От влогър до успешен предприемач – срещаме те с Ивилина Гавазова от Kashu
Страст, призвание и мисия – показваме ти пътя на едно момиче, за което анимацията е всичко
Ивилина е един от пионерите на българското влогърство и основател на Kashu –
успешна агенция за анимация и видеопродукция, която работи с клиенти от САЩ и Канада. Започвайки като YouTuber, тя бързо трансформира популярността си в печеливш бизнес и днес помага на компании да предават сложни концепции по достъпен и креативен начин. В това интервю Ивилина споделя своите вдъхновения, предизвикателствата при управлението на успешна агенция и как намира баланс между творческата си работа и бизнес отговорностите.
Как започна кариерата ти като YouTuber и какво те вдъхнови да създадеш съдържание като Wednesday Addams?
Когато започнах да правя влогове, не бях сигурна точно какво правя. Тогава думите „влог“ или „влогър“ дори не съществуваха. В YouТube имаше около двама или трима човека, които правеха такива видеа на български, и цялостно беше много непознато за аудиторията. Може би и затова добих такава популярност тогава, просто беше различно и интересно.
Моята мотивация бяха хората, които ме подкрепяха и гледаха съдържанието ми.
Обожавах да правя видеа, беше ми страст. Никога не съм работила по сценарий, просто бях себе си. А това, че аудиторията харесваше съдържанието, ми даваше сила да продължа да правя повече и повече.
Как трансформира популярността си в YouTube в успешен бизнес с анимация и видеопродукция?
Дойде време, когато трябваше да порасна. Започнах работа на 16. Тогава все още правех влогове, но за жалост по това време нямаше как да си изкарваш прехраната с влогърство.
Но пък то ми помогна да открия огромната ми страст и любов към видеосъдържанието.
Знаех, че искам да се занимавам с видеопродукции, и затова започнах да монтирам и обработвам сватби и видеа на приятели. Намерих си работа в студио за заснемане и монтаж на сватби, а след това създадох и Kashu, защото по онова време точно разбрах за анимираните видеа, които ми взеха акъла. Анимирах по 15 часа на ден, защото просто обожавах да го правя. Така и се роди агенцията.
Какво беше най-голямото предизвикателство при стартирането на Kashu?
Предизвикателствата дойдоха много по-късно, а не при самото създаване. Създаването си дойде от само себе си и беше най-логичната и естествена стъпка. Но както преди всеки бизнес, с времето започват да изникват малки и големи пожари, които трябва да се потушават.
Предизвикателствата не са били малко, но най-голямото за мен беше това да спра да анимирам и да се насоча към бизнеса и процесите в него,
за да мога да ги оптимизиран и да разраствам агенцията. За един креативен човек е трудно да премине към тази позиция, когато е свикнал да се изразява чрез изкуството си. Именно затова реших, че за да се чувствам добре, трябва все пак да го правя. Така че все още анимирам, но под друга форма – сега създавам курсове и уроци за начинаещи, като им помагам да научат After Effects и света на анимацията.
Какви качества според теб са най-важни за успех като фрийлансър в креативната индустрия?
Според мен задължителните качества, които трябва да притежава човек, искащ да работи на свободна практика, са самодисциплина, умения за управление на времето, организираност, предприемачески дух и/или желание да развива бизнес умения и качества, меки умения и, разбира се, професионализъм в сферата, в която се развива. В курса ми „Креативна кариера“, който в момента е в предпродажба, разказвам точно за това – как да превърнеш хобито си в бизнес.
Разкажи повече за Kashu – каква е мисията на студиото и с какви проекти най-често се занимавате?
Kashu е креативна агенция, която е production студио и отскоро и агенция, занимаваща се с дигитален маркетинг. Нашите клиенти са основно в САЩ и Канада. Проектите, по които работим, са анимации, целящи да обяснят сложна идея или концепция по интересен начин, така че да е лесно смилаема за аудиторията и интересна за гледане.
Нашата мисия е да помагаме на клиентите си да достигат до правилната аудитория,
като са автентични и истински, каквито сме и ние. Колкото и изтъркано да звучи, нашите клиенти се усещат като приятели и бизнес партньори и винаги се стремим да постигнем дори повече от това, което сме си поставили като цел. Мотото е поне една идея повече. За нас няма по-голяма награда от това да видим резултатите от добре свършена работа и когато виждаме ползите за компанията и как растем заедно. Това е най-ценното в работата ни. А относно каузата ни – тя е съвсем различна.
В Kashu сме се обединили в една обща кауза и тя е да помагаме на бездомни животни да намерят своя дом
и да спрем насилието над животни (особено в по-малките населени места). Работим с AnimalWelfare – организация в Пловдив, която спасява животни, и правим всичко възможно да помагаме с каквото можем – видеа, материали, заснемане на подкасти, закупуване на храна за приюта им и т.н. Организацията създаде и приложение, което се казва Furever, което искаме да популяризираме заедно. Ако някой от читателите си търси да осинови домашен любимец, може да погледне приложението. Мечтата ни е да създадем наш си частен приют за бездомни животни, където всяко приютено животно да има луксозна къща, подслон, храна, вода и любов и всичко необходимо, за да е здраво и щастливо.
Как успяваш да намериш баланс между творческата работа и бизнес управлението на компанията?
Това беше и все още е едно от най-големите ми предизвикателства – да намеря този баланс.
Всеки креативен човек има нужда да се изразява чрез изкуството си,
именно затова преминах към коучинга, уроците и курсовете, които правя за по-младото поколение дизайнери и аниматори и се надявам да успея да ги мотивирам и да им дам нужните знания в индустрията.
Каква роля играе коучингът в твоята работа и какво те подтикна да се занимаваш с това?
Основно курсовете и коучингът ми са разделени на две части – бизнес коучинг и курсове за анимация. Това, което ме подтикна да работя с младежи за развиване на техните бизнес умения, е фактът, че никой не ги учи на това в училище. Аз самата съм самоука и всичко, което знам, го знам от работата и практиката си и от това, че съм правила хиляди грешки и съм продължавала напред. В училище и в университета учат децата на занаят, което е страхотно, и от там излизат страхотни артисти, които обаче са изключително объркани накъде да се насочат и как да се реализират. А пазарът в днешно време е пренаситен от дизайнери, илюстратори и аниматори. И ако нямаш правилния подход към бизнеса и индустрията, няма как да успееш.
Другата причина е това, че хубавите курсове и програми за коучинг са доста скъпи.
Когато започнах Kashu, бях част от една програма, която се провеждане онлайн и беше с около 15 човека. Коучът ни беше от Манчестър, Англия, и беше изключително интересна и полезна личност. Но програмата беше много скъпа и ако не работех по 12 часа на ден, нямаше как да си я позволя. Това биха били непосилни пари за човек, който сега започва. Ресурсите и материалите в България, свързани с бизнес, мениджмънт, управление на време и проекти, не са малко, НО липсва такова за креативната сфера, защото тя е доста по-различна от другите сфери. Затова според мен нуждата от такъв курс беше огромна.
Какви съвети би дала на млади аниматори и фрийлансъри, които искат да пробият в индустрията?
Първото е – направете план.
Не се лутайте и не чакайте нищо.
Бъдете проактивни, „бутайте се“, както обичат да казват те, и знайте целите и плановете си. Вие сте си най-силното оръжие и най-големият враг, затова избирайте правилно.
Как Kashu успява да опрости сложни концепции и да ги представи по достъпен начин чрез анимации?
Процесът по създаване на едно видео е дълъг и определено една от най-сложните части е опростяването на концепции. За клиентите ни е много трудно да не говорят сложно, защото обикновено те са инженери, които са влюбени в работата си. За тях е почти непосилно да обяснят това, което правят, на прост език, затова вършим това вместо тях. Когато започнем да обсъждаме проекта с екипа, за да създадем план за действие, винаги се питаме следното:
„Обясни това на 5-годишно дете“
И понякога, докато говорим, се прекъсваме и си казваме: „Правиш го сложно, опрости това, което казваш“. Хващаме се, че и ние започваме да обясняваме сложните идеи и концепции както клиентът, затова се спираме, опростяваме и продължаваме. Невинаги видеата целят опростяване, защото някои имат друга аудитория – например инженери или доктори, тогава работата пък ни е проактивно да намерим нужната ни информация, за да можем да представим видеото в най-добрата му светлина.
Каква беше най-запомнящата се клиентска поръчка, която сте реализирали до момента?
Оказва се, че за някои от нас е една, за други – друга. Имам два любими проекта. Единият е работата ни с голяма банка, като самият проект беше изключително креативен и интересен. Другият е работата ни по анимирано музикално видео за група, която се казва Exit Reality. Парчето се казва Me and Five More. Бандата имаха идея за това как искат да подходим с видеото, а ние я доразвихме. Песента разказва за това
как не можеш да избягаш от емоциите си и дори да се опитваш да ги отбягваш или скриваш, рано или късно се връщаш отново при тях.
Това в анимацията беше показано с една визуална илюзия на стълбище. А самите емоции нямат герои, а бяха управлявани от Гнева, който беше огромно чудовище. Усмихвам се, докато пиша това, защото си спомням за всички пъти, в които сме обсъждали проекта с екипа с разговори за това коя сцена как ще прелее, така че да бъде интересно и да има заигравка с песента и идеята. Определено беше проект, който винаги ще помня с много топли чувства. Вдъхновяващ и въздействащ е.
Как се промени индустрията на анимацията и видеото през годините, в които ти работиш в нея?
Бизнесите се промениха, методът си е един и същ. Две основни неща са според мен – едното е това, че вече всичко е онлайн, а другото е изкуственият интелект. Преди време, когато започнах Kashu, работехме от къщи. Синиър дизайнерът ни беше от Канада и работихме така около 4 години, без никога да сме се виждали на живо, и почти всеки ден на камера. Тогава се притеснявах да кажа, че съм в България, защото за тях беше важно компанията да е позиционирана в САЩ. Тогава онлайн срещите не бяха толкова популярни и Зум или не съществуваше, или не помня да съм го използвала. След коронавируса обаче повечето компании започнаха да използват дигитални продукти и все повече от тях започнаха да са си вкъщи. При нас интересното беше, че ние направихме точно обратното. През цялото време си работихме вкъщи, а малко преди коронавируса пък взехме и първия си офис в Пловдив.
Винаги наобратно и различни!
Та това промени и начина ни на работа и съответно и самите клиенти. Второто нещо е изкуственият интелект, към който се стремим и ние да се адаптираме, защото той е навсякъде. Стремя се да създам процеси заедно с изкуствения интелект, който да помагат на екипа ни да си върши работата по-лесно и бързо, за да имаме и ресурс да правим това, което обичаме през повечето време, а той да върши „мръсната“ работа вместо нас. Цялостно смятам, че анимацията си е същата, индустрията – също, с малки подобрения, просто хората и бизнесите са различни вече и оперират по различен начин.
Какво научи от работата си с големи клиенти като Unicef и Yale?
Не бих казала, че съм научила нещо по-различно от тези клиенти, отколкото от другите, които имаме. Всички клиенти са важни и ги ценим по еднакъв начин. Тези имена, разбира се, имат маркетинг стойност за нас, но работата с тях не се различава от работата с други значително по-малки фирми, с които сме работили. Горди сме и им благодарим за доверието, разбира се.
Кои са основните стъпки, които предприемаш при разработването на проект за нов клиент?
Стъпките са много, ще се опитам да сумирам тук. Всеки проект започва с начален разговор с клиента, в който разбираме повече за бизнеса му, целите му, аудиторията му. После нашият екип изготвя идеи, с които предлагаме концепцията на клиента. При одобрение започваме работа с екипа. Продукцията първо изготвя сценария, който обикновено е сценарий за гласа зад кадър. След това рисуваме много базови скици.
Идеята на скиците е да покажем на клиента визуалната ни посока и това, което по-късно ще бъде нарисувано в сториборда.
След това изготвяме и една примерна сцена за одобрение на стила. След като стилът и скиците са одобрени, започваме работа по сториборда, където правим дизайн на всяка една сцена от видеото, а след това анимираме, добавяме звуковите ефекти и музика и финализираме проекта. Всичко отнема между месец и половина и два месеца и винаги държим връзка с клиента, за да сме сигурни, че сме на правилния път.
Какви уроци научи по време на коучинг програмите си за фрийлансъри?
Обожавам да преподавам. Наистина се чувствам жива, когато го правя и комуникирам с млади артисти, които търсят своя креативен път. Уча се на търпение, на меки умения и (колкото и да е странно) на наименованията на някои инструменти.
Аз съм самоука и понеже не съм гледала много туториали и уроци, съм научила всичко чрез опита си,
съответно и не знам имената на някои от използваните инструменти в програмата, защото не ми се е налагало да ги знам досега и защото не съм ги чула от някого урок. Именно затова се стремя всичките ми уроци да бъдат много практически насочени, защото така се учи най-бързо, а не само с говорене. Това, което забелязвам, е, че всеки мой ученик е на различно ниво и има различни нужди. Затова и преподавателят трябва да бъде гъвкав и да изслушва повече, отколкото да приказва. Така успявам да създам и по-силна връзка с учениците ми, което е едно от най-хубавите неща в коучинга.
Какви са бъдещите ти планове за развитието на Kashu и как виждаш ролята си в индустрията в следващите няколко години?
Плановете са такива – в Kashu ни се иска да работим над музикални видеа за артисти в България и чужбина или видеа за каузи. Това е нещо, което ме вдъхновява и към което се стремя. Отделно от това скоро ще отворим и ново звено, което ще се фокусира главно върху дигитален маркетинг, и така искаме да затворим кръга от маркетинг, продукция и накрая разпространение. Предстоят доста вълнуващи неща и нямам търпение за всичко.
От влогър до успешен предприемач,
Ивилина продължава да вдъхновява със своята страст към анимацията и желанието да помага както на бизнесите, така и на младите артисти да се развиват. С ясна визия за бъдещето на Kashu и с непрекъснат стремеж към креативност тя доказва, че с правилната мотивация и отдаденост можеш да постигнеш всичко.
Събития за седмицата: 30 септември – 6 октомври
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.