ЧИКЛИТ БЕЗ „ЧИК” ИЛИ ОБИДЕНАТА ЖЕНСКА ЛИТЕРАТУРА

Бриджет Джоунс и още жени, които ни учат на това-онова за живота, мъжете и мястото ни...

0 коментара Сподели:

Как да препоръчаш третата книга за Бриджет Джоунс, при положение че английското chicken literary буквално означава „литература за пиленца”, тоест за млади и наивни (разбирай повърхностни и леконравни) момичета? Не върви някак. И няма ли да олекнеш в очите на по-претенциозните си френдове с признанието, че ти се е случвало да проветряваш глава, докато тече „Сексът и градът”? Разкарай предразсъдъците, Бриджет Джоунс пак е тук!

БРИДЖЕТ ДЖОУНС: ЛУДА ПО ОНОВА МОМЧЕ (Колибри, 18 лв.) Кое му е хубавото на писането на съобщения ли? Не налага уговарянето на срещи и не генерира сложностите, изникващи по пътя в скучния стар свят, лишен от електронни комуникации.

Като се изключи сексът, спокойно може да си имате цяла една връзка, далеч по-пълноценна и здрава от много традиционни бракове, без изобщо да се срещате лично.

Така де, замразената сперма просто ще идва от донора чрез сайта за запознанства, който първоначално ви е свързал, смята Бриджет Джоунс. Новата книга за несгодите, любовите и разочарованията на неистовата лондончанка ще ви главозамае още с първите редове. Макар и надхвърлила петдесетте, дамата е все така шантава, енергична и непоправима и едно от доказателствата за това е връзката й с Рокстър, който може да й бъде син. Освен че е луда по момчето и бясна на още по-необузданото си тегло, тук Бриджет влиза в храбър двубой с паразити безброй, а после покорява и социалните мрежи, защото е грехота Далай Лама да има 2 милиона последователи в Туитър, а тя – нито един!

СЕКСЪТ И ГРАДЪТ (Кръгозор, 10 лв.) Истината е, че онова обидно chicken literary съществува най-вече заради Кандис Бушнел и нейните еманципирани героини. И ако Хелън Филдинг, изобретателката на Бриджет Джоунс, има право да не харесва леко гротескните екранизации на „Дневникът на Бриджет Джоунс“ и „Бриджет Джоунс на ръба на разума“, Бушнел спокойно може да се чувства обидена, само дето причината е на другия полюс. Прочутата филмова поредица, базирана на едноименния роман, се „еманципира“ от авторката най-безцеремонно и заживя свой собствен живот. Мнозина читатели споделиха разочарованието си от материала, родил високоскоростните телевизионни истории на четири приятелки-нюйоркчанки. А иначе Кари, Миранда, Саманта и Шарлот се превърнаха в икони на новото поколение градски жени – дръзки, разкрепостени, шокиращо директни и… копнеещи за съкровена връзка.

ЛЮБОВ, ОГРОМНА КАТО КАТЕДРАЛА (Колибри, 12 лв.) Това е лиричната история на Кей Бартолди, привидно несъкрушима, а всъщност фина и ранима жена, собственик на книжарничка на края на света. По-точно на края на собствения й свят, болен от неизличими спомени. И все пак, във вените на Кей пулсира яростта на баща й, „неговата груба сила и непреклонна воля“. Известно време с Джонатан ги свързва чародейството на сляпото, дистанционно споделяне. После става страшно.

Дали обичта към едни и същи книги помага да опознаеш другия?

Романът на Катрин Панкол е колкото нежен и „женски“, толкова безапелационен. Заченат с любов към музиката на Емилиана Торини и вдъхновен от гения на Рилке, Емили Дикинсън и Флобер. Авторката на емблематичната трилогия „Жълтите очи на крокодилите“ умее да подарява мечти, а нейните истории извират като вода – ту са леки, пенливи и ефирни, ту завличат като потоп.

ЯЖ, МОЛИ СЕ И ОБИЧАЙ (Прозорец, 15 лв.) Елизабет Гилбърт има доста заглавия в актива си, много от тях са издадени в България, но тази книга е истинският залог за нейната популярност. Да не забравяме и филма с неустоимия тандем Джулия Робъртс и Хавиер Бардем. На кое момиче не му се иска да бръкне в джоба на старото си яке и да намери… любов? Ако и да не е опакована в малка кутийка и гарнирана с лъскава панделка. „Написана остроумно, тази книга е утеха и вдъхновение за всеки, който някога е губил нещо или си е повтарял, че би трябвало да има и друг, по-добър път“ – такава беше присъдата на „Ню Йорк Таймс“. А самата Гилбърт разказа играта на вярата в сродните души:

Те идват в живота само за да ти разкрият нов пласт от теб самата, после си тръгват.

Е, да, ама на нас това не ни харесва. Затова просто ще седим и ще се усмихваме!

ИГРА НА ИЗКОРМВАЧ (Колибри, 18 лв.) Има хора-убежища, но и книги, които спасяват живот. И няма измъкване от лапите на тяхната безбрежност, защото разказът така упоява, че единственият начин да го загърбиш е равен на признание за катастрофа. Ако това значи да „пишеш по женски“, то Исабел Алиенде е преди всичко жена. Безценно е онова писмо до дядо й, което дава тон на „Къщата на духовете“ – нейният дебют, едновременно „разправа“ с диктатурата на Пиночет и хроника на четири поколения жени, които търсят изгубеното време чрез любовта. Ваейки незабравимите си образи, гранд дамата на латиноамериканската литература смесва митология, история, истинност и сюрреалност и никога не пропуска да подпали представите на читателя с някоя смайваща фраза. Първият й криминален роман остава верен на тази страст.

A ако още се чудите защо Хелън Филдинг уби Марк Дарси в „Луда по онова момче“, ето го нейният решителен отговор: „Никой не достига петдесетте си години, без да е страдал и преодолял някакви загуби. Животът рядко се стича така, както очакваме. Не исках третата книга за Бриджет да бъде слабо копие на първите две.“ Добре свършена работа, Филдинг, филм ще има ли?

И да не забравиш – не яж нищо бяло.

Сподели:
Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *