Марина и Улай: едно изкуство в две тела

„Мисля, че това, което остава след нас, е красивото изкуство. Това е, което има значение.“

  • 30.11.-0001
  • от Преслава Маринова

Пърформънс артът е течение, което буди изключително силни чувства у хората.

Във втория ден от март почина Франк Уве Лайзипен –

половината от една от най-легендарните двойки в историята на жанра – Марина Абрамович и Улай.

За първи път се срещат през 1975 в Амстердам на споделения им рожден ден. Марина е запленена от начина, по който изглежда Улай – облечен наполовина като мъж, наполовина – като жена. Улай пък си припомня, че първото му впечатление от младата сръбкиня е на фатална жена с огромен балкански темперамент и безкрайна стамина. След като пламенната Марина издълбава петолъчка на корема си за инсталацията „Томас липс“ през 1975, той й помага да се възстанови от раните си. Двамата се влюбват и не след дълго решават да заживеят съвместно и да творят като едно цяло.

Резултатът е

появата на най-грандиозния артистичен тандем в модерното изкуство.

Остават в историята с невероятни пърформънси, сред които „Вдишване/Издишване“ или „Смъртта на Аза“, при който Марина и Улай съединяват устните си, като всеки предава въздух на другия. Те дишат един от друг. След 17 минути двамата губят съзнание заради въглеродния диоксид, изпълващ дробовете им, и от липса на кислород.

Макар че самата Абрамович заявява, че „артист не трябва да се влюбва в артист“, в живота й се случва точно това.

За 12-годишната си връзка, Марина и Улай неведнъж провокират с артистичните си изяви, скандализирайки зрители от цял свят.

Раздялата им, иронично, е един от най-паметните им проекти.

В „Любовниците“ двамата решават да тръгнат от двата срещуположни края на Китайската стена (тя – от Жълто море, той – от пустинята Гоби), за да се срещнат в средата й след 90 дни и да се разделят. За три месеца всеки изминава 2500 км, а резултатът е трудна прегръдка, след която се разделят завинаги. Или поне за 20 години. Следващата им среща е този паметен момент:

Пионер и провокатор, Улай все още е известен най-вече като „мъжът на Марина“. Противно на това кариерата му е силно впечатляваща. Полароидите му променят начина, по който виждаме фотографията, засягат теми като проблемите с околната среда и водите и дори стъпиха на родна земя през 2017.

Раздялата ни с него ни пронизва като истината в сините му очи

и винаги ще го смятаме за пионер, провокатор, активист, ментор, търсач на светлина и обичащ живота артист.

Споделихме ти за него, когато творбите му ни бяха на гости в София. 

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.