Os Gemeos

Изкуство на цената на куршум в гърба

0 коментара Сподели:

Близнаците Gustavo и Otavio Pandolfo са сред най-разпознаваемите съвременни графити артисти и най-популярните бразилци в средите. Симпатичните, макар и често уродливи форми, изплували от подсъзнанието им, крещят със своето яркожълто (любимият им цвят), излизат от небитието, за да тръгнат на своя протест срещу сивите стени и мълчаливото изкуство. Стилът им е мътна смесица от влияния на артисти като Тим Бъртън и Тери Гилиъм, филми като Pink Floyd – The Wall и Willy Wonka, и култури – небрежен микс от кварталната реалност на някогашния Сао Пауло и вкуса на френските театрални улици.


Лицата на техните герои, жълти изкривени човеци, силно напомнящи The Simpsons, са изразно средство и коментар на Os Gemeos (португалската дума за близнаци) по въпроси за живота, любовта, секса, цирка, нощта, вандализма и всичко, което има наглостта да влезе в главите и движи ръцете на артистите.

Близнаците израснали в онзи период, когато хип-хопът превземал Бразилия. Първи се заразил Сао Пауло. В началото на 80-те тази култура се оказала свързващият елемент на поколение, в което момченцата мечтаели за етикет на B-Boy повече, отколкото за футболна купа. Двамата се научили да танцуват още докато се забавлявали с дребно детско вандалство като това да чупят прозорци и взривяват пощенски кутии ей така, за да видят как горят. С навлизането на хип-хоп културата появата на графити артисти била въпрос на време. В Чили това се превърнало в мания няколко години по-рано. По безумни пътища, чието проследяване надълго и нашироко ще ви спестим, в ръцете на Gustavo и Otavio попадат няколко откъснати страници от книгата за графити изкуството в Мюнхен, които внесли светлина по въпроса за какво иде реч, как въобще се правят тези рисунки. Нямали видеокасети, интернет още бил в бъдещето, съответно единствените им канали за информация били телевизията и списанията, като последните свивали от местните магазини.

В Бразилия започнали да рисуват графити през 90-те. Първоначално необезпокоявани от никого и нищо. Полицията по онези ширини имала сериозни проблеми с гангстерите и подобни дреболии не били на дневен ред. Престъпността била по-голям трън в очите от група тинейджъри със спрейове. Артистите се опитали да убедят управниците, че това, което правят, е за доброто на Сао Пауло, рисували цели картини, пръснали героите си навсякъде из града. Не се крили, не бягали, не търсили позволение. Вълната се разпространила из цяла Бразилия.

Много пъти, когато са ни хващали да рисуваме нелегално, се е налагало да навиваме полицаите да ни пуснат или просто да си плюем на петите.


Въпреки това добро начало рисуването на графити минало в графа вандалски прояви. В този ред на мисли Os Gemeos разказват една забавна история:
"Много пъти, когато са ни хващали да рисуваме нелегално, се е налагало да навиваме полицаите да ни пуснат или просто да си плюем на петите. Преди няколко години се случи един прецедент – кметът на Сао Пауло опита да изчисти целия град от графити. Тогава започнахме война срещу него, всички възможни медии застанаха зад нас. В пресата се тиражираше упрекът към правителството, че иска да унищожи нашата култура и изкуство. Хората споделяха тази позиция. Седем години преди това бяхме изрисували без позволение 60-метрова стена в центъра на града. По време на графити чистката целият този труд беше заличен с бежова боя. Това беше само началото на процес, който искаше да заличи всичко, което бяхме направили през последните 20 години. Използваха парите от данъците на хората, за да заличат веднъж завинаги тяхното, бихме го нарекли публично изкуство. Един ден обаче кметът на Сао Пауло ни се обади лично, помоли ни да го посетим и да поговорим. Поискаха от нас да спрем медийната война, казаха, че са боядисали грешната стена и ни помолиха да я изрисуваме отново. Тогава започнаха дълги дискусии по темата за графити изкуството и според нас артистите вземат превес, напоследък се заличават все по-малко и по-малко графити."

Въпреки хепиенда тази история обаче далеч не трябва да ви оставя с впечатлението, че графити артистите в Бразилия се радват на привилегии като национални герои, напротив. Правенето на нелегални графити може да ви докара от много главоболия до куршум в гърба. "Полицията прави с теб каквото си иска. Боядисват лицето ти, сипват боя под дрехите ти, отвеждат те в полицейското управление и те карат да се подпишеш за извършен вандализъм", разказват Os Gemeos.

С подобно изкуство в Бразилия има по-голяма вероятност да си навлечеш неприятности, отколкото да припечелваш някакви пари. Os Gemeos обаче извадили късмет и си пробили път навън (извън страната) и навътре, към галерийните пространства, пръснати по цял свят, където да се излагат техните работи.  

Добри рисунки на Os Cemeos забелязахме преди месец на първата им самостоятелна изложба в PRISM, Лос Анджелис. Нарекли я Miss You. Галерията напомняше лабиринт, през който ви превеждат иконичните герои на близнаците, присъстващи в почти всички изложени работи. Сред най-интересните за нас рисунки се оказа Do Outro Lada Da Lua (Другата страна на Луната), завършена през февруари тази година – линии, контрастиращи цветове и перспектива, която ви оставя с впечатление, че жълтият герой е заклещен, лишен от възможността за свободно падане. Двамата винаги намират начин да замесят познати елементи, било то поп културни, политически или други символи, да ги претопят и влеят в стила си. В тази изложба детайли навяваха на Тим Бъртъновия Beetlejuice и на стила на Hayao Muyazaki. Сред новите работи имаше скулптури и дори ръчно тъкани гоблени, за които е помогнала майката на близнаците. Текстилът е така пришит към галерийното пространство, сякаш с цел да отвори дупка, своеобразен вход от нашия към техния аленочервен алегоричен свят.  Лесно е да се изгубиш след подобни оптическите илюзии.

Os Gemeos са от тези артисти, които променят стандартите, идващи от несигурния бразилски хаос, те имат дързостта да правят смело и ярко изкуство. Любезните, лишени от глас и цвят  артисти трудно влизат в полезрението ни и дори това да се случи инцидентно, не остават задълго. Близнаците ще бъдат следени и очаквани в Източна Европа.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *