В PLAKAT KOMBINAT С АННА
Говорим си с Анна Симеонова, която (заедно с Георги Александров) стои зад онлайн платформата с дигититално изкуство за стената ти – plakatkombinat.com
Снимка: Музеят MACBA, Барселона
Кои са допирните точки във вашата комбина?
Изкуството – за мен като професия, а за Георги като почитател. Имаме и много сходно виждане за нещата в общ план. Различаваме се в детайлите.
Как дойде идеята да създадете Плакат Комбинат и през какви фази мина хрумването, докато намери финалната си форма?
Идеята дойде на едно мое представяне като автор в Бетахаус – чудесно място в София за споделено работно пространство. Там се запознахме с Жоро и решихме, че има ниша за такъв проект и той би бил смислен. Плакатното изкуство има много добра школа в България, но не е достатъчно популярно. А и няма достатъчно места, от които човек може да си купи един хубав принт на съвременен български автор. В началото мислех да включа само плакати. Но после поканихме и интересни графици, илюстратори и съвременни артисти, които работят голям формат дигитални работи. Името plakat kombinat остана, защото е много добро и е ясно дори и за един чужденец.
Какви са “правилата” във вашия комбинат?
Правилата са да предлагаме съвременни авторски работи, които продаваме в ограничени тиражи дигитален принт – в България и по света, онлайн. Избираш си произведение онлайн, плащаш, скоро го получаваш с куриер и можеш да си го сложиш на стената. Стремим се и въобще да популяризираме работите на тези автори. Стартирахме с изложба на Sofia Design Week, която впоследствие изпратихме в Бетахаус в Берлин.
Кого допускате в комбината? Анна, кое е най-важното, за да селектираш автор?
Най-важното е да има т.нар визуален виц – това е и основно правило в плакатното изкуство.
Също е важно да представят собствен интересен поглед. Доверявам се на преценката си на художник плакатист.
Кой е best selling авторът на Плакат Комбинат?
Стефан Чинов и Борис Праматаров.
Curious Cat, Стефан Чинов (ляво); The Blind Horse, Борис Праматаров (дясно)
Вярваш ли в принта? Защо?
Вярвам, че има съвременни хора с вкус към съвременния дизайн, към съвременното изкуство въобще. Plakatkombinat.com e за тях. Те биха си купили принт за вкъщи или за стената в офиса. Иначе принтът или печатът на произведения на изкуството в даден тираж е класическа графична техника, която днес просто има още едно измерение – дигиталния принт. Това прави по-достъпно изкуството заради по-ниската цена. А и Плакатът по същество е тиражно произведение. Има, разбира се, и бутикови варианти на авторски плакати само за изложби.
Кои са най-честите места извън България, от които получавате поръчки?
Белгия.
Имат ли българските работи своите локални белези?
Добрият артист е добър артист навсякъде по света. Моят учител проф. Иван Газдов, който участва в plakatkombinat.com е продаван и представян еднакво добре и в Япония, и в Полша. Мога да дам пример и със Стефан Кънчев – един от 10-те най-добри лого дизайнери в света, който е живял и работил по времето на соца, но нещата му са съвременни и функционират и днес. Той със сигурност е дал отражение върху всички нас след него. В областта на плаката сме повлияни от полския плакат, имаме и силна българска школа. Сега като че ли вече всичко прелива в микс от влияния. Затова са ценни талантите! Радвам се, че някои от най-добрите са част от plakatkombinat. Те са автори на много от любимите ни български брандове, лога на фестивали, илюстрации от списания. Ние обаче предлагаме техни свободни авторски произведения. Това е най-ценното!
Графично студио в Палма де Майорка (ляво); Пред Istanbul Modern, Истанбул (дясно)
Кои са предимствата и недостатъците на това да си артист у нас?
Можеш да правиш неща за първи път в България. От друга страна – на кого му пука? Тоест може да си новатор, но дали ще бъдеш оценен, зависи от наличието на критична маса от хора с вкус, знания и интереси.
Подкрепяте проекта LIKE.BULGARIA, къде виждате най-големите му предимства, смисъла му?
Разбира се, подкрепата е взаимна. Смятам, че Like.Bulgaria е изключително адекватен, модерен и точен начин да се рекламира страната ни. Има верен поглед към миналото, без да е патетичен, представя добри примери за личностите, които правят една страна смислена, като се представят много хора на културата и далеч не са само спортисти, както повечето хора са свикнали да си мислят. Тоест кампанията напомня и запознава със стойностите хора, които са важни – съвременни и от миналото. И всичко това, облечено в съвременен дизайн. Мисля, че точно така би трябвало да изглежда официалната стратегия на държавата ни.
Планирате ли събития, други паралелни активности?
Да, още изложби в офлайн среда. Имаме и предложение да участваме в One Architecture Week. Предстои световни български артисти да се включат в plakatkombinat.com. Поканиха ни да направим изложба през есента в Българския културен център в Лондон. Надявам се, че британците ще се изкефят.
Твоят топ 3 на съвременните артисти, с които трябва да бъдем в час и защо?
Според мен някой от ранга на Ай Вейвей или Деймиън Хърст, защото е интересно как работят толкова скъпи автори, същевременно с позиция и скандални по комерсиален начин. От нашите хора – Борис Праматаров, който според мен след няколко години ще бъде име навън. И Кристо, защото мисля, че е pure artist, който прави нещата за себе си и не се съобразява с никого – чакам да видя реализирани проектите му над река Арканзас и Мастаба в Абу Даби.
Срещни и Калоян Тошев-mozak, един от любимите артисти на Go Guide.