ONE DESIGN WEEK В 10 СТЪПКИ

Мога ли да помогна?

0 коментара Сподели:

Осмото издание на международния фестивал за съвременен дизайн и визуална култура ONE DESIGN WEEK, който се провежда в Пловдив между 10 и 19 юни, ще представи различни области от съвременния дизайн в рамките на 24 изложби, международен професионален форум с лекции на световноизвестни имена в областта на дизайна; 18 работилници за деца и възрастни; отворена програма, специални дизайн обиколки; три дизайн конкурса; 8 инсталации в различни градски пространства; 12 презентации и 2 семинара, както и специални събития – Local Design Food (базар), На Самообслужване (акция с храна), Everyday Objects (временен магазин с уникални произведения на български съвременни дизайнери), Ден на игрите в Хакафе, дизайн викторината “Pub(lic) Quiz” и мн. др.

Темата на тазгодишния ONE DESIGN WEEK повдига въпроса “Мога ли да помогна?” – въпрос, който може да бъде зададен както на дизайнери, така и на хората, в чиято услуга са те. Въпросът е непретенциозно и искрено намерение за по-задълбочен диалог. “– Мога ли да помогна?” е изложба, курирана от Рая Стефанова, с цел да служи като преход между темата на фестивала и неговото съдържание. Разходихме се и из останалите акценти на фестивалната програма, за да отсеем най-добрите сред по-добрите събития, които ни предстоят. Ето накратко кои ще са нашите 10 стъпки към по-устойчиво дизайн мислене…

100 Days of Need and Greed

10 Юни – 19 Юни, 11:00 – 19:00
Point Blank, ул. Кожухарска 6

Кристина Шулц от Швеция си служи със средствата на дизайна при решаването на различни социални проблеми. Изложбата “100 Days of Need and Greed” представя последния й проект, в който главен герой е нейното собствено семейство. За 100 дни то изцяло променя своя начин на живот. Членовете на малкото домакинство изхвърлят всичко от дома си, за да го създадат отново, само че използвайки собствените си занаятчийски умения. Обектите, които създават, не са идеални, но пък носят своя индивидуална естетика, чар и качества.

Попълнения. Нов български дизайн на витрина

Проектът представя български дизайн, създаден през последната година по селекция на Студио Комплект. Необичайното е, че 15-те произведения са изложени във витрини на магазини по главната улица на Пловдив. Контекстът на търговските обекти служи като фон за избраните обекти – плакати, мебели, дрехи, анимации, инфографики, играчки и бижута, аксесораи и др. Изборът на локация е продиктуван от популярността на главната улица, през която ежедневно минават пловдивчани и гостите на града. Целта е минувачите да бъдат изненадани с намеси във витрините на познатите им магазини и да се запознаят с работата на българските дизайнери.

Чергодейки в действие

10 Юни – 19 Юни, 11:00 – 19:00
Галерия Загреб, ул. Загреб 9

Тъкачеството е традиционен занаят, застрашен от изчезване в България. Проектът Чергодейки го освобождава от придобитата нафталинова аура, като прилага нов поглед и дизайнерски интерпретации. Началото на идеята е поставена през лятото на 2015 г. в отдалеченото село Дряново в Родопите като част от Резиденция баба – инициатива срещу обезлюдяването на селата и за споделяне на знанието, което възрастните хора там все още пазят. Това е знанието за обработка на естествени материали, знанието на ръцете и техните движения. По време на ONE DESIGN WEEK посетителите на изложбата няма да открият готов продукт, а Чергодейки в действие. В галерия Загреб е подготвена и серия от събития, съпътстващи изложбата.

Деца в Г А Р А Ж

17 Юни – 19 Юни, 11:00 – 16:00
ГХГ – Енчо Пиронков, ул. "Васил Кънчев" 1

Деца в Г А Р А Ж е експериментален проект на Г А Р А Ж, с който те запознават децата с дизайна като начин на изразяване. Арт инсталацията DESIGN THE FUTURE представя възможност за създаване на сетивна ориентация в пространството, което обитават, и начин да се открият нови творчески решения. На място се организирани ателиета, в които децата могат да експериментират с форми и материали. Така те чрез различни техники се научават сами да пресъздават от своя рисунка играчка. Цената за участие в ателието е 15лв., а ателиетата са с предварително записване на kids@garage-bg.com или + 359888874749.

Small Change, Big Difference

 

10 Юни – 19 Юни, 10:00 – 18:00
ГХГ – Временна експозиция, ул. "Княз Александър I" 15

Изложбата представя най-новия проект на Дейв Хакенс – “Story Hopper”. В него, чрез поредица от видео материали, авторът представя своите редовни начинания, пътешествия и опити да превърне боклука в смислени нови предмети за ежедневието. Дейв създава серия от машини за рециклиране на пластмаса, след което прави своите планове общодостъпни, за да може всеки  да намери инструкциите за тяхното конструиране. Целта му е все повече хора да се вдъхновят от идеята, че дизайнът е силно средство за промяна на начините, чрез които си взаимодействаме със света.

Everyday 3D Print

10 Юни – 19 Юни, 11:00 – 19:00
B2N, ул. Железарска 18

3D принтирането е може би най-вълнуващата и обещаваща технология от последните няколко години. Това е така, защото приложенията от адитивния процес успяха да се наложат като изключително важни и всеобхватни, често животоспасяващи или покоряващи нови територии. В Пловдив от началото на пролетта в Капана свой шоурум отвори един от най-големите вносители на машини за 3D принтиране в България – B2N. Тяхното пространство съчетава две функции – представяне на нови и интересни машини за 3D принтиране заедно с интересни демонстрации и работилници. Идеята за изложбата е да подредят обекти, които са проектирали и отпечатали на своите различни машини. Предметите са с функция за употреба в ежедневието, така че да покажат практичната страна на технологията.

Everyday Objects

10 Юни – 19 Юни, 11:00 – 19:00
Галерия Лаутлиев, ул. Златарска 11

Временният концептуален магазин Everyday Objects е специално създаден по повод осмото издание на ONE DESIGN WEEK. В него се представя прецизна селекция на български автори и марки с отношение към дизайна и неговата висококачествена изработка. Техните обекти показват различен дизайнерски подход, иновативен подбор на материали, процеси и начини на производство и провокират естетически и етични тенденции. В магазина са изложени и продукти повод на сътрудничество между автори от различни дисциплини.

Local food design

17 Юни – 19 Юни, 11:00 – 19:00
ул. Магура 5

LOCAL FOOD DESIGN 2016 ще представи авторски разработки на фермерски, занаятчийски и селски храни с фокус върху техния красив външен вид и опаковки, характеризиращи облика на традициите, селската култура и ръчното творчество. Ще участват производители, кулинари и любители от цялата страна с продукции както в традиционни форми, така и иновативен rustic дизайн. В уникалното за България събитие ще участват от цялата страна: малки местни производители на храни, любители и домашни кулинари, фудита и блогъри, ателиета за крафт бира, малки и биологични винарски изби.

Cyanoprom

17 Юни, 10:30 – 17:00
Кино Космос, ул. Гладстон 48

Велин от CYANOPROM ще ни запознае с цианотипията и красотата на пруското синьо. Това е светлочувствителна емулсия, която при досег с UV лъчи отпечатва образите от обекти или фото негативи. Процесът съчетава в себе си равни дози магия, наука, фотография и направи-си-сам дизайн. Той е безопасен, достъпен, лесен за практикуване, подходящ и завладяващ за всички възрасти. Работилницата по цианотопия в рамките на фестивала ще протече в няколко стъпки. Теоретичната част ще запознае участниците с интересни детайли от историята на фотографската техника и различните видове формули за емулсия. Следва практичната част, в която ще се експонира както на слънце, така и на изкуствени UV лъчи.

На самообслужване: Глобално куриран магазин

17 Юни, 18:00 – 20:30
ул. Христо Дюкмеджиев и ул. Златарска

Кварталният магазин е феномен, който се среща във всяка една държава. Дали става дума за bodega (Испания), за épiceries (Франция) или за off-license (Англия, Ирландия, Нова Зеландия), все пак уникалната локална идентичност винаги се откроява. Неповторимият характер на всяко едно пространство е плод на демографските, културните, социалните, а дори и политическите процеси, които се случват около него. На самообслужване ще инкорпорира и пресъздаде идеята за кварталния магазин – глобално известна, но локално развивана. На самообслужване, също както самите квартални магазинчета, е микс и колаборация между много хора, идентичности, култури. Екипът от куратори, готвачи и дизайнери ще преобразят изцяло пространството, създавайки  и предлагайки безплатно на всеки минувач вкусна храна, която ще може просто да си вземат от импровизираните рафтове. Всяка една хапка от предварително приготвеното меню ще разказва историята на глобалния микс на кулинарната култура.

ОЩЕ ДИЗАЙН ЗА СЛЕДЕНЕ

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *