Ах, този Кристо: има ли място за негов паметник в България?
Лъчезар Бояджиев ни показва макет за паметник на Христо Явашев в нова изложба. Разказваме още:
За Христо Явашев – Christo (Кристо), един от най-популярните ни съвременни артисти, винаги е имало спорове, полемики и крайни дискусии.
Една от причините естествено е в прословутата му емиграция през 1956 г.
Някои наричат това бягство, което от политическа гледна точка и във връзка с режима у нас тогава може би е съвсем коректно, но в писмо до брат си Явашев обяснява какво е довело до решението му: „Повече не издържам. Няма никакъв смисъл да се срещам с хора, които цели четири години (в Художествената академия в София, бел. ред.) така и не ме разбраха; хора егоисти, които ме унижават и си въобразяват, че само те разбират от изкуство. Изкуство, което е долна лъжа и цинична безсмислица – това изобщо не може да бъде никакво изкуство. Аз съм художник и искам да правя изкуство, което в България се оказа невъзможно“. След напускането на страната ни първоначално Христо отива в Прага, Чехословакия, след това в Женева, а през 1958 г. пристига в Париж. Останалото е една съдбовна среща с вечната му любов и съпруга Жан-Клод Дена де Гийебон и история, която изумява света на изкуството.
Христо и Жан-Клод правят немислимото и това, което нито един жив съвременен артист не е правил досега – опаковат сградата на Райхстага в Берлин и на Пон Ньоф – най-стария мост в Париж. Изграждат 38-километрови платнени завеси в Калифорния и разполагат платнени портали в Сентръл парк в Ню Йорк. Освен това създават „Плаващите кейове“ на езерото Изео, „Мастаба“ в Лондон и какво ли още не. Триумфална арка в Париж също е опакована по проект на Кристо от племенника му Владимир Явашев и огромен екип след неговата кончина.
Кристо и Жан-Клод се превръщат в сензация, а самият той – в легендарен символ на свободата на изкуството –
неговите творби винаги са с вход свободен, той не е обвързан с никакви политически и комерсиални структури, не застава зад религиозни или политико-национални каузи, не изразява крайни позиции и не подкрепя идеологии. В България Кристо е обичан и мразен. Някои го наричат национален предател, човек, който не обича страната си, други обожават изкуството му.
Ето защо се очаква предстоящата изложба на художника Лъчезар Бояджиев „Кристо за начинаещи“ в пловдивската галерия Sarieva да предизвика множество полемики и спорове. В продължение на 4 месеца проектът ще се фокусира върху изкуството в обществена среда, обхващайки много и различни инициативи, свързани с творчеството на Кристо и Жан-Клод. „Кристо за начинаещи“ е пилотен проект на галерия Sarieva и “Фондация Отворени Изкуства” в програмата Sarieva Open Arts.
В изложбата си Бояджиев ще ни представи една своя фантазия – макет за паметник на Кристо.
Предвиждат се както излагането на макети и визуализации, така и тяхното активиране в обществената среда – градска, медийна и виртуална, през съучастието на публика и артисти. „Кристо за начинаещи“ включва в себе си паралелни акции и лекции, които разискват безкрайните възможности на изкуството да създава условия за случване на бъдещето през критичния поглед към миналото. Проектът ще гради среда, в която има един споделен процес на фантазиране.
„Кристо за начинаещи“ ще бъде открита на 5 август (петък) от 17 часа в галерия Sarieva в Пловдив. Входът е свободен и не изисква покана, а теб съветваме да помислиш над въпроса, дали изкуството има националност и колко точно важно ни е да го погледнем извън рамките и ограниченията на граници и принадлежност.
За още от същото – виж ПЛАВАЩИТЕ КЕЙОВЕ – КЕЙ/Ф БЕЗ НАЦИОНАЛНОСТ
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.