СВЕТЪТ НА БЪДЕЩЕТО СПОРЕД ХОЛИВУД

Филмите, които подсказват какво ни очаква

  • 19.09.2014
  • от Александър Любенов

Съществува един специален тип филми, чрез които пичовете от Холивуд ни дават възможност да погледнем в бъдещето. Не е задължително те да бъдат пример за блестящо филмово изкуство. Става дума за онези филми, които ни пренасят години напред или пък в някаква фантастична обстановка. И по-наблюдателните зрители могат да забележат, че някои неща, които биват представени в тези продукции, се превръщат в реалност след определено време. За тях ще говорим в края на този материал. Затова нека не увъртаме, а да хвърлим един поглед към нещата, които още не са се случили, но които могат да се случат, ако се съди по това, което Холивуд ни показва.

ПРАВИТЕЛСТВО
Основният мотив тук изглежда е някакъв вид единно световно правителство с тоталитарен характер. За такова е загатнато във филми като Cloud Atlas (в онази част от историята, която се развива в Neo Seoul в далечното бъдеще), Bicentennial Man, където героят на Робин Уилямс се изправя пред Световния конгрес с молбата да бъде признат за човешко същество, в The Hunger Games, където управляващите контролират всичко чрез хладната желязна ръка на президент Сноу.

Нещо подобно можем да видим и в Total Recall (2012), където управлението е в ръцете на Обединената британска федерация. Примери за тоталитарен контрол има и в Metropolis, 1984 и V for Vendetta, Starship Troopers, Equilibrium и Demolition Man. Въпросният режим на управление обикновено е резултат от опустошителна война, чума или замърсяване, които стават причина за смъртта на по-голямата част от човечеството. Във Fortress корпорацията MenTel контролира всичко.

РЕСУРСИ
По отношение на ресурсите (храна, вода, горива и т.н.) най-често срещаният сценарий е този, в който разпределението им е контролирано стриктно от управляващия елит. В The Hunger Games жителите на управляващия окръг Капитолия се радват на изобилие. Те контролират разпределението на ресурсите, които хората в останалите 12 района добиват с кръв и пот. Те са принудени да живеят в мизерия с огризките, които им се полагат.

В In Time имаме подобна ситуация. Основният ресурс в този филм е времето, което определя и продължителността на живот.

Елитът разполага с изобилие от него, а бедните се преследват помежду си, за да си го крадат.

Тази година пък Divergent ни представи една по-различна система. Там ресурсите се осигуряват от една от петте фракции, на които са разделени гражданите на обществото. В сагата Mad Max пък постапокалиптичният свят е изправен срещу острия недостиг на петрол, което води до положението „всеки за себе си” в борбата за оцеляване.  

ПРАВОСЪДИЕ
Тук става доста интересно. Във филма Judge Dredd едноименният герой на Силвестър Сталоун е въплъщение на правосъдието. Той коли и беси всеки, който дръзне да престъпи законите. В Minority Report престъпленията се наказват още преди да бъдат извършени. Манхатън и Лос Анджелис са превърнати в огромни затвори в Escape From New York и продължението му Escape From Los Angeles.
В Demolition Man обществото е забравило какво значи престъпност, а полицията е по-скоро за украса. Героят на Силвестър Сталоун, който е размразен от криостаза, получава няколко глоби за употреба на „неприличен език”. Визията за върховното ченге на бъдещето е показана в RoboCop.

ОБЩЕСТВО
Най-силно изразената тема тук е острото разграничение между богатите и бедните. Този облик на обществото присъства в редица заглавия – Elysium, The Hunger Games, Gattaca, Metropolis, 1984, In Time и Upside Down. Вероятно има и още, за които не се сещам в момента. В общи линии богатите имат изобилие от пари, власт, добри гени, привилегии – най-доброто от всичко. Бедните пък са на обратния полюс и някои от тях героично започват да драпат нагоре по стълбата, притиснати от реалността и вдъхновени от надеждата за мъст, по-добър социален статус и жизнен стандарт.

В Surrogates Брус Уилис и компания осъществяват контакт с външния свят чрез свои роботи заместители, които управляват от удобството на креслото си у дома. Тези роботи са зашеметяващо секси, стилни, в блестяща форма, с перфектна кожа и коса всеки ден. Не разбрах само защо е необходимо един робот да кара кола, след като може да тича със същата скорост и да преодолява всякакви препятствия. Също така имаме и операционна система, която играе ролята на личен асистент и компаньон (Her).

ТРАНСПОРТ
В някои филми движението по улиците се осъществява на няколко нива, разположени едно върху друго (The Fifth Element, Minority Report, Repo Men). Превозните средства се движат по релси или на магнитна възглавница на сантиметри от повърхността на пътя. В The Hunger Games можем да видим летателни апарати, които използват антигравитационни двигатели. В I, Robot и Demolition Man автомобилите се управляват сами. Във версията на Total Recall от 2012 г. хората пътуват през земните недра с гравитационен асансьор.  

МЕДИЦИНА
Генното инженерство е високоразвито във фентъзи драмата Gattaca.

В този филм родителите могат да избират какви гени да има детето им и да елиминират неблагоприятните такива.

В Elysium привилегированите жители на космическата станция използват високотехнологични капсули, които лекуват с един замах фрактури, наднормено тегло, ракови заболявания и прочее. В Repo Men и Bicentennial Man развитието на изкуствените органи предоставя възможността за по-дълъг живот и отлично здраве.

ТЕХНОЛОГИИ
Чрез филмите ставаме свидетели на всевъзможни чудесии. Виждаме автомобили, които се управляват сами (Demolition Man и I, Robot), прозрачни тъч скрийни (Minority Report), роботи, които помагат в домакинството и (Bicentennial Man, I, Robot), асансьор, който минава през земята (Total Recall), медицински капсули и изкуствени органи (Elysium, Repo Man), антигравитационни летателни апарати (The Hunger Games), екрани, които разпознават лицата на всеки и му пускат реклами, които са ориентирани индивидуално (Minority Report) и още много различни идеи.

Технологиите са в основата на нашия прогрес. Несъмнено ще бъде така и в бъдещето, като тяхното значение ще става все по-голямо. Затова не е случайно и присъствието им във филмите, в които сюжетът се развива в бъдещето. Интересно ще бъде да видим колко от нещата ще станат реалност и кога. Може би след 50 години, може би и след 20, защото всичко се развива с все по-голяма скорост.