„Анора“, или ако Пепеляшка беше стриптийзьорка
Филмът, който спечели сърцата на киноманите в Кан, а сега е сред фаворитите за награда „Оскар“ в цели шест категории, не е това, което си мислиш.
„Пепеляшка“ среща „Хубава жена“ насред стриптийз клуба,
за да се получи неочаквано добра, абсурдна до реалистични измерения приказка – уж комедия, а направо ти къса сърцето. Там, в нощния клуб, зад вратите на ВИП стаички, с желания, овъртени около пилоните, с долари, натикани в бельото, работят момичета в оскъдно облекло, готови да сбъднат всичките ти мечти, без да им мигне окото.
Място за романтични илюзии няма. Или?
Ани е млада, дръзка стриптийзьорка… Някак над нещата. Не знаем защо прави това, което прави, но не ни идва отвътре да я съжалим, а напротив. Има нещо напълно логично в това, че от време на време, в случай че клиентът е симпатичен, Ани прави секс за пари.
Голотата ѝ е като реквизитен костюм, талантът ѝ е да сбъдва еротични фантазии. На терена се появява разглезеното синче на руски олигарх с ореол на принц. Красив и прекалено богат Ваня (Марк Айделщайн), той успява да привлече вниманието на Ани/Анора, а тя неговото – още повече. Така започва филмът „Анора“,
разделен на три акта с различна атмосфера и разнородни жанрове.
Започваме с романтичното сближаване между секс работничката и богаташа – смела интерпретация на познатото от „Хубава жена“ положение.
После режисьорът Шон Бейкър ни запраща насред шантава екшън комедия,
верен на своето убеждение, че „забавлението е много ефективен инструмент за отправяне на послания“. А забавленията, повярвай, са на всяка крачка в следващите минути от филма. Малко след обрата, който тук ще премълчим. И докато се смееш, няма да усетиш как се пресягаш за носна кърпичка към финала. Защото, както Анора разбива клишето за секс работничка, така и филмът разбива всички предварителни очаквания.
Шон Бейкър е известен с това, че прави филми за хора от ниските обществени прослойки.
Тук обаче темата е не просто надградена – тя е абсолютно свежа, поднесена с дълбочина и лекота. Нищо че един наш уважаван кинокритик се зачуди защо това „филмче“ получава такова световно признание, неговите качества най-фриволно
го запращат в цели шест „Оскар“ категории –
за Актьор в поддържаща роля, Актриса в главна роля, Режисура, Монтаж, Оригинален сценарий и дори за Най-добър филм. Самият режисьор определя като водещо достойнство на филма неговия актьорски състав и тук нещата са безспорни! Насред плът, секс, наркотици, алкохол, надежда на ръба на бездната, хаотични емоции и илюзии, персонажите във филма са до един ярки и добре изиграни.
От двамата православни арменци (Ваче Товмасян и Карен Карагулян), които трябва да оправят забърканата каша, до 25-годишната
Майки Медисън, която е новото откритие на Холивуд
не толкова заради нестандартното си излъчване, колкото с реалния актьорски талант, който притежава. И не на последно място руснакът Юра Борисов, в чието спокойно излъчване насред хаоса просто няма как да не се влюбиш. Той успява почти безмълвно да съсредоточи в себе си нормалността и човешката топлина до момента, в който всичко затаено се отприщва по най-автентичен начин. Стискаме му палци в надпреварата в категория Поддържаща мъжка роля. „Анора“ ако не друго, със сигурност е
филм, след който ще изгреят няколко кинозвезди,
и то съвсем заслужено. Ако обичаш крайните емоции, дръзките интерпретации и забавлението на голям екран – нещо, което, слава богу, не е забранено – това е твоят филм.
За кинофестивала в Кан с любов
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.