ХОБИТ: ПУЩИНАКЪТ НА СМОГ

"Пущинакът на Смог" е страхотно и затаяващо дъха приключение

  • 19.12.2013
  • от Стефан Димов, Атанас Димов

Режисьор: Питър Джаксън
Сценарист: Фран Уолш, Филипа Бойенс, Гийермо Дел Торо, Питър Джаксън
В ролите: Мартин Фрийман, Йън Маккелън, Ричард Армитраж, Лий Пейс, Еванджелин Лили, Люк Еванс, Орландо Блум, Кейт Бланшет, Бенедикт Къмбърбач, Стивън Фрай и др.
Оценка в imdb: 8,5 (от 61 340 гласа)
Рейтинг в rottentomatoes: 75% одобрение
Рейтинг в metacritics: 66/100
Oценка: 9,5/10


Питър Джаксън славно се завръща с петия си филм по творбите на Джон Роналд Руел Толкин и втория "Хобит", оставяйки ни с отворена уста в чакане на третия. За жалост, вместо половин година до новата премиера, както дълго време си мислехме, "Дотам и обратно" ще удари екраните чак на 17 декември 2014.

Както с повечето неща днес, лепнатият етикет и общоприето мнение продължават да се разпростират все повече. Да - "Завръщането на краля" спечели 11 "Оскара" (половината - незаслужени според нас), направи 1,119 милиарда долара и бе прославен от критиката за най-добрия филм по темата и оттам нататък всичко последвало трябва по някакъв си закон да бъде принизено и дори оплюто. "Хобит: Неочаквано пътешествие" трябваше да бъде дамгосан - излишен, ненужен или поне - далеч от класата на "Властелинът на пръстените". Същата съдба до голяма степен следва и "Пущинакът на Смог". Повечето критици си плюят в устите, осъждайки Джаксън, че прекалено много си е играл с дигиталните предимства на новото десетилетие, като за сметка на това е игнорирал героите. Нещо, с което ние сме повече от несъгласни.


"Хобит: Пущинакът на Смог" абсолютно е най-любимият ни филм от поредицата на Джаксън за Средната земя на Толкин. Изпълнен с много динамика и разчупеност, както и неомаловажаващ историята премерен хумор и смях. Въпреки промените и добавките в сценария, сравнявайки го с книгата, всичко е изградено и обосновано, така че филмът да заживее свой отделен живот от книгата и да надмине тромавите на моменти "Властелини". Върху малката книжка "Хобит" е насложена с вещина и допълнителна информация от света на Средната земя, която е само споменавана в приложения на книгите, без да бъде част от тях. Това вероятно с още по-голяма тежест ще продължи и в третата част от трилогията - "Дотам и обратно". Събитията във филма се случват непринудено и естествено, а не като наредени предварително в коловоз, както е във "Властелините" (особено във втория и третия). Новите герои заживяват веднага в главата на зрителя с много показани черти и характеристики, а не седят като обикновени статисти и епизодични герои в изложението на историята. С много малко (но много точни) изразни средства се представят смъртните съперничества, зараждащата се изпепеляваща любов, заздравяващото се приятелство, мъдростта на хилядолетните същества, достойнствата на низвергнатите царе. Явно творческата свобода на по-малката книга позволява на Джаксън и съсценаристите му Гийермо Дел Торо, Фран Уолш и Филипа Бойенс цялостно разгръщане на потенциала и огромния им принос към историята, почувствано още в "Хобит: Неочаквано пътешествие". "Пущинакът на Смог" е едновременно магически, забавен, стилен, епичен, сериозен и много мрачен. С времетраене от 2 часа и 41 минути, лентата изобщо не е дълга. Докато го гледаш, можеш единствено да се надяваш филмът да НЕ свършва скоро. Динамиката е огромна, но и много съществена. Тя не се поддържа изкуствено от монтаж, пресилен екшън и ненужни ефекти, а от майсторско написани редове в сценария, богати герои и диалози и умопомрачително добре хореографирани бойни сцени, доближаващи се повече като усещане и енергичност към "Матрицата", отколкото към "Властелинът на пръстените".
Почти двучасовият саундтрак на Хауърд Шор те прекарва през вихрушка от усещания, които съответстват на случващото се на екрана, без да взима превес над него.
 
И ако с всичко това не сме ви навили достатъчно за "Пущинакът на Смог", нека споменем една от вече култовите сцени във филма - разговорът на Билбо Бегинс (Мартин Фрийман) с дракона Смог, изигран (да - изигран, а не само озвучен) от самия Бенедикт Къмбърбач. Също толкова напрегнат и знаменит момент, колкото играта на гатанки между Билбо и Ам-гъл в първия "Хобит".

Какво още можеш да гледаш по кината тази седмица?