Тъмната страна на изкуството
Шедьоврите и техните тайни
Художествените изображения са сред нещата, които човек не е нужно да разбира, за да харесва. Но художниците имат и тъмна страна. Върху платната са вплетени кодове, мистерии, магии. Ето някои от най-странните и интересни хрумвания на великите художници.
ГРАДИНАТА НА ЗЕМНИТЕ УДОВОЛСТИЯ (триптих)
Йеронимус Бош
Триптихът е посветен на греха от сладострастието. Образите са фантастични, чудовищни, а някои дори не са реални, а са халюцинации. Голотата е факт. Всичко е буквално адско. Изследователите не са стигнали до единно мнение за този триптих и към днешна дата.
ДВЕ ФРИДИ
Фрида Кало
За Фрида знаем достатъчно много. Ето един неин автопортрет. Всъщност два. Картината изобразява мъжкото и женското начало и сливането им. Фрида ги нарисувала като две свои копия с две сърца, но с една кръвоносна система.
HANDS RESIST HIM
Бил Стоунхъм
Авторът на изображението уверява, че момчето от картината е самият той. Стъклото зад тях е разделителната линия между реалността и детството, а куклата ще помогне да стигне от едната реалност в другата. Ръцете зад тях са алтернативните начини и пътища в живота.
ВЕНЕРА С ОГЛЕДАЛОТО
Диего Веласкес
Гледайки картината, човек разбира, че нещо не е наред. Не е правилна перспективата на отражението в огледалото. Лицето на красивата, млада богиня също е изобразено нереалистично старо. Освен това тази картина има славата на прокълната. Всичките й притежатели са починали скоро след купуването й, а един музей дори изгорял.
ЧЕРНИЯТ КВАДРАТ
Казимир Малевич
Една от най-мистифицираните картини до ден днешен. Наричана още супер математически квадрат, платното предизвиква спорове между учени, изследователи, художници, дори математици. Изобщо не е черен и изобщо не е квадрат – нито една от страните му не е успоредна на другата, а под пукнатините се забелязват цветове – розово, лилаво, охра. Очевидно е съществувала някаква цветна композиция, покрита с черен квадрат.
СТАРИЯТ РИБАР
Тивадар Костка Чонтвари
На пръв поглед рибар. Старец. Море. Вълни. На втори – два образа, слети в един. Този на Бог и този на Дявола.
СПАЛНЯТА В АРЛ
Ван Гог
Ван Гог рисува собствената си стая. Доста странна перспектива – оставаме с впечатлението за трапецовидна стая. А жълтият цвят е цветът на тревожността (неслучайно и на лудите). Именно тревожни, побъркващи мисли не оставяли Ван Гог на мира. Други изследователи пък смятат, че жълтият цвят на картината се дължи на факта, че импресионистът пиел билката напръстник против епилепсия, а това причинява изкривено възприятие на цветовете. Може би това е целта?
Тук можеш да прочетеш за един друг тип изкуство – добротворчеството.