Йога for dummies или как да се подготвим за първата си практика

Кратък наръчник за някои от нещата, за които сигурно си се чудил

  • 13.06.2019
  • от Симона Димитрова

В редакцията освен за коктейли и вкусни храни доста често всъщност си говорим и за ... ами, йога. Странно или не, поне половината колеги са практикуващи, затова с голямо задоволство ти представяме Симона -  йога практикуващ от 10 години и преподавател през последните 5. Интересува се от целия спектър на духовните учения - тантра, медитация, ритуални и храмови танци, дао практики и всичко друго, за което можеш да се сетиш. Тя вярва, че тези традиции имат място в живота на съвременния човек и съвсем не са за специално подбрана група от хора.

Като йога преподавател и човек, който прекарва голяма част от времето си в йога студио, винаги мога да разпозная новодошлите. Ясно си спомням колко много се вълнувах и притеснявах, преди да посетя първата си йога практика. Имах хиляди въпроси, които ми беше неудобно да задам, за да не изглеждам глупаво. Освен това имах сериозни съмнения, че всички ще се познават и само аз ще бъда новото лице в часа. Днес ще се опитам да отговоря на най-често задаваните въпроси и да ти дам малко

трикчета за това, което в йога средите наричаме етикет. 

Да се събуя или не

Екзистенциален въпрос номер едно на всеки новодошъл е дали да събуе обувките си. Моят отговор е категорично да. Имай предвид, че във всяко йога студио се ходи без обувки и това е прието за напълно нормално. Ако си дошъл на практика, събуването им на входа (където има обозначено за тях място) значително ще те улесни. Така или иначе

йога винаги практикуваме боси.

Ако си дошъл просто да разгледаш мястото, повечето студиа предлагат калцуни. Защо практикуваме боси? Защото така се свързваме със земята – това е духовният отговор. Чисто практичният е, че обувки (дори спортни) и чорапи значително ще те затруднят да се движиш на йога постелката.

Какво значи подходящи йога дрехи

Най-подходящите дрехи за йога практика са памучни и стоят по тялото. Изкуствените материи могат да запотят тялото и да му попречат да диша през кожата. Широките блузи и долнища създават известни затруднения при някои йога асани. Ако не искаш цялата зала да види сутиена ти, заложи на потник или тениска по тялото (съвет от личен опит). Със сигурност

ще ти е най-удобно да си с клин, 

освен ако практиката не позволява нещо друго като облекло. Дънките, дори най-удобните, не са оптимален вариант (отново от личен опит). Ако случайно си забравил дрехите си за практика, повечето йога студиа разполагат с резервен чифт такива. Попитай на рецепцията.

Виж повече: Йога пътешествие към успеха

Какво да правя с личните си вещи

Всички йога студиа имат подходящи шкафчета за лични вещи, които се заключват. Молим те, не внасяй в залата храна. Ако трябва да вземеш чантата си, задължително изключи телефона. Водата е съвсем приемлива, най-вече ако е в бутилка.

Колко време преди практика е добре да ям

Два часа преди йога практиката са добро правило за храна. Идеята да не се консумира нищо преди часа е, че

пълният стомах затруднява дишането.

А основата на всеки йога стил е правилното дишане. Разбира се, не можем да контролираме кога и колко си хапнал преди час, но горещо препоръчваме да оставиш обилното хранене за след това.

Виж повече: Йога за ума, духа и тялото

Не си тръгвай преди Шавасана

Шавасана, или финалната релаксация в края на часа, е най-трудната йога поза, но и най-ценната. Не си тръгвай преди нея. Не защото преподавателят ще ти се разсърди, а защото така

изпускаш най-същественото, а именно времето за интеграция.

Разликата между йога и различните видове спорт е, че в йога се стремим към баланс. След движението идва почивката. Така е устроено тялото. Умът има съпротиви, но това е нормално. Все пак той не обича нищоправенето. Остани за Шавасана и ще видиш колко по-отпочинал и центриран ще се чувстваш след практиката си.

Малки трикчета и съвети

Ако си напълно начинаещ, кажи ни здрасти преди началото на часа. Оценяваме, когато някой се представя, защото така можем да те наблюдаваме и да ти даваме по-добри модификации. Същото важи, ако имаш травма или хронично заболяване. 

Ако някоя поза не ти е по възможностите днес или просто имаш нужда от пауза, добре дошъл си да спреш за момент. Нашата цел като преподаватели не е да те измъчим, а да те научим как да присъстваш за себе си, личните си усещания и преживявания. Почивката е знак, че слушаш тялото си.

Молим те, не носи тежки парфюми. В залата се учим да дишаме, а ароматите могат да са пречка пред това.

Ако ти е твърде топло/студено/задушно в залата, кажи ни. Оценяваме обратната връзка и можем да направим нещо по въпроса. 

Дай на тялото си шанс да свикне с йога. Всяко ново нещо в началото е предизвикателно. Йога не прави изключение. Първите няколко практики може би няма да са толкова лесни, колкото си представяш, но ти гарантираме, че ще усетиш ползите съвсем скоро, а те си заслужават да се върнеш на постелката.

Ашрамът в душата

Намасте

Гледа ли новото ни видео?! Виж кои са топ местата за брънч в София