От Танзания до Гърция по вода
Пътепис на един мечтател
Когато става дума за плаване от Танзания до Гърция през Червено море, трябва поне да опиташ да опишеш това изживяване. Този текст е за всеки, който се чуди готов ли е за такова приключение или не, дали то да е сега или после и си казва вечните "ами, "ако" и прочие.
Планираният ми маршрут беше през нос Добра Надежда чак до Карибите.
Чудех се достатъчно дълго има ли смисъл, за да разбера, че смисъл в мечтите винаги има.
Затова потеглих, но преди това реших да се подготвя.
Когато става дума за плаване, няма как да не говорим за техника. Реших, че липсата на AIS и радар няма да ме спре да следвам мечтите си. Затова си подсигурих перфектна сателитна връзка чрез Iridium Go и прогнози с PredictWind, като и двете свършиха перфектна работа.
Предстоеше ми плаване през африкански и арабски държави, в които беше възможно да има пиратство, и се запасих с много части и консумативи за двигателите. Качеството на дизела по пътя беше толкова лошо, че когато чистих резервоарите след плаването, помислих, че пришълецът е минал през лодката и е оставил потомство. Бях се погрижил във всеки възможен порт по пътя да имам агент за помощ с "бумагите" и това всъщност се оказа една от най-успешните точки от подготовката. В държави като Йемен, Судан и дори Египет за сто долара си спестяваш три дена "ходене по мъките" по този начин.
Да, за възможните неприятности бях подготвен, но за красотите по време на плаването ни – не… Лодката сякаш се носеше в разтопено сребро (а всъщност това във водата беше планктон),
пред нас плуваше огромен син кит, имаше жълтопери туни, огромни стада делфини, на които така и не се уморих да се радвам като малко дете…
Етапът от Занзибар до Сокотра мина както очаквах – хиляда мили покрай крайбрежието на Сомалия, ремонти, риболов, една акула, която изяде уловената риба, оплитане на рибарски мрежи и въжета, последвалото гмуркане и рязане на тези въжета с нож… За самотно не знам, но плаването никак не е скучно занимание.
Стигнах до Сокотра, а там не мисля, че е стъпвал български ветроходец (и това е малката ми гордост). Сокотра е раят на земята – островът си стои по средата на морето и напълно те оставя без дъх.
Огромно количество растения, виреещи само на това място, и впечатляващо добри и честни хора (които отскоро имат електричество и топла вода… по няколко часа на ден).
Етапът от Сокотра до Джибути пък си беше едно безкрайно и уморително взиране в хоризонта за съмнителни скифове с черни нинджи на борда. Въпреки че съм чувал, че не се вади оръжие, ако не си готов да го използваш, реших да се подготвя и за втория вариант. Но както предполагате – не ме превзеха. Стигнах Джибути, а от това място не останах с приятни впечатления.
Предстоеше най-опасният участък – проливът Баб ел Нааб, който е толкова тесен, че и сомалийските, и йеменските пирати, общо взето, те виждат от брега. От друга страна този пролив е последното място, където искаш да щурмуваш. Оказах се прав – не видях нито един пират и се впуснах в Червено море.
Етапът Джибути – Порт Суакин мина при променливи условия за плаване и пълна катастрофа откъм риболов. За Судан бях чел ужасяващи неща и очаквах да ни накълцат на парчета. Хората обаче бяха изключително дружелюбни и готови да помогнат с каквото могат.
Бях убеден, че Червено море ще бъде най-тежкият етап. И да, оказах се прав. Хилядите мили от Суакин до Суец ги взех за един месец. Непрекъснат насрещен вятър и бурно, бууурно море.
При такива условия и мизерни преходи единственото ти оръжие е търпението.
Плаването в Червено море далеч не беше в най-добрия период от годината за излизане в открити води, но все пак се добрах до Хургада и тогава сякаш отново се докоснах до рая – марини, молове, храна, бира, кайтспотове… Най-накрая се почувствах у дома. След това ми остана да мина Суецкия канал. От навигационна гледна точка каналът не е нищо особено и е лесен за преплаване (като изключим първоначалния стрес от минаването на гигантски контейнеровоз на метри от теб). Много по-рисковано беше излизането в Средиземно море през Порт Саид – огромно количество кораби във всички посоки през нощта, и то без AIS и радар. Някак успях да се провра и оттам.
Преди излизането от канала имах сериозна дилема дали да тръгвам изобщо, защото цялото Средиземно море от Тарифа до Крит и половината Егейско беше адът на земята – страшни насрещни ветрове, дъждове и ниски температури. Само по маршрута до Родос имах малък късмет – три дни слънце и малко вятър.
В крайна сметка разбрах, че най-голямото предателство е да предадеш себе си и мечтите си и да се откажеш, търсейки извинения. Затова аз реших да не разочаровам сърцето си и да го последвам. Ветроходството, особено океанското, е опасен спорт и ако не си готов да приемеш факта, че може и да не се върнеш на брега, по-добре не тръгвай. Хоризонтът е безкраен и ни зове! Ахой и всички на палуба!
Превключи програмата, мини на следващата страница
5 супер яки дестинации за лято 2019
За останалите тайни на града последвай Instagram профила ни и спечели колекция класни български вина