УМИРАЙ ТРУДНО – МАГИСТРАЛИ ДЕН И НОЩ
Наръчник за оцеляване наляво след Петолъчката
Напоследък станаха едни не много приятни неща. Едни хора пребиха други хора с боксове, палки и бухалки, а съвсем скоро и директно с ритници, и то на средата на пътното платно. Родните магистрални екшън сцени не бяха част нито от ново реалити, нито от треторазреден американски екшън, сниман у нас за по-евтино. За разлика от екшъните обаче в българската действителност няма добри и лоши, няма виновни и невинни, нито наказани и обвинени. Тук не играем за джакпота и редовно питаме #КОЙ, но рядко си отговаряме наистина. „Мутри пребиха от бой работник на магистрала „Струма“, „Пребиха младеж след скандал на Околовръстното“, „Боят на столичния булевард „Черни връх" е елементарен инцидент“ и още дузина щастливи заглавия можем да срещнем вече и за добро утро далеч преди сутрешното кафе.
И понеже на нас наистина ни е важно да се оцелява някак си, придвижвайки се от точка А до точка Б, ви предлагаме наръчник с няколко прости метода, които ще ви направят ако не по-умен шофьор, то поне със сигурност по-жив.
СТЪПКА 1 – ВКЛЮЧВАНЕТО
Да се включиш на магистрала или от малка уличка в главен път си е равносилно на руска рулетка, откъдето и да го погледнем. Колкото и пъти да си се огледал, колкото и внимателен да си или да имаш отворено трето око и развита чакрена сетивност, вероятността да сгафиш е голяма, колкото озоновата дупка и лошото е, че постоянно расте. Ключовото тук е да не сгафиш животозастрашаващо. Ако реално ти се живее, можеш да спазваш следните прости правила за елементарно оцеляване.
Ако видиш бял джип с тъмни стъкла, каран от русо, черно, червенокосо или каквото и да е друго коте – не се включвай в движението.
Ако видиш ескорт на кола с дипломатически номера – не се включвай в движението. Ако видиш черни джипове и на тях пише „Охрана“ – обезателно не се включвай в движението, нито пред нито зад, нито до или където и да е около тях, ако не искаш да ти се случи нещо друго отзад, което със сигурност няма да е свързано с автомобилната индустрия. Съветваме те още да не се включваш в движението, ако видиш възрастни хора зад волана (понякога могат да станат изненадващо жизнено агресивни), ако видиш учебен автомобил, линейка, патрулка, бившето ти гадже с новия си любим, който по случайност е плешив и възрастен, но кара новия модел Panamera, и ако забележиш каквито и да е видове животни. Ако случайно, спазвайки горните прости правила, усетиш, че ти расте брада, остаряваш, побеляваш или започват да ти се образуват бръчки, докато чакаш да се включиш в движението, премини към Стъпка 2.
СТЪПКА 2 – ПРАВИЛНИКЪТ
Правила за движение по пътищата, Законът за движение по пътищата и тяхното спазване по принцип са основополагащи за всеки млад шофьор. И у нас това е така, но не съвсем. Както и всичко друго, на родна територия си имаме неписани правила, които всеки седнал зад волана трябва да знае. Двайсетте лева в книжката са най-малкото, което трябва да държиш подръка, когато излизаш сутрин за работа. Личните документи и тези на автомобила не е зле да ги имаш в жабката, но има други основни атрибути, които са доста по-важни от тях. По най-елементарния начин ще го обясним така: ако взимаш децата от училище или съпругата си от работа, на теб ти трябва въоръжение минимум подобно на това на Брат Пит в „Троя“. Приготви си шлем, щит, меч или по-съвременните бухалка, бокс, пистолет, мини талпа или дъска с пирони в нея, а за всеки случай не забравяй да крещиш „Спартаааааааааа“ при излизане от колата или при спиране на всеки светофар.
Това ще създаде смут и страх в противниците ти на пътното платно и дори някой подобен на Кличко да се опита да те засече преди кръстовището, силно ще се замисли дали да слезе от колата и да ти изкаже благодарности към цялата ти рода по майчина линия.
Не е важно да си опасен, важното е да изглеждаш такъв, за да си останеш с много зъби и непрекъсната цялост на тялото поне докато стигнеш Пловдив.
СТЪПКА 3 – ЖЕСТОВЕТЕ
Познаваме един приятел, който си носеше сърп в колата. Истински сърп за рязане на пълни житни класове. Когато по време на движение станеше проблем, той само го показваше демонстративно, без да казва нищо. Този достоен жест будеше недоумяващи погледи в другите участници в движението и те незабавно се отдалечаваха от автомобила на нашия човек. Жестовете са важно нещо. Именно те най-често са първопричината за възникване на тежки пътно-транспортни инциденти и магистрални саморазправи. За да запазиш вътрешния си дзен и да не им се поддаваш, те съветваме да ги тълкуваш по долу-посочения списък:
– среден пръст – ескимоски поздрав, граничещ с любов и безкрайно уважение
– разперена длан, насочена към теб, тип шамари – изказ на уважение към щедрото ти сърце и големи ръце, готови да раздават за благото на родината
– юмруци, докоснати до брадичката, тип „ще те смачкам“ – шофьорът отсреща изразява невъзможността да дойде и лично да ти благодари, че го засичаш за шести път в последните десетина километра
– удряне по таблото и волана, придружени с неясни крясъци – шофьорът изразява неистова радост и вълнение от присъствието ти на пътя, редом с него
– посягане за нещо изпод шофьорската седалка – жест, който значи, че шофьорът е готов и на близко лично общуване
СТЪПКА 4 – АВТОМОБИЛИТЕ
По правило всички участници в движението имат равни права на пътното платно. У нас обаче правата са правопропорционални на марката на автомобила. Ако караш среден или нисък клас автомобил, с не много впечатляващ външен вид и обикновени номера, тогава не разчитай на много привилегии по време на движение. Всеки си позволява да ти свирка, вика, задминава и дори да ти пречи да изминеш елементарно разстояние. Единственият бонус тук е, че полицаите не те спират толкова често. Те предпочитат автомобили от по-висок клас.
Именно тези доста луксозни и големи возила ти осигуряват предимство по дефолт, страхопочитание и уважение и стабилни актове или „нещо да измислиме… така“ от катаджиите.
Няма значение как изглеждате, колко сте висок, интелигентен, толерантен или добър шофьор. Скъпата и хубава кола ви прави автоматично по-богат, красив, умен и т.н. Или поне тука е така.
СТЪПКА 5 – КОЛКОТО – ТОЛКОВА
За финал ще споделим, че за да оцелееш по родните магистрали и пътища, ти трябват много нерви, желязно спокойствие, няколко завършени курса по бойни изкуства и най-вече уменията на Хорейшио по психоанализа и разговор с криминално проявени. Максимата „колкото – толкова“ ще ти помогне да запазиш вътрешното си равновесие и непоклатим душевен мир. Ако те засичат, не им обръщай внимание – колкото те засекат – толкова. Ако катаджиите ти поискат пари на ръка – помогни им, колкото ти поискат – толкова.
Ако видиш, че плащаш годишна винетка колкото за мини екскурзия до Дубай, не се впечатлявай, колкото – толкова. Дупки – колкото – толкова, и т.н.
Така ще си винаги усмихнат, спокоен, уравновесен и щастлив. Може малко да приличаш на кришнар или последовател на някое ню ейдж учение, но поне ще си здрав и най-важното – жив.
На останалите ще кажем, че не сме 90-те. Времената на мутрите и на „Бял Мерцедес ме преследва в живота“ отминаха. Клиповете на Dr. Dre също. Така че, ако сте квартален гангстер или луд фен на Жоро Илиев, си стойте вкъщи, а ако шофирате – просто го правете нормално и толерантно. Всички сме на пътя, а на някои даже ни се живее. Ама наистина.
ОПИТАЙ СЕ ДА БЪДЕШ НАД НЕЩАТА!