ПРОФОН, що за организация е това?

Говорим си със София Щерева и Велизар Соколов - Заки за колективното управление на права и авторска музика

0 коментара Сподели:

Често ми е убягвало с какво точно да асоциирам на първо място ПРОФОН. С музика, с авторски права, с неуредени права на артисти или просто с няколкото скандала, които преминаха през фейсбук фийда ми преди време.

Но понеже от години не излизаме от заведенията, за да търсим и селектираме най-добрите сред тях и да ти ги показваме, от години знаем, че именно тази организация има пръст в това, което звучи навсякъде около нас. За нас винаги е било интересно как музиката стига до тях, а те до толкова много хора, затова просто реших за повече подробности да попитам когото трябва. А именно изпълнителния директор на ПРОФОН София Щерева и адвокат Велизар Соколов – Заки. Говорим си с тях за всичко, което е и което не е организацията за колективно управление на права в музиката.

За хора като мен, които не са нито на брега на музикантите, нито на този със заведенията, е изключително абстрактно това, което ПРОФОН всъщност прави. Можете ли да ми разкажете с какво точно се занимавате?

София Щерева: Ние представляваме правата на музикалните артисти изпълнители и продуценти, пред различните видове ползватели на тези права – собственици на хотели, ресторанти, барове, заведения, магазини, търговски  центрове, таксита, в които звучи музика, медии (радиа и телевизии), телекомуникационни оператори. В този смисъл

ПРОФОН не е нито на брега на музикантите, нито на този на заведенията, а е мостът, който ги свързва.

За мен нещата винаги са изглеждали така – събирате едни пари, за да ги дадете на други, но къде е вашата печалба от всичко това и защо се налага да има посредник между тези взаимоотношения?

София Щерева: ПРОФОН лицензира правата на своите членове, събира възнаграждения от ползвателите и разпределя тези възнаграждения към съответните правоносители. Ние оперираме като нетърговска организация, т.е. всички приходи от музика се връщат директно при изпълнителите и продуцентите, като се удържат единствено административни разходи. Като дружество за колективно управление на права ПРОФОН има ключовата роля на посредник при тези взаимоотношения. Колективното управление на права е единственият успешно работещ модел, когато трябва да лицензираш и защитаваш правата на огромен брой правоносители пред също толкова огромен брой и различни ползватели. Целта на всичко това е да се осигури максимална възвръщаемост на творческите усилия на нашите членове, като се спазват високи стандарти за точност, прозрачност и ефективност.

Каква е разликата между ПРОФОН и Музикаутор?

София Щерева: ПРОФОН представлява правата на музикални продуценти и артисти изпълнители (т.нар. сродни права), а Музикаутор тези на композитори, текстописци, автори на аранжименти, музикални издатели (т.нар. авторски права).

Какви и кои са хората, които членуват в ПРОФОН и Музикаутор?

София Щерева: В ПРОФОН членуват близо 300 български и чуждестранни изпълнители (Графа, Мария Илиева, Криско, Рафи, Александра Стан, Алекс Мика), групи (Остава, БТР, Д2 и др.), мейджър музикални компании и продуцентски къщи (Universal Music Group, Sony Music Entertainment, Warner Music Group, Virginia Records, Monte Music, Diapason Records и др.), както и над 30 000 независими чуждестранни лейбъли.

Музикаутор от своя страна представлява над 2800 български автори, а на база на договорите си за взаимно представителство със сродните авторски сдружения от близо 100 държави организацията предлага почти целия световен музикален репертоар на българския пазар.

Кой от българските изпълнители е консултант на решенията, които взимате?

София Щерева: В Управителния и Контролния съвет на ПРОФОН членуват едни от най-изявените български изпълнители – Емил Димитров-син, Мария Илиева, Константин Марков, Васил Гюров и Дани Милев. Управителният съвет на дружеството се събира най-малко веднъж месечно и обсъжда наболели проблеми, свързани пряко с музикалната индустрия, регулаторните органи и изпълнителната власт, като целта е да се създаде устойчива среда за развитие.

Артистите ли отиват при ПРОФОН, за да бъдат включени в архива му, или ПРОФОН отива при артистите?

София Щерева: Артистите са онези, които имат интерес да бъдат проактивни и да търсят правата си.

Основни предизвикателства, с които се сблъскват музикантите, са, от една страна, неразбирането на закона и недоверието в администрацията, а от друга – свободното разпространение на музика,

при което липсва справедливо възнаграждение за неговите автори, изпълнители и продуценти.

Какво включва всъщност архивът на ПРОФОН и какво не?

София Щерева: Архивът на ПРОФОН, или казано по друг начин, нашият каталог, представлява огромна база от данни, която включва стотици хиляди български и чужди звукозаписи и 90% от целия световен каталог. Миналата година направихме технологично обновяване на дружеството, което осигури на администрацията достъп до ново и защитено сървърно пространство. Това ще ни позволи да разработим специална платформа за правоносители, както и да обменяме информация с международни бази данни.

Къде човек може да види с кои изпълнители имате договорни отношения и с кои не?

София Щерева: Такава информация има в официалната ни уебстраница, в раздел „Каталог“.

А ако репертоарът на заведението е от неиздавани парчета, извън всякакви албуми, или е плейлиста на ъндърграунд изпълнители, необходимо ли е да заплаща нещо на някого за това?

Велизар Соколов – Заки: Ако една песен е неиздавана, не е включена в албум или е ънъдърграунд, не означава, че върху нея няма права. Авторското и сродните му права възникват от момента на създаването на произведението или осъществяването на записа, без това да зависи от разгласяването им или от техните качества или от други формални изисквания. Така че, ако някой ги използва, за да озвучава заведението си например, следва да заплати възнаграждение на авторите – композитора и авторите на текста и аранжимента, и на носителите на сродни права – артиста изпълнител и продуцента на звукозаписа.

Добре де, ако имам заведение и искам в него да звучи само хип-хоп, има ли възможност да си платя само за това? Имам предвид, нужно ли е да плащам такса за целия ви архив, ако няма да го ползвам?

Велизар Соколов – Заки : По закон ПРОФОН няма как да лицензира за ограничен хип-хоп репертоар. Лицензията включва правото да се използва целият репертоар на ПРОФОН. А е въпрос на избор каква музика ще пуска заведението и ще отчита към ПРОФОН.

Всички ли, включени в направата на едно парче, имат полза от вас? Разкажете ми малко повече…

София Щерева: Зад направата на едно добро парче винаги стои цял екип, благодарение на който крайният продукт излиза във формата на това, което ние чуваме по радиото, телевизията, в колата си или на концерт. Някой трябва да продуцира всичко това – да открие подходящия певец, текстописец, аранжор, композитор и т.н. От ПРОФОН реално имат полза представителите на сродни права в лицето на изпълнители и продуценти.

А ако имаме обект – заведение, в който пускаме радио, което всъщност си е платило таксата към вас, дължим ли отново такава, въпреки че медията вече е заплатила?

София Щерева: Всяко заведение, което осъществява публично изпълнение на каквато и да било музика (радио на място, в интернет, Spotify, CD и т.н.), трябва да заплаща възнаграждение, изчислено по тарифа на ПРОФОН за Публично изпълнение. Тук става дума за два различни вида ползване на музика. В единия случай става въпрос за използване на защитен репертоар като част от радиопрограма, а в другия – за изпълнение на такъв на публични места, като за двете се дължи отделно възнаграждение.

И последно, за да задоволя напълно любопитството си – ако в чужбина излъчват парче на изпълнител, който е във вашия каталог, как се уреждат взаимоотношенията? За кои територии важи договорът с ПРОФОН?

София Щерева:

В чужбина правата на изпълнители и продуценти се уреждат посредством договори за взаимно представителство с чуждестранни дружества за колективно управление.

Такива са PPL (Великобритания),UBC (Бразилия), SENA (Холандия) и др. Реално договорът за членство в ПРОФОН защитава репертоара на нашите членове на територията на държавите, с които имаме споразумение.

И нека бъде музика…

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *