Бенисио Дел Торо разказва какво е да избягаш от затвора по учебник

Отскоро в HBO GO стартира минисериалът „Бягство по учебник“, чудесен повод да намажем телефонно интервю с един от най-любимите ни актьори на всички времена

  • 06.12.2018
  • от Тео Чепилов

Бенисио дел Торо е от онези актьори, които не е нужно да описваш със суперлативи, достатъчно е да изредиш само няколко негови роли: Фред Фенстър в „Обичайните заподозрени“, Мистер Лонгбо в „Пътят на оръжието“, Д-р Гонзо в „Страх и омраза в Лас Вегас“, Хавиер Родригес в „Трафик“, Франки Четирите пръста в „Гепи“, Джак Джордън в „21 грама“ и може би най-великото му екранно превъплъщение на всички времена - Алехандро Гилик в „Сикарио“. Новото попълнение към този списък е Ричард Мат в един сериал, който се очертава да стане модерна класика – „Бягство по учебник“. Showtime продукция с режисьор Бен Стилър и цялостно усещане за осемчасов филм без излишна секунда в него. „Бягство по учебник“ (в оригинал Escape at Dannemora) разказва историята на двама убийци, излежаващи присъди в затвор близо до американското село Данемора,

които се забъркват в любовен триъгълник с една от надзирателките и тя впоследствие става съучастник в измъкването им.

За да е още по-яко – историята е истинска, запечатана с ниво на достоверност за документалистика, а в главните роли освен Бенисио дел Торо са Пол Дейно (Little Miss Sunshine, There Will Be Blood, Prisoners) и Патриша Аркет (True Romance, Ed Wood, Boyhood). Новите епизоди излизат всяка неделя, а ние буквално ги чакаме със спряло сърце. За наше щастие, благодарение на HBO България успяхме да се докоснем до самия Бенисио дел Торо, който надълго и широко ни разказа всички подробности за сериала. 

Какви са предизвикателствата, когато разказваш история, базирана на истински събития?

Аз го приемам така: сценаристите правят плана, картата – това е скриптът. След това като актьор мисля, че моята работа е да вляза вътре в мига, да го направя истински, да намеря начин да стане достоверен. Базирах всичко на рисърча, който направих за Ричард Мат, на записите, описващи събитията. Оттам реших какво мога да въплътя в ролята и да го направя, не знам дали „симпатичен“ е думата. Въпреки че Дейвид Сует и Ричард Мат са убийци с присъди, ти се опитваш да ги направиш ако не симпатични, то поне да покажеш човешката им страна.

Ричард Мат обича да рисува. Каква връзка откри в характера му между хладнокръвния убиец  и завършения художник?

Мисля, че това е едно от големите противоречия при него – за да е художник, при това толкова добър, явно има възможност да се посвети на нещо красиво, което добавя друго измерение на характера му. Аз също поназнайвам това-онова за рисуването, но фактът че Ричард има това хоби, този талант, добавя онзи чисто човешкия момент, за който говорех преди малко. Това се нарежда сред елементите му като личност, като същество, но носи със себе си парадокс.

Някой може да вземе четка и да смеси цветовете, да създаде нещо, да го направи добре, но същевременно може да убие някого.

Това е специфичният абсурд, който смятам, че персонажът носи и истинският човек също го носи в себе си, затова е залегнал в сценария. Надявам се, че изглеждам достоверно пред камерата – просто оставих персонажа да се изгради сам в образ, който сценаристите са създали.

Освен със записи на разпитите как се подготвихте за ролята? Колко време прекарахте на истинските локации, за да почувствате мястото?

Не съм гледал всички филми за бягство, но мисля, че в този има интересен елемент. Защото обикновено в този поджанр историята е за хора, които намират начин да се измъкнат. Тук имаме доста по-различен прочит. По някакъв начин героинята на Патриша един вид също става беглец. Не са просто двама души, които бягат от затвора, а трима, като единият е жена. Така добавяме цял нов ъгъл във филмите по темата. Мисля обаче, че това, което прави сериала наистина интересен, е начинът, по който персонажите се манипулират един друг, за да постигнат целта си.

Какво беше усещането Бен Стилър да ти е режисьор?

Страхотно. Бен има актьорски бекграунд, така че разбира какъв е процесът, когато си пред камерата. Той работеше индивидуално с всеки от актьорите, насърчаваше го. Също така Бен Стилър беше дефиниращата сила на сериала заради своя всеотдаен и отговорен подход към проекта. Той режисира всеки един от епизодите, като винаги идваше подготвен на терен и ни надъхваше. При това не снимахме хронологично!

През годините си изиграл доста престъпници. Как би сравнил ролята на Ричард Мат с другите ти мрачни персонажи и как се различава неговият криминален ум?

Имах шанса да се срещна с Дейвид Сует и да си говоря с него за Ричард Мат. Едно от нещата, които изведох от тези срещи, беше неговото чувство за хумор. Също така се срещнах с един от надзирателите, който е работил в затвора, докато Ричард Мат е бил там, и той разказа, че Ричард имал способността да стои обрано отстрани, да не привлича излишно внимание върху себе си. Това ми беше много интересно. Иначе, да, играл съм много персонажи, които живеят в този мрачен свят. И този е просто различен. Може би защото е поставен до персонажите на Пол Дейно и Патриша Аркет. Смятам, че в него има и различна страна от всички престъпници, които съм играл –

през цялото време той балансира между това да се замеси емоционално, въпреки че го прави за своя собствена облага.

Може би това е малко по-дълбока история, прочит, подход към криминалния ум. Има различни аспекти и аз имах шанса да ги изследвам всичките благодарение на дължината на материала.

Често лошият герой в историята е такъв заради трагично стечения на обстоятелствата. Разбираш ли по този начин човека, когото играеш, и оправдаваш ли действията му?

Ричард Мат, също като Дейвид Сует, произлиза от разбито семейство. Израснал е по сиропиталища, в затвора. Разбрах, че се е запознал с баща си, докато бил в затвора, баща му бил в същия затвор. Това се случило в късните му тийнейджърски години. Просто се налага да разбереш тъмната страна на човешкото сърце – не е нужно да се съгласяваш. Но там вътре, там може да се загубиш. Като актьор за щастие е достатъчно само да го разбираш.

Коя сцена снима с най-голямо удоволствие?

Много ми хареса да се целувам с Патриша Аркет.

За първи път играеш главна роля в телевизионен сериал, изискват ли се различни актьорски умения за по-дългата форма?

Не, не мисля – основата на актьорската игра е същата, без значение дали е кино, телевизия или театър. Но да работиш по телевизионен сериал ти дава възможност да се гмурнеш по-надълбоко в персонажа просто защото имаш повече време. Позволява ти да изследваш различните аспекти на характера му, които във филм или пиеса просто остават на заден план. За „Бягство по учебник“ отделих много повече време, отколкото правя обикновено за филм, бях концентриран върху този проект за огромен период от време.

Много хора откриват политическа позиция в ролите, които избираш. Има ли нещо вярно?

Не, не съм човек, който прави изявления – избирам ролите си по вътрешно усещане. Просто проектите, които ме привличат, често имат политическо послание, което е по-голямо от моя принос вътре. Аз съм актьор, просто искам да вляза в момента и да го изживея на камера. Да изградя героя си от А до Я и да се надявам, че се получава. Не мисля, че някой актьор може да си позволи да използва екранното си време за пропаганда.

С „Бягство по учебник“ вече си опознал правораздавателната система в САЩ. Мислиш ли, че трябва да се направят промени там?

Мисля, че първо трябва да променим човешките си позиции, начина, по който живеем. Ричард Мат е осъден убиец. Но ако се върнем назад, можем да открием какво го е направило такъв. Проблемът е, че някои човешки същества се раждат изоставени на тази планета. Случва се навсякъде по света. После с изоставеното човешко същество се отнасят толкова зле, отвратително, а то просто се опитва да оцелее.

Добавете към това и субстанции, често нелегални субстанции, и получавате картинката. Тук не говоря като политик, а като хуманист.

Сигурно има начин да откриваме в зародиш човешки същества като Ричард Мат. Ако някой му беше дал спасителна мрежа, когато е бил, да кажем, на шест, може би той нямаше да изпадне надолу през пукнатините? Може би трябва да се замислим за това. Но в нашия сериал точката на живота, в която го намираме, е финална – той вече е убиец, излежаващ присъда. Има различни степени на хора в затвора. Има хора вътре, които не трябва да са там или поне не в институция с подобен режим на строгост, защото тяхното престъпление е много по-малко от убийство на друго човешко същество. Но в този сериал двете главни роли, моята и на Пол Дейно, и двата персонажа са доказани убийци. И наистина е доста трудно към този момент да се вземе позиция, че системата – директно или индиректно – може да има нещо общо с нивото и размера на провиненията им. Може би системата трябва да бъде преразгледана и подобрена, най-вероятно това е нещо, към което трябва да насочим внимание. Но в този проект, начина, по който аз го виждам, Ричард Мат е завършен убиец. Това, което е извършил, е ужасяващо и заслужава последици – той не е някой, когото искаш да видиш обратно в обществото, по какъвто и да било начин. Но защо се е превърнал в онова, което е – това е друга тема и най-вероятно има начин подобни ситуации да бъдат предотвратени.

Снимали сте сериала на действителните места, където се развива действието в историята, даже в истинския затвор. Как ви посрещнаха местните?

Хората се притесняваха, че сериалът ще възхвалява Дейвид Сует и Ричард Мат. Първоначалното настроение беше: „Чакай малко, вие смятате да ги направите герои?“. Това никога не е било нашето намерение. Не мисля и че това сме направили. Сериалът не възхвалява никого от тримата водещи персонажи. Ако не друго, те са тотално повредени и е много трудно да ги харесаш. Сега разбирам защо хората, които работят в затвора и са имали контакт с тях, като надзирателите например, бяха на тръни заради идеята. Но не, нито Дейвид Сует, нито Ричард Мат, нито Тили са герои, даже напротив.

Можете да гледате първия епизод на „Бягство по учебник“ вечер от 20:00 часа този петък по HBO, а в HBO GO вече са достъпни първите три епизода, като нов се качва всяка неделя.

Виж кои са НЕколедните сериали, които няма да изпускаме през този месец.

Последвай ни в инстаграм.