Таргетирай умно, лови се трудно

За неадекватното поведение на някои брандове във Facebook

  • 27.07.2017
  • от Цветана Кулинска, под редакцията на: Лия Панайотова

Фейсбук е основният канал за реклама на впечатляващ брой бизнеси по цял свят. Телевизията е мъртва, вестниците са на смъртен одър, радиото почти почина. Милениълите (поколението Y), които „са на прицел като дивеч“*, биват облъчвани от сутрин до вечер от псевдостратегии на псевдо маркетинг гурута, които са прочели три кейс стъдита в нета и вече много ги разбират нещата.

Скролването на фийда във фейсбук не е това, което беше. Чувството е сякаш гледаш телевизия – реклама след реклама, след реклама. Таргетирането на аудиоторията често не се случва в по-задълбочените и предназначени за това инструменти на фейсбук като бизнес мениджър, където можеш да си намериш твоите хора с прецизна точност, стига изобщо да си си направил домашното преди това и да знаеш кои всъщност са твоите клиенти.

Наблюдава се масово буустване на постове, обхваната е възрастовата граница 11 - 85+, всичко живо от Кюстендил до Шабла.

Не мога да не запитам всички тези хора, които масово наливат по $30, за да достигнат напосоки до абсолютно всички, дали са чували за обратен ефект? 

В 2017-а  сме и масовката е успяла някак си да стане критична, макар и нищожно критична. Забелязват се първи наченки на вкус и усет, през  чието сито не минават нескопосано направени реклами с недомислено copy,  емотикони, препинателни знаци и главни букви „ПРОМОЦИЯ! РАЗПРОДАЖБА! 70% НАМАЛЕНИЕ“.

Всички градски хора, които са масовият таргет на всеки новопоявил се бранд в София, знаят какво искат да видят. Един бранд не би следвало да ги е подценил като потребители. В превод това означава ясна концепция за присъствието му на пазара, както и осъзнатост кои са неговите клиенти. И този бранд спрямо своята аудитория следва да поднася адекватна визия, стил, послание, което респондира с ценностите на потенциалните си клиенти.

Резултатът, който постига безразборното таргетиране, се изразява в два възможни сценария. Първият вариант е потребителят да избере опцията hide на лошата рекламата и да съобщи на фейсбук (чрез  фийдбек формата), че тя не е релевантна към него и никога повече няма да има шанс за импресия с тази единица таргет.

Вторият сценарий са потенциалните потребители с по-ниска граница на търпимост като мен, които директно влизат на страницата, цъкат unlike, hide all ads from…  и сте чао, туто финито. Още една грешка е да се използва опцията, която фейсбук предлага на най-мързеливите, а именно “Приятелите на всеки, който ви е лайкнал“ / Friends of people who like  your Page.

Това прави лошо впечатлениe и демонстрира липса на внимание към детайла. Давам пример: Марчето от гимназията, която не се знае защо още е в листата ти с приятели, е харесала фризьорски салон в Младост 2. Дотук добре. Но замисляме се: това означава ли, че Евгения, която е със съвсем различен доход от Марчето, ще прекоси цяла София, за да даде 5 лв. по-малко за сешоар? Не? А Евгения ще се подразни ли, че това е напълно излишна информация за нея? По всяка вероятност.

Създайте си профил на потенциалните ви клиенти, simple as that.

За да не излезе, че сме лимони и само критикуваме, ето няколко супер basic съвета, ако сте начинаещи.  Могат да ви бъдат полезни и в случай че сте поверили social media marketing-а на някой, който си е взел три изпита в УНСС за двеста марки и едно прасе.

ЯСНО ДЕФИНИРАЙТЕ АУДИТОРИЯТА СИ
С прецизност и чак до самото съвършенство –

„моите клиенти са на възраст между 25 и 40, посещават социални ивенти, имат кучета, не са семейни, имат среден доход 1500 лв., обичат капучино със соево мляко, политически ангажирани са, слушат Kasabian, пият крафт бири, предпочитат веган бургери, спят до обяд в събота, тичат в парка сутрин, пътуват през няколко месеца с low-cost полети, рециклират дрехи, не ползват пластмаса...“

и прочие. Мисля, че схванахте.

НАЕМЕТЕ СИ ФРИЙЛЕНСЪРИ, АКО НЕ РАЗПОЛАГАТЕ СЪС СТАТИЧЕН ЕКИП
Ако не можете да си позволите някой да работи за вас на full time, то хората на свободна практика винаги са решение (в случай че не можете да се похвалите с извънредна креативност).

Първа стъпка: намерете си графичен дизайнер. Такъв, който да прави гифчета, изчистени банери без много текст (не повече от 20% бе, хора, не повече!). Такъв, които създава хармонията между цветовете и който не е безразличен към минимализма и пастелните тонове. Втора стъпка: наемете си фрийленс копирайтър, който да може да мисли и пише кратко, catchy, съдържателно и интересно. Оптималният случай е да има симбиоза между дизайнер и копирайтър, но невинаги е постижимо, зависи дали бизнесът е физически или в необятното пространство на интернет.

АКО ПРОДАВАТЕ ПРОДУКТ, А НЕ УСЛУГА
Наеме си продуктов фотограф, но не такъв, който снима всичко – от бургери, през градска среда, до сватби. Често фотографите са сравнително скъпо удоволствие за един бизнес, така че има и план Б: с приличен айфон и няколко приложения може да минете и в схемата „сам съм си дизайнер“.Направете секси снимки на тези ваши продукти – ей така, на някой да му се допие, да му се прияде, да му се до....

НЯМА УНИВЕРСАЛНА ФОРМУЛА ЗА BEST TIME TO POST ON FACEBOOK
Не съществува универсално време за постване във фейсбук, което да може да се използва от всички. Можете да си представите, ако всеки публикува предвидените за деня публикации в 11:00, какво ще се случи с фийда...  Един лек анализ на Insights ще хвърли светлина върху това, кога аудиторията ви е най-активна.

Нямам претенции за изчерпателност. Очертах бегло само най-основните проблеми като човек, който наскоро „разчисти“ профила си и ънлайкна стотици страници заради неадекватен маркетинг.

И не на последно място – не гледайте какво правят другите. Наемете си някой по-умен от вас, не му казвайте какво да прави и го оставете да се развихри.

* Част от текст на Григовор/ Гена – На един дъх

Представяш ли си статусите във Facebook през 90-те?