Секс, власт и вяра в „Бенедета“
Филмът ни посреща на линията между сакралното и вулгарното
Ако сте фенове на класическите съставки на скандала – секс, власт и вяра, – ще се влюбите в „Бенедета“, новия филм на нидерландския режисьор Пол Верховен. Филмът е забранен в Русия и може да смути част от публиката и в по-малко консервативни общества. Още с откриването на седмото издание на фестивала у нас зрители посрещнат филма с реакции от неловък смях до стъписано мълчание или директно напускат залата. На премиерата на филма в Щатите дори е бил съпътстван от протести на вярващи католици извън киносалона.
Но историята, в която ни потапя този филм, не е комична, а истинска.
Знаем, че комбинацията от секс, власт и вяра обикновено завършва с трагедия и не можем да откъснем очи от екрана. Макар че филмът носи нейното име, Бенедета е второстепенна в сравнение с желанието и страданието, около които се върти всичко.
Независимо от религиозния скандал, в който е пропит, филмът вече е номиниран за награда „Златна палма“. Сюжетът на „Бенедета“ е базиран на книга на Джудит К. Браун – един от най-ранните документи за хомосексуална връзка между жени в съвременната западна история. Пол Верховен проявява творческа свобода при „адаптирането“ на текста, но основните елементи остават непроменени. По думите на режисьора:
„Не разбирам как нещо, което се е случило, може да се нарече богохулство.“
Все пак едно от най-запомнящите се допълнения на Верховен е дървената статуетка на Девата, която намира много недевическо приложение нататък в историята.
Дръзката творческа проява на Верховен не е посрещната с критика единствено от набожните миряни. За пореден път мъж режисира секс между две жени и резултатът според някои е продукт, който е предназначен за консумация от мъже. Подобна критика е отправена и към всеизвестния френски филм „Синьото е най-топлият цвят“ на Абделатиф Кешиш. Преувеличено, стилизирано и в пъти по-интересно, отколкото в истинския живот.
Но пък ако точно от такова кино се трогваме – защо не?
Лайтмотив на фестивала CineLibri е „Божествена комедия“ в чест на 700 години от смъртта на Данте Алигиери. Немалко неща свързват поета и монахинята, като започнем от ренесансова Италия (съответно Данте като представител на Ранния, а Бенедета на Късния италиански Ренесанс), през визиите за отвъдното, чак до интересния факт, че и двамата са осъдени на смърт (поне Бенедета, която виждаме на екрана), но не са екзекутирани.
Ако обичате предизвикателствата и не ви е страх от Божия гняв, оставете се в ръцете на Пол Верховен и скандалния му нов филм „Бенедета“, който може да гледате в рамките на „Синелибри“.
Погледни и от светлата страна на нещата с Лора Славова
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч