Маниите на Куентин Тарантино

Тарантино е фетишист, а ние го обичаме...

  • 05.11.2016
  • от Стефан Димов

Харесваш ли черни костюми, вкусни бургери, танци и красиви женски ходила? Това е малка част от запазените му марки, а ако ти допадат, вероятно като нас си сред феновете на чудото от Ноксвил, Тенеси - Куентин Тарантино. Нека разгледаме седем от многото мании на Куентин Тарантино, които виждаме във филмите му.


ФЕТИШ ПО ХОДИЛАТА

Фетишът по ходилата със сигурност е най-разпознаваемата запазена марка на Куентин и сам по себе си може да бъде цяла отделна тема, но ние искаме да включим колкото може повече и затова започваме с него. В киното на Тарантино се наблюдава градация спрямо излагането на този фетиш, като в по-ранните му филми, ходилата приемат по-скоро естетическа форма и влизат в диалога ("Криминале", "Джаки Браун"). В по-късните ленти ("Убий Бил", "Разходка смърт", "Гадни копилета"), ходилата заемат все по-важна драматургическа стойност. Ако залагаме на количеството - "Разходка смърт" безспорно е върхът в излагането на тази тарантиновска мания. Освен че започва с два последователни кадъра с ходила, в лентата можем да видим как един от главните герои, Каскадьорът Майк (Кърт Ръсел) буквално облизва пръстите на краката на Абърнати (Розарио Доусън). Но ако трябва да отсъдим най-маниашката сцена с ходила в творчеството на Тарантино, приза определено печели лентата от 1996 - "От здрач до зори", режисиран по негов сценарий от приятеля му, Робърт Родригес. В конкретния момент самият Куентин (в ролята на Ричи Геко) пие текила от пръстите на Сантанико Пандемониум (Салма Хайек).


БАРОВЕ / РЕСТОРАНТИ

Баровете и ресторантите са място за действие в огромна част от американските филми (и не само), но Куентин им придава един особен чар. Голяма част от неговите филми се развиват точно по такива места, а любовта му към тях се усеща. Няма как да гледаме "Криминале" и да не ни се прииска да пием кафе на масата на Тим Рот и Аманда Плъмър. Garcon! Cаfe!


ЧЕРНО-БЕЛИТЕ КОСТЮМИ

Гангстери и наемници с костюми? Дали началната сцена от "Глутница кучета" би изглеждала толкова впечатляващо, ако героите не бяха облечени в черни костюми с бели ризи? Или първата сцена с Джулс и Винсънт в колата от "Криминале"? А пък нахлуването на "Лудите 88" в Къщата на сините листа от "Убий Бил част 1"? Вероятно да, защото всички тези моменти са написани, режисирани и изиграни божествено, но костюмите придават една допълнителна нотка на естетика и класа, която няма как подминем лековато.


КАДЪР ОТ БАГАЖНИКА

Друга силно разпознаваема мания на Куентин е така нареченият trunk shot (кадър от багажник) - разбира се, Тарантино не е първият човек, който използва такъв кадър във филмите си. Той се е появил в света на киното още в края на 40-те във филм на Антъни Ман, но точно Куентин е човекът, който го превръща в своя запазена марка, която с удоволствие наблюдаваме във всичките му филми от "Глутница кучета" до "Разходка смърт", а дори и в "Гадни копилета" и "Джанго без окови" - където кадърът е модифициран заради липсата на автомобил, но ракурсът и цялостната стилистика е същата.


ГРАМОФОНИ

Както лесно може да се предположи от филмите му, Тарантино е изключителен меломан с огромна колекция от грамофонни плочи. Страстта му стига дотам, че той не само използва собствената си колекция като източник и вдъхновение за музиката във филмите си, а дори вкарва звука от конкретните свои копия с плочи, за да придаде на музиката още по-живо усещане. Да чува дефектите от собствените му плочи във лентите си е удоволствие за него, а и за нас!


МЕКСИКАНСКА БЕЗИЗХОДИЦА

Конфронтацията между двама или повече човека, при която нито една от страните няма предимство и не може да си осигури безопасност, независимо дали ще продължи да действа или ще реши да отстъпи, е похват, който Тарантино нерядко използва в кулминационния момент на филмите си. Последната му лента - "Джанго без окови", на няколко пъти почти стига до мексиканска безизходица, но преждевременното действие (стреляне) на някой от героите я предотвратява.


ТАНЦОВАТА СЦЕНА

Освен че се любуваме на прекрасна музика, във филмите на Тарантино нерядко се любуваме и на танцови сцени. От забавния танц на психотичния г-н Рус на фона на "Stuck in The Middle With You" точно преди да отреже ухото на ченгето Марвин Наш, през епохалната сцена от конкурса по туист в Джакрабит Слимс между Винсънт Вега и Миа Уолъс, чак до танцуващия кон в края на "Джанго без окови".
 
Ето какво ще гледаме в Дом на киното тази седмица.