СЪВРЕМЕНЕН БЪЛГАРСКИ МОДЕН ДИЗАЙН, ЗА КОЙТО ТРЯБВА ДА ЗНАЕШ

Зад вратите на Иван Асен 22 е Нели Митева!

  • 19.05.2016
  • от Румяна Стойкова
  • снимки: Боряна Пандова, Нели Митева, Елена Спасова, Силвия Русчева, Жасмина Цветкова, Атакан Узун, Васил Германов, Der Fritz.

Сериозно, важно и отговорно поставяме няколко въпроса пред Нели Митева - създател на концептуална дизайнерска платформа ИВАН АСЕН 22. Вълнуваме се какво се случи на изложението MODEPАLAST във Виена, какво трябва да знаем за българския моден дизайн и неговите съвременни, заслужаващи внимание нови лица.
Научихме за няколко нови тренда, за бъдещи нови проекти, които тепърва ще влизат във фокуса на медиите, и обменихме мисли за повлияния от модни брандове инстаграм.

Нека първо представим ИВАН АСЕН 22 – място за съвременни изкуства и дизайн, но с повече детайли. Как се случи това място и каква необходимост се появи за неговото създаване?

ИВАН АСЕН 22  e концептуална дизайнерска платформа,съществува от 2007. Решението за създаването й взех, след като аз лично след завършването си на специалност Моден дизайн в Трир, Германия, осъзнах колко трудно е за всеки млад дизайнер да достигне до реално представяне и предлагане на работата си, и то на подходящи места и до своята целева група.

Първоначално бях разработила концепцията за място, в което да се представят съвременни изкуства и дизайнерски работи за Берлин. Сърцето ми обаче принадлежи на София, а след завършването на следването ми се очертаха куп проекти и възникването на мой собствен екип от артисти, съмишленици, с които работя чудесно, и така концепцията се премести тук.

Дизайнерската среда тогава тепърва се създаваше, излизаха първите абсолвенти от специалност Моден дизайн от НХА и НБУ (които и до днес съставляват ядрото на постоянния дизайнерски екип на ИВАН АСЕН 22), започна нещо, което описвам като началото на формиране на собствена дизайн идентичност и аз исках да й предложа адекватна платформа. Така се роди ИВАН АСЕН 22. А името съвпада с адреса, на който се намира:)

Какви творци са събрани под вашия покрив?

Основно правим две големи дизайнерски събития на година, водени от обща тема и концепция за цветове и материи, за които каня постоянния екип – млади модни дизайнери и бижутери, чиято работа познавам и разчитам на качеството й, а и на постоянните клиенти, които ценят и търсят работите им.

 Към тях с годините се присъединиха и някои, които се появиха като „нови имена” от конкурсите, които пускаме преди всяко ново събитие. Освен това на няколко пъти в годината участваме в международни дизайнерски изложения.

Между големите събития включвам и няколко по-малки, но изключително стойностни и специални, като например съвместния проект „Геометрия на ботаническа градина” на студенти от специалностите Текстил и мода от НХА, а на 27 май предстои представянето на няколко тематични проекта на студенти от НБУ.

Посоката, която започвам да разработвам активно, е създаването на съдържания в областта на концептуалната мода и представянето им под формата на изложбени инсталации, фешън филми и др.

Първата такава беше XXSОФИЯ по покана на Гьоте институт България, а в момента подготвяме за САМСИ - Софийски арсенал музей за съвременно изкуство, изложбата „1,5 km of…

Един от поводите да ви потърсим е последното ви участие (7-мо поред) на дизайнерското изложение MODEPALAST в музея Künstlerhaus във Виена. Какъв екип бяхте и какво избрахте да представите? Имаше ли обща тема и каква беше тя?

Modepalast e едно от любимите ни изложения, организаторите му са ни вече дългогодишни добри партньори, а и страхотни ценители. В случая участието ни беше още по-специално: Виждайки материали от концептуалната ни изложба XXSОФИЯ, те ни поканиха да я представим като акцент и фокус върху България най-напред в новата им локация, търговския център Weberzeile Ried, а след това и в невероятните пространства на музея Künstlerhaus във Виена.

И на двете места освен изложбата имахме и представителен щанд на ИВАН АСЕН 22 с работи на едни от най-добрите дизайнери от екипа ни: Георги Флоров, Росица Мршич, YOD by Яна Дворецка, GIZDA by Катя Лозанова, minty, nelmit, Ham&Eggs, Prototype 23, Диляна Иванова, Динка Касабова, Виктор Павлов.

Как ви прие публиката там и съответно какви са отзивите?

Във Виена имаме вече постоянен кръг публика, като за радост винаги се появяват и нови почитатели. Отзивите бяха въодушевени – това, което винаги се изтъква, е смелостта ни да бъдем индивидуални и да влагаме максималното от себе си в моделите си. А изложбата ни XXSОФИЯ беше част от ключовите специални събития на двете места и във фокуса на медии и фотографи.

Специални благодарности за възможността да я представим на двете места в Австрия дължим на Гьоте институт България и Българския културен институт Дом Витгенщайн във Виена, както и на организаторите на Modepalast и мениджмънта на Weberzeile Ried.

Върху какви проекти работите в момента на ИВАН АСЕН 22 и по принцип какво се случва във вашия шоурум?

В момента задкулисно, но усилено кипи подготовката за лятното голямо дизайнерско събитие на тема R_EVOLUTION – Dare to transform!

Особено вълнуващото при него е, че за първи път ще изнесем откриването на събитието в необикновено публично пространство в София – не мога да издам детайли, но ще се убедите сами в началото на юни:)

След това дизайнерските модели ще могат да бъдат видени до началото на юли в шоурума на ИВАН АСЕН 22. Паралелно с това работим концептуалните модели, видеото и пространствената инсталация за проекта „1,5 km of…“ за САМСИ, който ще се открие там на 21 юли.

Би ли оценила откровено нивото на българския моден дизайн? Има ли сериозна конкуренция между дизайнерите?

Това е много обстойна тема и е свързана с българската дизайн идентичност, по която аз работя активно. Нивото на дизайна е високо, а сравнявайки го с този на младите дизайнери по света, започва да се откроява нещо специфично, свързано най-вече с индивидуалността и стремежа тя да бъде изразена в дреха, като, разбира се, информираността на дизайнерите е вече голяма и е видима работата им в духа на водещите тенденции.

Проблемът е в липсата на подходящи възможности за финансиране, професионално производство и реализация на малки дизайнерски лейбъли. На концептуално ниво това, което усещам като недостатък, е малкото занимание с обществени или политически мегатрендове. Но това е и дълъг процес. А относно конкуренцията – аз се боря за тиймуъркинг, само така ще станем разпознаваеми!

Кои са новите имена на българската модна сцена, които е добре да следим?

Имам щастието да наблюдавам отблизо голяма част от вече наложилите се млади дизайнери, имената им са много и затова няма да ги изброявам:) Абсолютно сериозен и разпознаваем млад лейбъл е Prototype 23, които стъпка по стъпка и вече с поредната си цялостна колекция заявяват свой собствен облик.

Млад дизайнер с много добър потенциал за мен е и Милена Начева – надявам се да се убедите в това по време на нейния „дизайнерски уикенд” на ИВАН АСЕН 22 през юни, когато ще покаже първата си цялостна колекция.

Като че ли модните блогъри станаха тези, които чрез личния си стил и предпочитания започнаха да налагат трендове? Има ли нещо вярно в това?

Радвам се, че стилни и интелигентни блогъри като Style inspiratrice следят работата на младите български дизайнери и постоянно се стремят да й дадат публичност, представяйки я в блога си.  Много е важно блогърите да са достоверни и верни на посоката си, тогава са автентични за публиката си и наистина могат да й влияят.

Какви дрехи можем да срещнем в личния ти гардероб?

През последните 4 години основният процент там заема COS. Напоследък доста съм луднала и по Y-3 на Yamamoto за adidas:) Харесвам също колаборации на международни марки с млади дизайнери – последно се сдобих с прекрасни дрехи на Annelie Schubert за Petit Bateau. А от младите дизайнери, с които работя, притежавам дрехи на tochka, garderob, Ham&Eggs, Prototype 23, Jar&Jam, carevitsa, Георги Флоров и Росица Мршич.

Как би коментирала най-големите модни форуми у нас – „Златната игла“ и Sofia Fashion Week?

Не искам, а и не мога да коментирам работата на другите. Всеки прави това, което смята, че трябва да прави, и трябва да го прави максимално добре.

Какво мислиш за брандове, които спонсорират интересни, красиви лица, добили популярност в инстаграм, и какви илюзии се пораждат от това?

Опасно ще бъде, когато се загуби автентичността и достоверността. Тогава и тези течения ще са с кратка годност и стойност и ще отминат.

Кой е любимият ти тренд, ако въобще имате такъв?

Има няколко мегатренда, които ме вълнуват и които ще тематизираме в предстоящото ни дизайнерско събитие R_EVOLUTION: Устойчивост и посоките й slow fashion и zero waste, Down Aging, Migration/Mobility – голямата тема за НОМАДСТВОТО, която е и моята лична съдба:)

ВИЖ И КАК МОДНИТЕ ШЕДЬОВРИ СЕ РАЖДАТ НА УЛИЦАТА