Какво травмира 19-годишната Мария Шнайдер завинаги – скандалните разкрития на филма „Да бъдеш Мария“
Става въпрос за разказа на Бернардо Бертолучи как са се наговорили с Марлон Брандо да снимат изнасилване без съгласието на 19-годишната актриса Мария Шнайдер
Биографичните филми са новите блокбъстъри. Холивуд бълва на всеки няколко месеца по една суперпродукция, посветена на живота на известна личност.
Обикновено най-голямото вдъхновение идва от света на шоубизнеса, в частност музиката.
В последните години на голям екран видяхме да оживяват Фреди Меркюри, Джуди Гарланд, Елтън Джон, Уитни Хюстън, Ейми Уайнхаус (знаем, че пропускаме някого). През декември очакваме Тимъти Шаламе в ролята на Боб Дилън във филма A Complete Unknown.
Биографичното цунами заля и България, която най-сетне се усети, че разполага с невероятни, автентични, пълнокръвни и драматични образи в своята попкултурна история. Гунди възкръсна на голям екран и стана ясно, че продуцентите на филма вече насочват усилия към следващия емблематичен образ от живия живот, а именно – Емил Димитров.
Вече ти разказахме за биографичната драма „Мария“, която гледаме този месец, с Анджелина Джоли като невероятната Мария Калас. Киното е нарцистично изкуство и често само си служи за вдъхновение. Каквото си му е на него, само то си… Абе, сещаш се за репликата на Божигол – нещо такова. Това е така, защото в кратката история на седмото изкуство има много проблеми, скандали и неотработени травми. Обикновено в тях са замесени велики имена. Това, че си талантлив, не те прави светец. Обратното е по-вероятно. Сигурно знаеш историята на филма
„Последно танго в Париж“ – филмът на легендарния италиански режисьор Бернардо Бертолучи, който травмира 19-годишната актриса Мария Шнайдер завинаги.
Младата актриса е подложена на стрес и заплаха от изнасилване от екранния си партньор – самия Марлон Брандо – насред снимачната площадка.
„Аз трябваше да повикам агента или адвоката си на снимачната площадка, защото никой не може да принуди някого да снима нещо, което го няма в сценария, но тогава не знаех това – обяснява тя по-късно пред „Дейли мейл“. – Марлон ми каза: „Мария, не се безпокой, това е само филм“. След сцената дори не дойде да се извини или да ме успокои“. Проблематично звучи и обяснението на режисьора години след заснемането на скандалната сцена: „Това е, което исках. Исках реакцията на момичето, а не на актрисата“. Интервю от 2013 година скандализира много по-чувствителното към подобни теми съвременно общество. Става въпрос за разказа на Бернардо Бертолучи
как са се наговорили с Марлон Брандо да снимат изнасилване без съгласието на 19-годишната актриса Мария Шнайдер.
Макар че Мария Шнайдер не бива изнасилена, тя е подложена на постановката да вярва, че се намира в реална опасност. Това е достатъчно, за да повдигне въпроса за отношението към младите жени в шоубизнеса, особено в онова време на всемогъщи автори – главно мъже, – чиято творческа визия е „закон“.
Тази сцена така и не бива излекувана. И до днес сянката ѝ тегне над целия филм, предизвиквайки различни реакции – от неуместни подигравки до пълно възмущение. Това, което ти разказахме, е темата на биографичния филм „Да бъдеш Мария“, който вече може да бъде гледан в киносалоните у нас. Мария е млада, обещаваща актриса, решена да успее. Когато нашумял италиански режисьор я избира за главна роля в новия си филм като партньорка на американска суперзвезда, мечтата ѝ се сбъдва.
Докато снимачният процес не се превръща в кошмар. Филмът е „Последно танго в Париж“. Актрисата е Мария Шнайдер.
„Да бъдеш Мария“ преосмисля кратката кариера и трагичния живот на звездата от „Последно танго в Париж“ Мария Шнайдер. Живеем във време, в което насилието над жените под каквато и да е форма не подлежи на толериране.
В ролята на Мария Шнайдер убедително влиза Анамария Вартоломей („Събитието“), а Мат Дилън се превъплъщава в образа на Марлон Брандо. Филмът проследява както заснемането на „Последно танго в Париж“, така и противоречивия отзвук на публиката през 1972 г.
Шнайдер се превръща едновременно в икона и в сексуален обект – образ, който я преследва до края на живота ѝ.
Днес в Холивуд една от главните теми е достойнството на актрисите, притискани десетилетия наред да участват в унизителни и неудобни сцени. Ето защо филмът на режисьора Джесика Палю се появява в точното време на точното място. Случайно или не, тези дни излезе трейлърът на филма Waltzing with Brando на режисьора Бил Фишман. В него виждаме Били Зейн в абсолютно неузнаваем вид – като абсолютно копие на Марлон Брандо от времето на „Кръстникът“ и да… „Последно танго в Париж“.
Филмът е адаптация на мемоара Waltzing with Brando: Planning a Paradise in Tahiti на архитекта Бернард Джъдж. Брандо и Джъдж завързват приятелство покрай опитите да построят първото в света екологично селище за почивка на таитянския остров Tetiaroa. Тонът на филма е комедиен и цялостната атмосфера на продукцията, която долавяме в трейлъра, е леко неубедителна. На този фон обаче Били Зейн подхожда напълно сериозно към образа, който може и да възроди актьорската му кариера. Премиерната прожекция на филма ще се случи в рамките на фестивала в Торино, а разпространението в киносалоните е предвидено за 2025 година.
Анджелина като Медея, Аида, Кармен… или просто „Мария“
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.