10 велики режисьори и техните първи филми

Талантът на големите си личи още в студентските им филми

  • 30.03.2020
  • от Даниел Левенджиев

Скорсезе, Спилбърг, Линч, Кроненбърг и Нолън – всички те са тръгнали отнякъде. В техния случай обаче първите им стъпки са по-скоро тичане, а не ходене. Сами можете да се убедите, че тези хора или са се родили гении, или са станали такива на 10, преди да влязат в кино училището. В следващата селекция сме подбрали първите опити зад камерата на режисьорите, които впоследствие са пренаписали историята на киното. Някои от филмите са остарели добре, други са почти негледаеми, но ако си фен на всеки един от тях, ще откриеш неподражаемия почерк даже в това творчество на ниво детска рисунка. Задължително си заслужава да се гледат ако не от културни, то поне от сантиментални подбуди. Пък и без това точно в момента имаме свободно време в излишък.

Ето 10 първи филма на 10 велики кинорежисьори:

Мартин Скорсезе – What's a Nice Girl Like You Doing in a Place Like This?

Заглавието тук е почти толкова дълго, колкото филмчето, но вътре откриваме много важни елементи, които дефинират стила на Скорсезе и присъстват във всеки от най-любимите ни негови филми като Goodfellas, Casino и The Wolf of Wall Street.Имаме глас зад кадър, безумна ирония и герой тип мафиозо. Историята пък е за писател, който се обсебва от картина на стената си.

Стивън Спилбърг – Amblin

Ако се чудите откъде ви е познато това име, то присъства в началото на почти всеки филм на Спилбърг заедно с логото с Извънземното в коша на колелото на фона на луната. Този филм всъщност изиграва най-важна роля за кариерата му – президентът на Universal Television го вижда и е толкова впечатлен, че подписва 7-годишен договор с него, което налага Спилбърг да напусне университета и да се учи да снима в движение. Както можем да видим от тази история на хипи двойка, която обикаля през Калифорния – той май си е роден научен.

Джордж Лукас – Freiheit

В първия опит за режисура на Джордж Лукас нищо не подсказва че само 11 години по-късно той ще създаде Star Wars. Филмчето е абстрактна история, сякаш вдъхновена от Кафка, в която човек без име, в неясна държава се опитва да пресече невидима граница. Явно обаче още преди да създаде една далечна галактика на милиони светлинни години със спейс сагата, Лукас са го измъчвали доста философски въпроси. А и в случай че се чудите – freiheit значи свобода на немски.

Робърт Земекис – A Field of Honor

Бъдещият режисьор на Back to the Future и Forrest Gump сравнително трудно намира признание и хора, които да оценят специфичния му хумор. Първият му пробив е тази абсурдистка комедия, която е сатира на настроенията в Америка, докато тече Войната във Виетнам. Филмчето печели престижен фестивал и привлича вниманието на Стивън Спилбърг, който моментално става продуцент на първите му два филма. Земекис пък от своя страна написва сценария за комедията на ментора си „1941“.

Брайън де Палма –The Wedding Party

Малко режисьори могат да се похвалят, че Робърт де Ниро играе в техен студентски филм. По това време (1969) актьорът е още толкова неизвестен, че в надписите даже объркват името му и го изписват като Robert Denero. Историята разказва за младоженец, който общува със семейството и близките на бъдещата си съпруга, а въпреки че филмът е сниман на мускули, стилът на Де Палма се усеща, а именно много джъмп кътс и абсурдна комедия.

Джеймс Камерън – Xenogenesis

Някои гении нямат нужда от кино училище и Камерън е живото доказателство. През 1977, когато е едва на 22, той гледа Star Wars и решава да снима филми. По това време той е шофьор на камион в Калифорния, но започва в свободното си време да пише сай-фай. Успява да събере 20 000 долара от приятели, които инвестира в този филм. Вътре се разказва за мъж и жена, изпратени с космически кораб да търсят нов цикъл на живота, но се налага да се сражават с гигантски робот. Звучи познато, нали? Няколко години по-късно следва Terminator. BTW, Камерън снима този филм в хола си, като сам изработва и специалните ефекти.

Дейвид Линч – Six Men Getting Sick (Six Times)

Преди да се влюби в киното, Дейвид Линч учи за художник. Този филм е неговият първи експеримент в правенето на движещи се абстрактни картини. Бюджетът е 200 долара, екипът е двама души, а за декор са използвани помещения на Академията във Филаделфия, където учи. Крайният резултат, а също и процесът по създаването му толкова запалват Линч, че заедно с колаборатора му Джак Фиск снимат горе-долу по същия начин Eraserhead.

Дейвид Кроненбърг – From the Drain

Малко като адаша си Линч, Дейвид Кроненбърг винаги си е бил в свой собствен филм, от зората на кариерата си с филми като Videodrome, Naked Lunch и Scanners, та до A History of Violence и Eastern Promises. Кроненбърг е приет в Университета на Торонто, само че в научна програма, преди да се пренасочи към Английска литература. Понеже явно не му се е занимавало да се мести отново, за да научи как се прави кино, създава клуб за филммейкъри и там се запознава с Айван Райтман – бъдещ продуцент на два от филмите му и режисьор на Ghostbusters. Темата на първия филм на Кроненбърг няма да изненада никого – двама мъже в лудница биват тероризирано от пипало, което се появява от канала.

Ридли Скот – Boy and Bicycle

През 1962 Ридли Скот е още студент в Royal College of Art, когато снима кино дебюта си – 30-минутна импресия, в която, както името подсказва, момче кара колело. Филмът е посрещнат с овации, а главната роля в него играе брат му Тони Скот, който години по-късно също ще стане култов по собствен начин режисьор. На Ридли Скот му отнема 15 години да стигне до първия пълнометражен филм, който режисира, като през това време създава едни от най-уважаваните реклами на всички времена. Филмчетата на фешън брандовете по FTV – той е измислил формата за Chanel N°5 през 70-те. По-късно надскача успеха си с най-известната реклама на Apple на всички времена и „малки“ филмчета като Alien, Blade Runner, Gladiator, American Gangster и The Martian.

Кристофър Нолън –Doodlebug

Много преди Dark Knight трилогията и разните Inception и Interstellar Кристофър Нолън бил просто млад студент по литература в University College London. Всъщност дълбоката схема на Нолън била да се докопа до филмовите съоръжения на колежа, които успешно използва за заснемане на всевъзможни шортове с имена като Larceny и Tarantella. Най-успешен от серията (или поне най-лесен за намиране в интернет) е въпросният Doodlebug: триминутна провокация за ума, която абсолютно подсказва в каква посока са творческите му търсения. На следващата година Кристофър Нолън сам финансира дебюта си, докато работи във фотолаборатория, а през 2000 става световноизвестен с Memento.

Чудиш се какво да гледаш довечера? Ето няколко филма за силата на човешкия дух

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.