Карла София Гаскон – хейтър или звезда?
Номинираната за "Оскар" актриса разбра по трудния начин, че старите туитове ръжда не хващат. Виж за какво говорим
![](https://goguide.bg/wp-content/uploads/photo_2025-02-12_12-26-14.jpg)
Мъдрите хора знаят, че пътят до върха е стръмен, а да паднеш отвисоко боли повече.
Тази метафора далеч не означава, че трябва да спрем да покоряваме върхове от страх, че ще се сгромолясаме с цялата си тежест. Изкачването обаче трябва да се случва с леко сърце, чиста съвест и добра екипировка, защото винаги ще се намери някой, очакващ епичния ти провал.
А провалът е толкова епичен, колкото сам си го направиш.
С тези размисли и страсти отваряме темата за мюзикъла „Емилия Перес“ – вероятно успешната, номинирана в цели 13 категории за награда на Филмовата академия, свежа, екзалтирана, революционна продукция на режисьора Жак Одиар. В следващия миг всичко отиде по дяволите… Сериозен скандал в социланите мрежи изцяло промени облика на кампанията за „Оскарите“. „Много се извинявам на тези, на които съм причинила болка“ – това за жалост не е изречение, с което Карла София Гаскон се очаква да получи наградата за главна женска роля. А успехът беше на няколко туийта разстояние. Разнопосочни са мненията за случващото се. Някои вярват, че сме свидетели на чист самосаботаж, други долавят някакаква сенчеста намеса с цел да бъде осуетен творческият бунт на „Емилия Перес“.
Със сигурност част от провала си е заслуга на самата Гаскон
Тя бе отличена като най-добра актриса в Кан миналия май, с което се превърна в първия трансджендър изпълнител, постигнал това признание. Напълно заслужено. Гаскон се превъплъщава в ролята на мексикански гангстер, инсцениращ смъртта си, за да заживее в тялото и самоличността на жена, с всички възможни нюанси, които невероятният сюжет изисква. Актрисата просълзена посвети наградата на всички транс хора, „които страдат“ и заяви, че е готова да посрещне онлайн омразата, която със сигурност ще последва: „Утре ще има много коментари от ужасни хора, казващи едни и същи неща за всички нас, транс хората“, каза тя. „Но искам да завърша с послание на надежда… Всички ние имаме възможността да се променим към по-добро, да станем по-добри хора.“ Дотук много добре. Изкуство, активизъм и леко пасивно-агресивен призив към добро.
![](https://goguide.bg/wp-content/uploads/hq720-5-1.jpg)
В следващия момент се оказа, че Гаскон е твърде добре запозната с онлайн омразата – само че като някой, който я упражнява години наред. Почти парадоксално трансджендър актрисата звучи като дуетна половинка на самия Доналд Тръмп. Ето за какво става дума. Публикациите на испанската актриса в X/Twitter от 2016 година включват силно проблематични и обидни коментари. За мюсюлманите Гаскон казва: „Ислямът се превръща в огнище на инфекция за човечеството“. Джордж Флойд, който стана жертва на полицейска бруталност заради цвета на кожата си, актрисата нарича „измамник и наркоман“. Расистки изказвания има и относно китайците. „Оскарите“, които за никого не е тайна, че отдавна са церемония на политкоректността, Гаскон коментира през 2021 година така: „Все повече и повече #Оскарите изглеждат като церемония за независими и протестни филми. Не знаех дали гледам афро-корейски фестивал, демонстрация на Black Lives Matter или 8M (международна женска стачка)“. Гаскон е права, че трябва да бъдем по-добри хора, но изглежда, че е пропуснала да започне от себе си. Медията The Gardian обръща внимание, че в духа на иронията точно тази година, в която се надпреварва „Емилия Перес“, за „Оскар“ е номинирана плеяда от „независими и протестни“ филми – филмът за младите години на Тръмп „Стажантът“, филмът срещу католическата корупция „Конклав“, филми за позицията и състоянието на жените „Анора“, „Веществото“. Като се има предвид кампанията на Тръмп срещу правата на транссексуалните, „Емилия Перес“ е и независим, и протестен филм.
Мюзикъл на „Нетфликс“ разказва за опасен мексикански гангстер, инсцениращ смъртта си, за да започне нов живот като жена.
Невъзможността му да живее далеч от двете си деца го принуждава да се завърне в Мексико, където започва благотворителност за издирване на жертвите на картелите в страната. Продукцията е испаноговоряща, но снимките са проведени в покрайнините на Париж. Актьорският състав е с немексикански произход – Гаскон е роден в Испания, Зоуи Салдана е американка с доминикански и пуерторикански корени, а Селена Гомес е родена и израснала в САЩ, но нейният баща е мексиканец. Мюзикълът предизвика вълна от недоволство в Мексико, заради културните стереотипи, които изпълват сюжета и визията на филма. В „Емилия Перес“ виждаме Мексико като земя на наркотици, картели, насилие, корупция и нищо друго. Един мексикански сценарист Héctor Guillén написа в X: „Това е послание към Академията: Мексико мрази „Емилия Перес“, и описа филма като „расистка евроцентристка подигравка“. Всъщност „Емилия Перес“ е невероятно кълбо от комедия, драма, музика, абсурд, романтика. Докато се усети, човек е въвлечен в иначе абсурдната история, в нейната флуидност и трагикомичност. Струва си да се отбележи, че Зоуи Салдана прави страхотна нюансирана роля като адвокатката Рита Мора Кастро. Мюзикълът си остава в надпреварата за наградите „Оскар“ и заслужава внимание отвъд разразилия се скандал. „Емилия Перес“ вече е и в българските киносалони.
„Tриумф“ с Мария Бакалова е българското предложение за „Оскар“
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.