Елизар Милев: „Стъклото е като душата. Ако си внимателен, ще те радва, ако си небрежен – ще се счупи“

Go Guest: Запознай се с талант, който рядко се среща – виж повече за работата и бижутата от стъкло на следващия ни гост

0 коментара Сподели:
Елизар Милев

В разгара на август те срещаме с един творец, който буквално ни накара да останем с отворена уста.

Ако следиш оригиналните произведения на изкуството у нас, авторските проекти и най-вече работата със стъкло, няма как да си го пропуснал.

Елизар Милев безспорно е гигантско вдъхновение!

Той е български автор, работещ предимно в областта на скулптурата в стъкло, завършил е Националната художествена академия, специалност „Порцелан и стъкло“ и е доктор на изкуствата, изследващ проблемите на лятото стъкло. В момента е доцент в същата специалност. Освен всичко друго Елизар е носител на Националната награда „Сирак Скитник“; участвал е в изложби почти по целия свят, а негови произведения влизат в колекции на редица музеи. Днес той ни изненадва с невероятните си бижута от стъкло, които може да намериш на www.madein.bg, а ние го разпитваме за всичко, което го кара да създава тези спиращи дъха творби. Виж какво сподели с нас.

Елизар Милев

Здравей! Елизар, първо казваме, че работата ти е наистина изумителна! Но за начало – как би се представил на напълно непознат. Кой е Елизар Милев?

Здравейте! Благодаря за оценката! Художник, работещ в сферата на скулптурата от стъкло. Но понякога опитвам и други неща – въпрос на идея.

Как започна срещата ти с изкуството – това любов от пръв поглед ли беше?

Винаги съм обичал да рисувам и да работя с пластични материали, но професионалното ми развитие започна още в гимназията НУПИ „Проф. Венко Колев“ – Троян, където завърших художествена керамика. След това продължих следването си в Националната художествена академия – „Порцелан и стъкло“, където успях да надградя познанията си върху керамиката и започнах да работя стъкло.

Странно, но винаги съм бил сигурен, че ще бъда художник, и не съм представял развитието си в друга посока.

Елизар Милев

Защо работа със стъкло – какво дава и какво взема този материал? Какво е най-трудното при създаването на произведения от стъкло?

Стъклото ме впечатли още в началото на следването ми, но винаги съм свързвал материала с душата на човек – чуплива, понякога остра, опасна, красива… Ако си внимателен, ще те радва, ако си небрежен, ще се счупи. Така е и с обработката му – процесът е диалогичен, стъклото ти говори как обича и как не. Ако не го послушаш, се чупи. Това не е метафора – когато шлайфаш тънкостенен обект, той издава звук, който може буквално да пръсне стъклото, ако не си промениш начина на работа или силата.

Освен това стъклото е общоприето, че е прозрачно, чисто – харесва ми, когато отношенията между хората са такива. Но това не е винаги.

Стъклото е нископроводим материал на топлина, което го прави изключително претенцизно към термична обработка. Понякога трябва да чакаш със седмици, за да изстине след леене. Естествено след отварянето на пещта невинаги изделието е здраво. Което ме учи на търпение. А какво взема?

Може би най-много взема пространство и време.

Елизар Милев

Как би описал твоя „стъклен свят“ на човек, на когото тепърва му предстои да влезе в него?

Преди време мои колеги ми обясняваха, че за да станеш утвърден автор, трябва да имаш стил и да станеш разпознваем. Аз не го приемам това. Винаги съм смятал, че едно произведение трябва да се случи точно в дадения момент и със заряда, който влага авторът – утре е късно, ти не си същият човек.

Стил, начин на работа или творчески почерк ограничават автора да робува на комерса, а къде отива чистото изкуство в неговата най-първична форма?

Защото първите художници не са имали комерсиален стимул за да творят – всичко се е правило от лична потребност. Съответно тази необходимост от творене се променя, както и човекът, емоцията му, вдъхновенията, битът и зарядът му.

Над какво работиш в момента и къде може да се запознаем с творенията ти?

В момента работя върху стъклена инсталация, която реализирам по време на резидентска програма, в която съм избран в гр. Джингаджен – Китай. Но ще разкажа повече за нея през есента, когато ще я представя публично и се върна от там.

Елизар Милев

Има ли рискове от това да носим стъклени бижута, не е ли много крехко това произведение за „ежедневна употреба“?

Рискове само от пристрастяване. Напротив – някои метали правят алергични реакции с кожата на хората, докато стъклото е абсолютно неутрален материал. Така че смятам, че стъклото е прекрасен материал и за работа, и за носене.

Имал си шест месечен престой в ателиетата на Беренго студио, намиращо се на острова на стъклото Мурано, Италия. Разкажи ни за това преживяване?

Имах уникалната възможност да работя в ателиетата на Адриано Беренго. Най-ценното от престоя ми там бяха реализацията на „капризите“ на едни от най-изявените автори в областта на визуалните изкуства – Ай Уей Уей, Тони Краг, Томас Шуте и т.н. Казвам капризи, защото стъклото е материал, който има своята специфика за работа и граници. В ателието на Беренго се опитвахме да преодолеем тези граници и да изпълним всички творчески желания на авторите –

няма не може, намираш начин.

Този принцип на работа ми отвори възприятията и успявам да мисля отвъд технологията. Освен този опит реализирах и няколко мои неща. Едната инсталация – „По- следен шанс“, влезе в колекцията
на Фондация „Беренго“. Освен това направихме специализации на студенти в ателието.

Елизар Милев

Преподаваш също, затова – какво би посъветвал всички млади творци?

Не се занимавайте с изкуство! Ако някой го иска истински, няма да ме послуша.

От какво има нужда съвременната ни артистична среда, за да започнем да му обръщаме внимание най-после на това изкуство?

Това е сложен въпрос. Едно изкуство има нужда от публика, за да е живо. Художествените проблеми
и тенденции не са интересни за съвременните хора. Потребността от консумация, от това да имаш най-новия телефон, телевизор, кола ни е обзела, но това са временни неща. Купуваш си нов лаптоп и след половин година е стар.

Изкуството никога не е демоде, то винаги е актуално, носейки духа на времето си.

Елизар Милев

Някои автори или вдъхновения за теб, които ни препоръчваш да следим?

Едни от любимите ми автори, работещи стъкло, са Бертил Валиен, Норууд Вивиано. От пластиците
– Алберто Джакомети, Фернандо Ботеро, Константин Бранкузи (Бранкуши), Ричард Серра и Едуардо Чилида. Българите, които работят стъкло и винаги са ме вдъхновявали, са Юрий Василев и Лъчезар Дочев. Но винаги поглеждам и назад, и не само стъкло – Жул Паскин, Кольо Карамфилив, Стоян Цанев, Генко Генков. От пластиците ще добавя и Димитър Далчев, Галин Малакчиев, Иван Славов, Иван Русев, Димитър Делчев. Разбира се, с любопитство наблюдавам и по-съвременните тенденции и авторите, които търсят нови хоризонти – Стела Василева, Станислав Памукчиев, Петер Цанев.

Саундтракът на идните месеци? Какво предстои за теб?

В момента съм в Китай, както вече споделих. Но ми предстоят две изложби в Германия – Цвизел и Зулцбах.

Елизар Милев

Кой е цветът или материалът на лято 2024 г. за Елизар?

Не съм поглеждал какво е обявил Пантон, но моят определено е червено.

И за финал – какво да им кажем на тези хора?

В България има много талантливи хора – художници, актьори, писатели, музиканти, спортисти, физици, информатици.

Не се сещайте за тях, когато другите ги открият и признаят.

Chef Александър Таралежков: „Не се страхувай да вървиш по своя уникален път!“

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *