Витамините, с които да зарадваш тялото си тази пролет

Три важни групи витамини и къде да си ги набавиш

  • 29.04.2021
  • от Таня Петров, редакторите

Пролетта идва с инструкции за употреба, и то в ръцете на Таня Петров – консултант по хранене и пътешественик по душа, който ни съветва как да кажем Hasta la vista на пролетната умора; как да станем като Хълк по отношение на имунната си система и какъв коктейл от витамини да си забъркаме тези дни...

ОДА ЗА ВИТАМИН Д

Витаминът на слънцето е ключов за нормалното функциониране на тялото ни. В световен мащаб дефицитът му варира от 50 до 90%, а по нашите географски ширини процентът дори надхвърля 90. Медицината свързва недостига му с различни заболявания, затова е най-добре да следим нивото му! Съществуват над 20 симптома, които могат да ви подскажат, че имате недостиг на Витамин Д. За да не гадаете, просто изследвайте нивата си! 

Слънцето е нашият основен източник на витамин Д.

От 15 до 30 минути на слънце всеки ден са супер, като излагаме директно цялото тяло или поне лицето, краката и ръцете.

За съвременния човек, живеещ в умерена климатична зона, това невинаги е възможно, затова на помощ идват храната и добавките!

Избираме богати на витамин Д храни: яйца, сурово мляко, масло, гъби, мазни риби, хайвер и риба тон.

Хранителните добавки пък е добре да приемаме под формата на холекалциферол, или т.нар. Д3 (усвоява се два пъти по-добре от Д2) и по време на хранене с по-мазни храни за по-пълно усвояване. Най-добре е приемът да е сутрин или на обяд, а при здрави хора количеството е 15 µg Д3 на ден. 

ВИТАМИН А – ЕЛИКСИРЪТ НА МЛАДОСТТА

Ключов витамин за красотата и за преодоляването на пролетната умора! Витамин А участва и в процесите на развитие на белите кръвни клетки, които са от критично значение за имунния отговор на тялото и ефективната защита от инфекции. Неслучайно „здравето отвътре, личи отвън“ важи с пълна сила за витамин А. А това е особено важно пролетта, когато след дългата зима сме се сдобили с жълтеникава, изтощена кожа, без блясък и тонус.

Сред най-богатите на витамин А храни се нареждат черният дроб от треска, телешкият и агнешкият черен дроб, маслото, яйцата, както и някои оранжеви зеленчуци и плодове като моркови, тиква, сладки картофи и праскови. Витамин А се съдържа и в зелени зеленчуци като кейл, спанак, броколи и др.

И все пак тези плодове и зеленчуци не съдържат витамин А в чистия му вид!

За щастие има решение и то е в хранителните добавки. Обикновено препоръчвам прием в началото на пролетта и по време на хранене. Комбинирайте зеленчуците, съдържащи бета-каротин, с мазни храни за преобразуването им във витамин А.

Бета каротинът в суровите плодове и зеленчуци е с около 3 пъти по-малко усвоим в сравнение с този в термично обработените. Само 4 до 6% от бета каротина се преобразува във Витамин А. Това означава, че е възможно е се храните с много плодове и зеленчуци с високо съдържаниe на бета каротин и все пак да имате недостиг на витамин А в организма си. 

Б ОТБОРЪТ: ВИТАМИНИ ОТ ГРУПА Б

Б-комплекс са „витамините на щастието“, защото са изключително важни за нервната система, за редуцирането на стреса и за поддържане на доброто настроение. А точно това ни трябва през пролетта, нали? Витамините от група Б са водноразтворими и е изключително лесно да ги изчерпим от тялото си и да почувстваме умора. недостигът на Б-витамини може да представлява сериозен проблем за правилното функциониране на организма ни.

Недостигът на Б-витамини може да представлява сериозен проблем за правилното функциониране на организма ни. 

За да си набавим достатъчно витамин Б ни трябва балансирана диета, включваща месо, риба, яйца, зеленолистни зеленчуци, авокадо, броколи, зеле и бобови храни. Жокер тук са и хранителните добавки! Разумно е да добавим витамини от Б-групата сега, в пролетния сезон, или в периоди с по-динамично ежедневие, спортни изяви, умствено натоварване, колебания в настроението. Трудно е да предозираме приема на Б-витамини, защото излишъкът се отделя чрез урината и през кожата. Повишеният прием на тези витамини пък обикновено не представлява проблем.

ПРАВИЛНИЯТ ИЗБОР НА ВИТАМИНИ

Пролетта е предизвикателство за организма ни. Tя е начинът на тялото ни да ни каже „обърни ми внимание“. Направете го! Обърнете си внимание, започнете да се храните по-балансирано, правете леки упражнения, но не се претоварвайте. Ходете повече, използвайте всяка свободна минута, да излезте навън. Дишайте въздух, покажете се на слънце.Качествените витамини и хранителни добавки от естествен произход са най-безопасният мост към новия сезон! Мога да препоръчам продуктите на Jamieson, чиито добавки са едни от най-чистите и ефективни на пазара.

Яжте разнообразно, пийте си витамините и се усмихвайте!

Тук се разлистват билки, подходящи за гледане в домашна среда

Пусни се в Tik Tok с нас.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.