Христо Петков от Stinky Socks: Успехът е в липсата на еднообразие
Local Heroes - рубриката, в която те запознаваме с успелите хора тук и сега
Стиляна Иванова
Христо Петков е многопластова личност. От тези, които трупат знания и умения през годините, за да избухнат един ден с идея, послание и продукт, достоен да остане в историята и да бъде пример за много родни брандове. Става въпрос за чорапите Stinky Socks, които за кратко се превърнаха във важен аксесоар за всеки уважаващ себе си градски човек, а освен това успяха да се внедрят в лайфстайла на сноубордисти, скейтбордисти, музиканти, артисти, фотографи и генерално хора с еднакви виждания за света.
Stinky Socks са всичко друго, но не и просто чорапи. Те имат характер, душа и носят усещане за нещо специално. Наскоро видяхме и чисто новата им колекция, която бе пусната заедно с паранормален филм, посветен на хората, които преследват движението като философия в живота. Както самите чорапи, така и вълнуващото видео имат за цел да представят продукта като изживяване и да затвърдят идеята, че Stinky е част от живота на открито, и то в най-чистия му и неподправен вид – живота ни в хармония с природата. Гледаме видеото и после си говорим с Ристо за успеха. Дели те само един скрол надолу от този интересен разговор…
Ако трябва да задълбая в личността ти, наяве излизат лицата ти на сноубордист, рекламист, продуцент, чорапен агент. В кое амплоа се чувстваш себе си най-много?
Всяко от изброените неща задоволява различни желания – физически и психически. Имам и такива, които пазя само за себе си. Някои ми дават нужното предизвикателство, други ми предоставят нови контакти и информация. Харесва ми да научавам нови неща. Най-добре се чувствам, като работя по всички.
Кой беше моментът, в който успя да материализираш всичките си знания и умения в Stinky Socks?
Stinky Socks може би съчетава най-много от мен, качествата ми и желанията ми, но все още не мисля, че съм материализирал всичко. Все още имаме страшно много да учим, за да развиваме Stinky Socks. С Димо и хората, които допринасят за новите неща покрай Stinky, постоянно се предизвикваме с идеи и какво трябва да направим, и постоянно изникват нови и нови проблеми, с които да се справяме. Та постоянно се учим.
В този ред на мисли какъв е бекграундът, който човек трябва да има, за да създаде нещо успешно?
Най-важното за мен е как реагираш на предизвикателствата в живота. Тези моменти показват истинската същност на човека.
Трябва да преживееш и да оцелееш през страшно много, за да може да си наясно със себе си и целите си.
Всеки от нас е различен. Останалото е постоянство и самокритика.
При теб имаше ли колебание в това, дали да твориш чорапи или нещо друго?
Започнахме Stinky Socks, защото искахме да направим нещо различно, продукт, който е в еждневието ни, но не му обръщаме толкова много внимание, и да го маркетираме по интересен начин. Колебание нямаше, защото имаше много условности, с които трябваше да се съобразим, като създавахме Stinky.
Сега продължаваме да говорим за Stinky като lifestyle компания. Компания, която не само ти продава даден артикул, но и те вдъхновява по свой собствен си начин. Та да отговоря на въпроса ти – страшно щастливи сме, че
успяхме да развием един не чак толкова интересен аксесоар и да го превърнем във вдъхновение за всички, които се припознават в него.
Ще ни представиш ли Stinky семейството и накратко кой с какво се занимава?
Нарекохме хората, които карат за Stinky или допринасят за развитието на марката, “стинки семейство”, за да избегнем думата “отбор”. Ние спонсорираме 100-тина човека по цял свят и като всяка марка си имаме наш си “отбор”. Тази дума обаче е прекалено ангажираща и носи със себе си асоциации, които не пасват на нашите виждания. Затова решихме да ги наречем stinky family – така в себе си семейството включва, сноубордисти, скейтбордисти, музиканти, артисти, фотографи и генерално хора с еднакви виждания за света.
Какви са тенденциите при чорапите? Следвате ли нещо подобно, или всъщност вие ги създавате?
Не мисля, че следваме някакви тенденции, правим това, което ни е интересно в момента и което се вписва в стадия на живот на марката ни. Опитваме се да се различаваме по всякакъв начин.
Случвало ли ти се е да промениш нещо от първоначалната му идея, за да го направиш по-привлекателно за хората?
Случвало се е да променяме проекти и дизайни, но не за да го направим по-привлекателно за хората, а за да го случим. Аз
вярвам, че пътят за създаване на един проект е изключително важен и доста често се налага да променяш неща в движение, за да може той да се случи.
Спомняш ли си първия път, в който почувства, че Stinky Socks са оценени на световно ниво?
Да, те са няколко и всичките са свързани с мои любими сноубордисти. Като създавахме Stinky с Димо си говорихме колко ли ще е яко еди-кой си да кара за нас или някой друг, и в един момент години след това почти всички, за които си говорихме, искаха да са част от Stinky Family и харесваха това, което правим. Най-приятното е, че те сами идват при нас.
Някои казват, че тук средата им пречи да бъдат успешни, аз ще ти задам въпроса така – на теб как ти помогна тя?
Средата може да не ти помага, което е случаят ни в България, но не мога да кажа, че пречи и спира развитието. Да, трудно е, защото сме отдалечени от всичко, но това ни дава шанс да търсим алтернативни начини. В нашия случай Stinky се възползва от това, че идва от една държава, за която много малко хора по света знаят. Това ни направи интересни и ни различи от конкуренцията ни, има един допълнителен слой, който другите марки нямат. Според мен винаги трябва да търсим как да обърнем негативите в позитиви.
Кажи ни плюсовете и минусите на това да имаш бизнес у нас.
За мен огромен плюс е, че България е с развиваща се икономика, с други думи сме малко зад останалите големи държави и ако имаме добро око за това, какво се случва там, можем много добре да го приложим тук. Минусите са, че просто не сме развити като икономическа инфраструктура, системата ни е тромава и досадна. Извън икономиката за съжаление и културно изоставаме.
Какво ти се иска да постигнеш още с бранда?
Според мен ние сме едва на не повече от 5% от потенциала на Stinky, имаме още много накъде да се развиваме и да растем. Все още сме много малки спрямо това, което можем да постигнем.
Каква е следващата ти цел?
Личната ми цел е да се опитам да намеря повече време за социален живот, последните 5 години тотално го изоставих в желанието си да развивам всичките проекти, с които се занимавам. Но напоследък осъзнавам, че ми липсва, а и контактите, които имам, няма как да ги поддържам с няколко мейла на месец.
Какви качества всъщност са нужни, за да бъдеш успешен човек?
Постоянство и самокритика. Постоянството изгражда личността и професионалиста. Дори и да не си най-добрият, ако правиш нещо в продължение на години, ти сам ще си развиеш качествата. Самокритиката ти дава добрата самооценка на всичко, което правиш, и те кара всяко следващо да е по-добро. При мен няма сутрин, в която да не се будя и да си помисля какво сбърках на предишния ден и как мога да го направя по-добре. Невинаги се получава, но пък се опитвам и не се отказвам.
Какво всъщност е успехът за теб?
Да си щастлив с това, което правиш, и то да те развива всеки ден, да те прави и по-добър. Имам огромен страх от еднообразието и от това един ден да се събудя и да отида в офиса просто защото трябва да съм в него, и там да няма нищо ново и предизвикателно.
Какво би казал на младите хора или ентусиастите, решили да започнат бизнес тук? Каква е формулата и психиката, която трябва да следват?
Да използват енергията, която имат, в посока да променят средата, в която живеем, вместо да я хабят да се оплакват колко е зле тук.
Кои са твоите #workhacks?
При мен дядо ми има огромно влияние върху това, как възприемам работата и задачите, които трябва да се свършат. Той е човекът, който ме научи, че ако има нещо за вършене, няма кой друг да го свърши освен мен. Като малък прекарвах летата си при него и той ми даваше малки задачи всеки ден, и ако не ги свършех, той ми ги прехвърляше за следващия ден и така, ако исках да изляза да играя, трябваше всичко да е свършено. За мен това изгради етиката ми за работа. Да си носиш отговорността, да разпределяш времето си са основни качества. Дали правиш един проект, или жонглираш няколко – вярвам, че всичко е постижимо при правилната настройка. И, разбира се, да се кефиш наистина на това, с което се занимаваш.
45 реклами, които искаш да видиш.
Даваме ти и цял плейлист за летните ти приключения по пътя.
Абонирай се за канала ни в YouTube и виж кои са топ 3 коктейл барове в София.