За подкастите с любов: Алекс и Стилиян от Podcast Place

За елементите, които правят един подкаст успешен, за българската сцена и ентусиазма, който е нужен, за да стартираш ново начинание

0 коментара Сподели:

Стиляна Иванова

Слушаш ли подкасти? Няма да се изненадаме, ако отговориш, че не само слушаш, но и обмисляш да започнеш да записваш свой собствен. Или вече си направил първите стъпки и в това начинание? Ако правиш връзката между себе си и всички тези въпроси, продължавай да четеш. Срещаме те с двама души, които може да са ти от полза, независимо на кой етап си.

Те са Алекс и Стилиян – 1 ½ от Podcast Place – новото студио в София, където ще те посрещнат с големи усмивки, много професионализъм и ще направят най-доброто за подкаста ти – разбирай всичко от самия запис до обработката му, както и заобикалящите ги компоненти като графично и аудио-визуално творчество, уеб и маркетинг.  Екипът, зареден с много хъс и ентусиазъм, успя да създаде студиото от нулата.

Независимо дали стартираш подкаст, или вече имаш такъв и искаш да надградиш качеството му

– вярваме, че Podcast Place ще са твоите хора и ти намигваме, че именно те обработват звука на HiCast, подкастът на списание HiComm.

Кога започнахте да слушате подкасти?

Стилиян: Слушам подкасти от 2015 година. Но всеки от нас е чувал подкаст дори слушайки предаване по радиото – есенцията е същата… може би с по-малко музика.

Алекс: Започнах да слушам подкасти, след като завърших курс по дублаж преди около 2 години. Поради тази причина съм и доста взискателен слушател, но пък съм много вярна на продукциите, които харесвам.

Каква е причината подкастите да набират все по-голяма популярност и у нас в последните години?

Алекс: Вече има достатъчно количество подкасти на български, които успяват да обхванат широка аудитория и хора с разнообразни очаквания към съдържанието. Така че първата причина е „масовост“, или т.нар. мейнстрийм. Извън България подкаст културата се развива в последното десетилетие.

Все повече медии, големи организации и известни личности с последователи стартират и развиват подкасти като канал към своите клиенти, фенове, читатели.

Покрай това доста се вдигна и качеството както на съдържанието, така и на крайната продукция откъм технически параметри.

При подкастите има и едно усещане, което наподобява това при социалните мрежи – за близост до хората от „другата страна“.

Алекс: Освен слушател можеш да си и създател. Мисля, че това особено силно привлича нашето поколение.

Ние искаме да потребяваме, но и да имаме собствен отпечатък – да създаваме нещо ново.

Стилиян: Медийната среда у нас се развива и е логично подкастите като тип съдържание също да набират популярност. Всеки цени много времето си. Свободата да избираш това, което искаш да слушаш, е огромно предимство на подкастите. Значимо се повишава и качеството на българските подкасти – като звук, усещане, продукция. Това има значение за слушателите. Все пак единственият начин, по който се предава информацията при този тип съдържание, е чрез звука. Подкастите  са поднесени във форма, която ангажира вниманието на дълбоко ниво. И понеже публиката, която цени стойностно съдържание, харесва подкасти, те се радват на много вярна и постоянна аудитория. Но доверието на слушателя се печели трудно и се губи лесно, затова подкаст продуцентите носят голяма отговорност.

Има ли „рецепта“ за успешен подкаст? Какви са съставките, без които магията няма как да се случи?

Стилиян: Рецептата е много относителна, но има няколко принципни „съставки“, които биха предопределили успеха на един подкаст. Най-важната е съдържанието. Автентично и постоянно надграждащо се. Подкастът трябва да носи в себе си интересни истории, ценни съвети от личности, които трудно бихме срещнали в ежедневието си. Има и едно много важно правило – регулярност и постоянство при публикуването на съдържание.

Подкаст от родната сцена, който се покрива всички тези критерии е „Свръхчовекът с Георги Ненов“.

Атмосферата – подкастът трябва да отвежда слушателя на ново място. Подобно на добре написана книга. Атмосферата е в музиката, тона на разговора… дори в паузите. Такъв подкаст е „5 стотинки“ на Александър Куманов и Илина Мутафчиева. Слушателят се чувства като събеседник в развлекателните им разговори с „нормални“ личности.

Да вълнува истински. Емоцията играе важна роля в подкаст продукцията. Аудиото е силен носител на емоция, но за да излезе тя, първо водещият трябва добре да разбира събеседника си, събеседникът да е предразположен от средата, в която се намира, и да се усеща искреност в думите му.

Да звучи добре. Създаването на подкаст съдържание има своя технически аспект. Чистият запис е важен, защото позволява на повече потребители да слушат докрай съдържанието, без да се уморяват психически от паразитни шумове и „ехо“ в стаята например. Разбира се, освен качествен звукозапис има нужда и от правилната постпродукция.

При добре направения запис не си личи толкова лоша обработка. При зле направения запис почти няма обработка, която да му помогне.

Какво му трябва на човек, ако иска да започне да води свой собствен подкаст?

Стилиян: Трябва хъс, силно желание и добра причина. Обикновено подкастите отговарят на въпроси.

Всеки създател трябва да открие своята ниша, в която усеща, че има какво да каже.

Алекс: Аз бих добавила и екип. Най-често в добрите подкаст епизоди чуваме един човек, който говори, но зад продукцията обикновено стои цял екип. При стартиране всеки създател на подкаст трябва да помисли дали започва самостоятелно или с професионален екип.

Кога решихте, че не просто ще слушате подкасти, но и ще работите в сферата?

Стилиян:През 2016 година, когато получих предложение за създаване на онлайн радиопредаване, което постфактум се наложи сам да обработвам. Така започна всичко за мен, отведнъж и в дълбокото. От тогава до сега съм бил водещ или тонрежисьор на (дори не искам да броя на колко) предавания.

Как се стигна до създаването на The Podcast Place?

Алекс: Мисля, че се случи съвсем естествено като пресечна точка между екипите на Стилиян Ринков и на Зона 21. Развитието на подкаст културата у нас и възможността да предложим още един начин компаниите, организациите, експертите да достигат до своите аудитории са сред причините, които ни провокираха да създадем студиото. Срещнахме се „случайно“ по време на обучение за създаване на подкасти, на което Стилиян беше лектор, а Зона 21 – домакин.

От дума на дума разбрахме, че виждаме вълнуваща възможност в развитието на качествени подкасти в България, и след няколко месеца вече бяхме превърнали тази възможност в реалност.

Какво прави The Podcast Place различно?

Стилиян: The Podcast Place е първото по рода си професионално студио за подкаст съдържание, което разполага с целия спектър от професионалисти не само за създаване на подкаст, но и всички заобикалящи го компоненти като графично и аудио-визуално творчество, уеб и маркетинг. Естествено, преимущество е, че се намираме в Зона 21 – перфектната централна локация и място, което събира готина общност от хора и организации.

Алекс: За нас студиото не е просто мястото, в което някой идва да запише 30–40–50 минути звук. Това е пространство, което може да даде глас на много идеи през нов канал за създаване на съдържание. Вярваме, че така можем да създадем общност от хора и организации около The Podcast Place, които да си помагат в това, което правят.

Podcast Place са на ул. „Христо Белчев“ 3 и на podcastplace.live 

Ето една класация за музиката на годината.

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *