдам е вдъхновена от ар деко и немския експресионизъм.

Лято, здравей: Юнският брой на Go Guide

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.