Новите маймунджилъци на Gorillaz
Усеща се като постапокалиптична парти плейлиста
В музикалния хороскоп 2017 е годината на триумфално завръщащите се. Gorillaz само привидно дават заявка за по-човешки саунд със заглавието Humanz. Виртуалната банда не изневерява на стила си в петия поред студиен албум и e спретнала “мрачна парти плейлиста за края на света” или поне така твърдят от Pitchfork.
Забележителният проект на Damon Albarn, фронтмен на бритпоп легендите Blur, и визуалният артист Jamie Hewlett натрупа зад гърба си почти две десетилетия. Дебютният им албум е продаден в над 7 милиона копия, което ги превръща в най-успешната виртуална група, включително и според рекордите на Гинес.
Четиримата анимирани членове са досущ като котката на Шрьодингер – хем съществуват дигитално, хем не съществуват, защото са измислени. Визията им е вдъхновена от седмото изкуство, а музиката представлява специфична и лесно разпознаваема смесица от различни жанрове и огромен брой гост-изпълнители.
И за да бъдат в крак с времето, Gorillaz дори организираха виртуално парти за промотиране на новия албум чрез специално разработено приложение с добавена реалност. Мултимедийната продукция се появява след цели шест години затишие.
И по стара традиция видеата допълват внушението на музиката.
Заиграването с темата за края на света е провокирано от опасенията за една евентуална победа на Тръмп – нещо, което Damon Albarn споделя още в началото на 2016 г. Неслучайно първият сингъл Hallelujah Money излиза доста преди албума, в деня на встъпване в длъжност на новия американски президент, и предупреждава за сянката върху толерантността, хвърлена от новата власт.
Месец преди официалния релийз на Humanz се появяват други четири сингъла и феновете предвкусват, че ще бъдат възнаградени за търпението. Andromeda донякъде напомня за някои парчета от последните два албума на Gorillaz, но участието на D.R.A.M придава солидна доза автентичност. В ремикса на Bonobo маймуните на клона натежават, а счупването може да бъде само от кеф.
Жизнерадостният Popcaan придава на Saturnz Barz безтегловност, която до голяма степен се неутрализира от мрачната атмосфера на музиката, но именно този трак попада в най-отдалечената орбита спрямо традиционната стилистика на бандата.
Пулсиращ бийт, подсилен от хип-хоп речитативите на Vince Staples и разгърнат на фона на постапокалиптично видео – Ascension създава тревожно усещане и дори замечтаното включване на Damon Albarn не помага за неговото разсейване.
Позитивен вайб откриваме в We Got The Power. Дори нещо повече – парчето има потенциала да се превърне в химн благодарение на френетичните ударни и клавирни, обнадеждаващата лирика и надъханите вокали на Jehnny Beth от Savages.
Още един тийзър, Let Me Out, се повява с премиера в телевизионно шоу, преди новият материал да бъде пуснат като завършен албум, съдържащ общо 14 трака и 6 интерлюдии. Този път не един, а двама гост-вокалисти си партнират в него – Mavis Staples и Pusha T.
Чикагската легенда Peven Everett се чувства в свои води в Strobelite и добавя соул и фънк оттенъци към еклектичния Humanz. Плюс още една доза нехарактерен за албума оптимизъм.
Busted and Blue е единственото парче, в което Damon Albarn остава без компания. Меланхоличната балада спокойно можеше да мине и за песен на Blur, ако не беше дигиталният ѝ привкус. А изпълнена на живо, с участието на Kelela и с приглушени синтове, тя трудно би била асоциирана с характерното звучене на Gorillaz.
Преди няколко дни неочаквано се появи съвсем нов и леко наркотичен трак, останал извън селекцията на Humanz. Оказва се, че съществуват още поне 40 подобни, част от които най-вероятно ще видят бял свят съвсем скоро. Доста силна серия след продължителното мълчание, не можем да се отрече.