Как да се утешиш сам, когато всичко е пълна каша

Довери си се!

  • 22.10.2017
  • от Стефани Калчева

Дори да си най-дзен човекът на света (не че нещо, но едва ли това е случаят), ти се е случвало да имаш период, в който просто затъваш. И по Законите на Мърфи тогава абсолютно нищо не ти върви – на работа, в личния живот, финансите, дори яйцата не успяваш да си изпържиш както искаш. И знаеш ли какво? Няма нищо лошо в това, защото по едни други закони пък следва обезателно нещо хубаво. А дотогава ето малко съвети как да се съхраниш и събереш, вместо да се носиш като буреносен облак или да разчиташ на някого другиго за своя собствен вътрешен мир.

Музика, ама с важното уточнение, че не трябва да е сдухана и депресарска. Няма да ти изсипвам на главата редицата изследвания и техните термини, сам за себе си може да установиш разликата, когато слушаш нещо тъжно и меланхолично, успокояваща релаксираща музика или бесен рок. Нека не си поливаме лошото настроение допълнително, то и без помощ си вирее добре.

Ритуали само за теб – свикнали сме да се глезим само когато има повод или е замесен втори човек, но във времена на душевна криза е толкова хубаво да си подариш една разкошна вечер. Запали свещи, отпусни се на дивана (ако имаш вана – действай), поръчай си любимата храна, сипи си чаша хубаво вино и остави мисълта ти да се простира единствено до десерта.

Преди лягане си вземи дълъг душ и се намажи с ухаещ на лавандула или мента лосион. Изобщо не са ти нужни гурута по ароматерапия…

Медитация по твой вкус – йогата е супер, това е ясно, но ако не ти се прави точно това, няма нужда. Според мен тя е начин на мислене и може да се приложи навсякъде по всяко време под различна форма. Пусни си музика и затвори очи, дишай, визуализирай хубави неща, дишай, отпусни се, довери си се, дишай, повтаряй си, че всичко ще е наред. Може да звучи налудничаво, но ми е помагало да си го повтарям или да го пиша в тефтер. В един момент наистина стига до съзнанието и то се отпуска, казвайки си: „Каквото и да стане, ще го преживеем и ще отмине“. Чети книга, рисувай, оцветявай, просто си сготви или подреди – всичко може да е медитация, щом изчиства ума.

Движение – в моменти на силно психическо изтощение имаме нужда от физическо напрежение. Не съм фен на кардиото, макар че след него се чувствам като нов човек, но и една дълга разходка върши чудна работа. Може просто да скачаш на въже, да катериш стълби, да правиш пилатес, а защо не и да отидеш в студио да се запознаеш с нови хора и активности. В случай че силно мизантропското състояние не ти го позволява, просто излез и отиди на място, на което никога не си бил, опознай нов квартал и улички, направи снимки и после опиши нещата, които са те вдъхновили в този ден.

Oбщувай – ама не настойчиво, на всяка цена и всички, подбери си много внимателно контактите, от които в този тегав период имаш нужда. Онези, които те приласкават сами и не вдигат шум. Онези, които заслужават взаимното внимание и грижа. Няма нужда да им изсипваш всичко, което те гложди, но общуването има своите позитиви и шансът да намериш отговори на въпросите, които дори не си задал, е огромен.

Прозренията понякога наистина са в очите на другите.

Грижи се за себе си – не го удряй през просото само защото ти е кофти, храни се здравословно, пий вода, лягай си навреме. Не ти ли стига, че и без това душевният ти имунитет е под въпрос, защо да разклащаш и другия? Ако се разболееш през този период, ще ти стане в пъти по-сдухано и ще изгубиш съвсем нишката. Никой няма да се погрижи за теб така, както ти ще го направиш, и си длъжен да пазиш вътрешния и външния си свят, ако искаш да се чувстваш пълноценен и щастлив. Вафлите не лекуват депресия, само казвам.

Това са малка част от нещата, които може да приложиш в моменти на потъване, но ако седнеш и помислиш добре от какво наистина, ама наистина имаш нужда, ще ти изплува всичко на повърхността, просто се изслушай, потупай се по рамото и го живей тоя живот.

Може да намериш утеха и щастие и в нещо вкусно и, разбира се, здравословно за хапване. Идеи - тук.